Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av adamlun
#1311748
Som rubriken lyder så är planen att byta låda på en 855-576 turbo årsmodell 94. Lådan som har suttit i heter 5042LE 1208560 och nu undrar jag om det är möjligt att sätta i en låda med beteckningen 1208840 som normalt sitter i en 855-586 R då jag har tillgång till en sådan.

Enligt Volvos bildelssida ska den passa men jag antar att den skiljer sig i kontakter och programmering?

Det enda jag har hittat är denna gamla tråd som inte gav några svar alls:
http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/ ... -R-automat!

Tacksam för alla svar jag får!
av adamlun
#1311921
Okej jag har nu råddat lite i detta och det verkar som att det i princip är samma låda men med den stora skillnaden att alla lådor efter 95 tar hastighetssignalen från ABS'en och inte från lådan i sig, vilket betyder att bilen kommer bli fullt körbar men utan fungerande hastighetsmätare, trippmätare, farthållare etc. Är det någon som vet hur man "pluggar" in kontakten från en modernare låda till min 855-576 ABS så att alla instrument fungerar som dem ska?
av MickeM
#1312771
Den modernare lådan saknar helt den kontakten, eftersom ABS informerar om hastigheten, istället för en givare i slutväxeln.
Sannolikt saknar den nyare lådan hela "hålet" för den givaren.
Det är ju det som är skillnaden.

Om det rör sig om en automat, så får TCM hastigheten från ABS också, på nyare.

Ganska stora mjukvaruskillnader. Kanske hårdvara i styrmoduler och kabelhärvor också....
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1312777
Du får börja leta i gamla trådar om hur man kopplar in sig på ABS-givarna istället för att få ut hastighetssignal. Dock osäker på om det funkar till automat, på manuella fungerar det i alla fall.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]