Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1311552
I dag "åker" dom på. Nu har jag bestämt att vädret har bestämt sig att vara vår. :-)
#1311724
Någonting skrev: mån 15 apr 2019, 15:00 Bytte också till sommardäck idag. Fortfarande lite kallt på morgonen, men jag får egentligen inte köra på dubb längre och det gör för ont i hjärtat när jag kör med vinterdäcken i +15...
Klart du får fortsätta att köra på dubb, lagen kräver inte att det måste vara vinterväglag, det räcker med att det kan befaras bli vinterväglag.

Det räcker alltså med att det finns en risk att det kan bli vinterväglag så får du fortsätta köra med dubben. Och den risken finns ju om det är runt nollan på morgonen.
#1311776
Lobocut skrev: mån 15 apr 2019, 21:25
Någonting skrev: mån 15 apr 2019, 15:00 Bytte också till sommardäck idag. Fortfarande lite kallt på morgonen, men jag får egentligen inte köra på dubb längre och det gör för ont i hjärtat när jag kör med vinterdäcken i +15...
Klart du får fortsätta att köra på dubb, lagen kräver inte att det måste vara vinterväglag, det räcker med att det kan befaras bli vinterväglag.

Det räcker alltså med att det finns en risk att det kan bli vinterväglag så får du fortsätta köra med dubben. Och den risken finns ju om det är runt nollan på morgonen.
Självklart, men som det är nu skulle jag nästan behöva byta flera gånger i veckan beroende på om det är molnfri natt eller inte.

Jag har möjlighet att åka lite senare till jobbet, så jag har möjlighet att hoppa över morgonfrosten. Därför var det lika bra att byta nu (och jag bokade in tiden för nästan två veckor sedan när det var varm och ansåg inte att det var värt att avboka tiden).
#1311906
svergie2 skrev: tis 16 apr 2019, 06:47 Hakka black i minus 5 är inget att rekommendera, var som om varenda balanseringsvikt hade flugit av hehe

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Även Bridgestone Potenza blir orunda när det är kallt. Kände inte alls det med Michelin Pilot Sport 4S.
Användarvisningsbild
av EjS
#1312845
Är hemma från Idre så hjulen åkte på idag efter tvätt. Bilen var täckt i röd vägdamm.
IMG_9605.jpg
IMG_9605.jpg (134.29 KiB) Visad 348 gånger
Nya Vredestein Ultrac Vorti 102Y däck, nya slotted/drilled Powerstop skivor och Z17 no-dust belägg.

Upptäckte även att hållet bredvid dimljuset är en kylkanal till bromssystemet. Undrar om det har någon effekt för vanliga människor?
IMG_9611.jpg
IMG_9611.jpg (128.84 KiB) Visad 348 gånger
IMG_9596.jpg
IMG_9596.jpg (133.83 KiB) Visad 348 gånger

Sent from my iPhone using Tapatalk
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 56

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]