Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frownlayer
#1311744
Jag har nyss köpt mig en v70 D4-13, i registreringsbeviset står det 1600kg på draget. Och på draget står det 2100kg. Är det någon som vet om det går att ändra eller vet om det finns en begränsning som gör att de inte får sätta dem högre?
Bilen får dra 1950kg med högre behörighet än B. Är det kanske bara att säga till på nästa besiktning så ändrar dem det?

Ursäkta dålig bild, men med lite fantasi ser ni nog att det står 2100 på ett ställe
Bilagor
20190415_213639.jpg
20190415_213639.jpg (246.89 KiB) Visad 1467 gånger
#1311745
Din bil får max dra 1600kg.
Dragkroken är konstruerad för max 2100kg det tål den om den sitter på en XC70 AWD.

1950kg är bara en teoretisk vikt körkortsvikt) om du har B-utökat. 4250kg-din bils totalvikt. Din bils totalvikt är vara 2300kg.
Samma som att du som förare med bara B-kort får dra 1200kg med din bil.
Senast redigerad av 1 mattish, redigerad totalt 0 gånger.
#1311746
Draget klarar 2100kg. Bilen klarar 1600kg. Det där med att man får dra 1950kg med utökad behörighet är en ren matematisk uträkning som transportstyrelsen gör.
Summerat:
Med BE = max 1600kg bruttovikt på kärran.
Med utökat B = max 1600kg registrerad totalvikt på kärran.
Med vanligt B = max 1190kg registrerad totalvikt på kärran.
Siffrorna ovan kommer från en slagning på en bil från nätet som jag antar är liknande din. LHT806.

Du kan inte öka den tekniska dragvikten på bilen genom att hänvisa till typskylten på draget.
#1311752
Frownlayer skrev:Ok. Det finns alltså inga v70 som får dra över 1600kg?
Det är lite synd. Fast jag har nog svårt att hitta en kärra mellan 1600 och 1950kg ändå.
Jo, flera olika, bland annat 1800, 2000.

V70 d4 awd automat 2014 är 2000, bland annat.
#1311790
Dragvikten som anges för olika körkortsklasser är inte alls teoretisk. Den relaterar till släpets totalvikt, som i högsta grad existerar i praktiken. Man ska bara inse att när det gäller behörigheten är det totalvikterna som räknas, men när det gäller bilens tekniska begränsning är det bruttovikter som räknas.

Så med ett B96-körkort får man alltså dra ett släp med en registrerad totalvikt på högst 1950 kg efter din bil, men det får inte vara lastad så att bruttovikten överstiger 1600 kg. Exempelvis skulle du få dra min husvagn, som har en totalvikt på 1700 kg, men den får inte vara fylld med prylar. Tjänstevikten är 1500 kg, så när det är tömd ska den inte ha en bruttovikt över 1600 kg. Kan man hoppas, i alla fall...

Kör jag din bil kan jag dra ett släp med totalvikt på 4000 kg, om det nu går att hitta ett som har 50 mm kulhandske, så länge det inte är lastat till mer än 1600 kg.
#1311792
Det här citatet är alltså felaktigt och/eller ofullständigt.
Fjonsson skrev:Draget klarar 2100kg. Bilen klarar 1600kg. Det där med att man får dra 1950kg med utökad behörighet är en ren matematisk uträkning som transportstyrelsen gör.
Summerat:
Med BE = max 1600 kg bruttovikt på kärran.
Med utökat B = max 1600 kg registrerad totalvikt på kärran.
Med vanligt B = max 1190 kg registrerad totalvikt på kärran.
Så här ska det vara:
Med BE = max 1600 kg bruttovikt på kärran, max 3500 kg totalvikt (eller obegränsad totalvikt, beroende på när E-kortet togs).
Med utökat B = max 1600 kg bruttovikt och max 1950 kg registrerad totalvikt på kärran.
Med vanligt B = max 1200 kg bruttovikt och registrerad totalvikt på kärran.
#1311798
apersson850 skrev: tis 16 apr 2019, 10:30 Så med ett B96-körkort får man alltså dra ett släp med en registrerad totalvikt på högst 1950 kg efter din bil, men det får inte vara lastad så att bruttovikten överstiger 1600 kg. Exempelvis skulle du få dra min husvagn, som har en totalvikt på 1700 kg, men den får inte vara fylld med prylar. Tjänstevikten är 1500 kg, så när det är tömd ska den inte ha en bruttovikt över 1600 kg. Kan man hoppas, i alla fall...

Kör jag din bil kan jag dra ett släp med totalvikt på 4000 kg, om det nu går att hitta ett som har 50 mm kulhandske, så länge det inte är lastat till mer än 1600 kg.
Är du helt säker på det.
När jag tog B96 fick jag lära mig att jag ALDRIG fick dra en vagn som hade högre totalvikt än vad dragfordonet får dra, detta gäller oavsett om vagnen är tom eller lastad till max.

Om föraren har BE är det en annan sak, då börjar verklig vikt spela roll helt plötsligt.
#1311805
Nej, det fick du inte lära dig, såvida inte läraren var inkompetent. Men det är många med dig som har den missuppfattningen.
Reglerna är i prnicip identiska för alla körkortsklasser, B, B96 och BE. Det är bara siffervärdena som skiljer.
Det körkort du har avgör vilken högsta sammanlagda totalvikt som bilen+släpet får ha.
Bilen avgör vilken högsta bruttovikt släpet får ha.
Naturligtvis måste båda reglerna vara uppfyllda samtidigt. Dessutom får släpet förstås inte ha högre bruttovikt än det har totalvikt, för då har du överlast.
För vissa fordon finns också en tågviktsbegränsning. Tågvikten är den sammanlagda bruttovikten för bil och släp. Det finns bilar där du inte kan utnyttja bilens maximala dragvikt och samtidigt lasta bilen till totalvikten.
Utöver detta finns undantaget att släp med en högsta totalvikt på 750 kg alltid får köras på B-behörighet, oavsett hur tung bilen är.
För obromsade släp gäller ytterligare regler för högsta tillåtna hastighet.
För obromsade släp som har en totalvikt (eller bruttovikt, om de är helt olastade) som understiger bilens halva tjänstevikt är max hastighet 80 km/h, annars 40 km/h. Totalvikten får vara högst 750 kg.
För efterfordon (kompressorer, skyliftar, vissa båtsläp) gäller att de får köras i max 30 km/h. Om efterfordonet saknar bromsar får dess bruttovikt inte överstiga dragfordonets bruttovikt. Belysning måste finnas vid färd i mörker. Annars finns inga speciella begränsningar. B-kort räcker om bilen är en personbil om max 3500 kg totalvikt.

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]