Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BGA
#1311120
Letar efter en 30 år gammal 745. Har vill ha elhissar, elspeglar, c-lås. Vilka modeller skall jag leta efter? Helst i form av 745-883 GL.
Har letat i detta forum bl.a. i inlägg från :Sparkz, eccy243, men inte hittat något enkelt sätt att finna. Det hänvisas till Volvos sida
https://www.volvocars.com/se/sales-serv ... _90-98.pdf , men det finns inte längre. Någon som har en kopia?
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Urbis
#1311172
745 GLE har hissar fram, elspeglar o c-lås. Tror även GLT hade det. + turbo versionerna.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1311199
Jag har en 745-892 GLT 16V -88B, den har allt. Nu vet jag inte vad som var standard på dessa modeller, mer än servostyrning, elvärme i stolarna, kanske belysning (röd) i bakkant på dörrarna, overdrive växellåda p.g.a motorstyrkan, men denna jag har är dessutom utrustad med
1. ABS bromsar.
2. AC luftkonditionering (fanns även ACC = Automatik Climate Control).
3. Sollucka. Elektriskt manövrerad.
4. Elektriska fönsterhissar (alla 4 dörrarna).
5. Elektriska yttre backspeglar (både manövrering och uppvärmning).
6. Högtalare i alla 4 dörrarna (själva stereon är sedan några år utbytt).
7. Elekriskt centrallås.
8. Farthållare.
9. Hel läder, svart
10. Original dimljus (monterade i spoilern).
11. Dimljus bak (1 st, på höger?? sida)
12. B234F motorn på 159 hk (5 hk mer än turbomodellerna detta år)
13. Dragkrok (besiktigad och godkänd för 1800 kg med en "förstärkingssats").
14. Har säkert glömt något..... :-D
I dag är detta "vardagsmat", men 1988 var detta bland topp of the line. Vad jag vet fanns det ETC (en enklare form av anti slirsystem), differential broms (slungdiffen) och nämda ACC (blev senare ECC) också.
Det enda som inte fungerar på denna bil är värmen i stolarna. Jag har en äkta fårskinnsdyna istället :-) :angelo: :-)
av NilsO
#1311448
När 940 kom (årsmodell 1991) så verkar 740 normalt ha sålts snålare utrustad, antagligen för att Volvo ville uppnå en viss skillnad mellan modellerna. Därför är 740 årsmodell 91 och 92 ofta snålare utrustade jämfört med tidigare årsmodeller, och jämfört med 940 av samma årsmodell.

Min 740 -92 hade manuella speglar, manuella fönsterhissar, men sätesvärme och den flashigaste (nåja…) klimatanläggningen. Den hade också axeldelat bromssystem utan ABS.
#1311848
Nexus skrev:Min 740 GL 88B har elspeglar centrallås och elhissar fram.
Bör vara en blackline då? Eller om de finns nåt annat motsvarande. Morsan hade ett tag en 745 gl -88b med blacklinepaket

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]