Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
#1311661
Hej,

Vi har en Volvo V70 - 03 2,5T som nu gått över 20 000 mil som nu börjat krångla. Vid olika tillfälle(2-3 / månad) så skickar den ut 2-3 snabba signaler ett par gånger samtidigt som varningstriangeln vid hastighetsmätaren tänds och släcks. Man kan även se konstigheter i stereons display. Problemet slutar efter några sekunder och allt verkar fungera som normalt?

Alla lampor ser ut att fungera som de ska.

Det upplevs som ett elfel, lite som glappkontakt, d.v.s inget mönster.

Någon som varit med om liknande?

MVH
#1311680
Nu är det här inte samma problem som du har men. Den blåa helljuslampan glappade för mig samt att trippmätaren nollställde sig själv ibland. Det visade sig att det var kallödning i instrumenthuset. Skickade iväg till OBD-Tuning tror jag de hette.

Men vet inte om din varningstriangel har ett samband med stereon...låter skumt.
#1311697
Nej, du kan inte ta ett random från skroten, inte ens samma art.nr. passar, måste passa mjukvarumässigt också, och risken är ganska stor att du får ett med samma fel ändå.
OM det är DIM som krånglar är det säkrast är att lämna in för omlödning hos något proffs.
#1311698
Kallödningar "utreder" man genom att titta på lödpunkterna. Gärna i ett mikroskop eller starkt förstoringsglas. Försöker man göra detta metodiskt och pedantiskt, så märker man alla misstänkta lödställen med en finspetsig tuschpenna. Sedan ser man till att man har en flaska med flussmedel och lödtenn. Numera är det väl blyfritt, men det torde fungera ändå. Men kolla så att det fungerar ihop med det aktuella flussmedlet. Och så måste man naturligtvis ha en riktig lödkolv, termostatstyrd och möjlighet att byta mellan olika spetsar.
Sedan löder man om dom misstänkta ställena. OBS! Dom lödbanor och lödöar som finns på kretskortet, tål inte hur mycket värme som helst. Dom kan lossna om man värmer för mycket. Vissa komponenter kan också vara värmekänsliga. Det är vanligt att tvätta av lödställena efteråt med en konstnärspensel (för oljefärger) och isopropylalkohol.
Om man inte är en van kretskortslödare så bör man överlämna kortet till någon som kan det.

Bildgoogla på kallödning. Där visas flera exempel.
#1311708
Varmluft!

Det som OBD och andra gör, görs med varmluft (kontrollerad SMD station givetvis) och tar i runda slängar 5 minuter.

Sedan tvättar man, lägger på lite ny skyddslack och skruvar ihop tillbaka.
För att kalibrera mätarna så skickar man lite signaler över CAN bussen på instrumentet för att placera ut visarna rätt (på nyare 03 och upp instrument).

Totalt 20minuter kanske, när man fått rutin på det. Sedan tar man betalt :-D

Jag har faktiskt fixat några själv och även fått chansen att skruva isär sådana som varit fixade tidigare hos bland annat OBD!
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]