Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fragge
larsha1 skrev:Jag har lagt en beställning och har fått besked av säljaren att det blir leverans i januari 2020
Säljarna lovar gärna lite extra för att få till en affär också. Räkna med ett par månader till i verkligheten. Jag blev lovad leverans i maj av säljaren och fick den i oktober (När leveransdatum dyker upp i "Min Volvo" går det att lita på någotsånär).
av MagnusGBG
Är det så? Mitshubishi leverar snabbt tydligen. Hur är det med bmw e och mercedes e? Men visst ligger det mycket i det ni säger
Användarvisningsbild
av joel80
Nissan levererar rätt snabbt.. Och Tesla levererar Model 3 sjukt snabbt.. 20-45 dagar.

Hyundai, Kia och VW har långa leveranstider på elbilar/hybrider. 6-12 månader på vissa!
av fragge
MagnusGBG skrev:Är det så? Mitshubishi leverar snabbt tydligen.
Har haft två Outlander PHEV. De tillverkas inte på beställning utan handlarna beställer så många bilar de tror de kan sälja. Du får ta de färdigkonfade bilarna som finns eller är på väg hit. Tillgången kan därför variera. Volvo är väl lite mer skräddarsydda för varje köpare.
av stevvee
joel80 skrev:Nissan levererar rätt snabbt.. Och Tesla levererar Model 3 sjukt snabbt.. 20-45 dagar.

Hyundai, Kia och VW har långa leveranstider på elbilar/hybrider. 6-12 månader på vissa!
Visste inte att Nissan hade större hybrider/el bilar?

Model 3 är ingen kombi.
Användarvisningsbild
av joel80
Nissan har en 7-sitsig "van", E-NV200... Men även Nissan Leaf är kombi, även om den inte är mycket större än en V40.

M3 är ingen kombi nej. Svarade på inlägget ovan tror jag.. Inget km kombi där. Jag är inte heller intresserad av Model 3.. Delvis p.g.a det. Men det är imponerande hur snabbt dom nu kan leverera och hur segt det går för andra. :/
av stevvee
joel80 skrev:Nissan har en 7-sitsig "van", E-NV200... Men även Nissan Leaf är kombi, även om den inte är mycket större än en V40.

M3 är ingen kombi nej. Svarade på inlägget ovan tror jag.. Inget km kombi där. Jag är inte heller intresserad av Model 3.. Delvis p.g.a det. Men det är imponerande hur snabbt dom nu kan leverera och hur segt det går för andra. :/
Ah men det var väll ändå kopplat till konkurrenter som var grunden i det hela om leveranser. Nissan Leaf är ju extremt liten så kan ju inte klassa den som kombi, isåfall är V40 också kombi Bild
E-NV200 har typ räckvidd på 10 mil?

Jo Tesla verkar ju trycka ut bilar och kan leverera det är en sak som är säker, handlar nog mycket om avtal och plats i kön för tillverkning.
Användarvisningsbild
av joel80
Dom har egen batteritillverkning i stor skala. Verkar vara där alla andra har problem.

Den E-NV200 från 2012 med 24kWh batteri som vi har på jobbet (skåpversionen) klarar man som bäst 13-14 mil med, under rätt förutsättningar. På motorväg om man tar det lite försiktigt o håller max 100km/h klarar man inte mer än 9-10 mil. Den är hög och har lite dåligt luftmotstånd. Vi kör mest i Sthlm med den så då funkar det utmärkt.

Nu har den med 40kWh sålts ett tag och den bör ju gå en bit längre, och vad jag förstått har man på vissa marknader nu börjat sälja den med 62kWh-batteri också.

Leafen är en liten kombi precis som V40.. Men jag är ändå rätt imponerad av hur mkt man får in i den. Bagageutrymmet är djupt!
Fast för familjesemester skulle man gärna ha större.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Model 3 är ingen kombi men den lastar bra ändå. Stoor ”balja” under bagagerumsgolvet plus frunken fram dessutom. Billig bil för de som t.ex har eget företag.
av stevvee
XC90_Executive skrev:Model 3 är ingen kombi men den lastar bra ändå. Stoor ”balja” under bagagerumsgolvet plus frunken fram dessutom. Billig bil för de som t.ex har eget företag.
Fast fortfarande en liten sedan. Får plats med två golfbagar bak i M3 och 5 i V60 en rätt stor skillnad......
Cigg-uttag maxström?

Det är riktigt att max belastning på 12[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Det är ganska enkelt att göra på e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]