Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1295497
Jag köpte en beg på 10k mil till sambons v70 i våras. 2500kr, och funkar fint än. Du måste dock ha originalnumret på din dämpare, nån här kan säkert hjälp dej ta fram numret i vida. Ringer du volvo kan det säkert finnas ett ”ersättningsnummer” så du får fler artnr som passar att leta efter.
av mjölner
#1295499
fjohan82 skrev:
mjölner skrev: mån 28 jan 2019, 16:20
apersson850 skrev:Jag har själv en bil med Nivomat, och de dämparna ser ut så.
Tidiga bilar, inklusive min 2012:a har, utöver stötdämparna, andra fjädrar och andra krokformade bärarmar, jämfört med bilar utan Nivomat. Fästhålen är av annorlunda storlek, jämfört med standarddämparna.
Att byta från det ena till det andra är såpass besvärligt att Volvo inte säljer tillägg av Nivomat på bilar som inte har det från fabrik, för det blir orimligt dyrt.

Nivåregleringen är så mycket bättre än en bil utan (vi har en av varje), att jag inte hade bytt bort funktionen, oansett det faktum att nya dämpare av typ Nivomat är dyrare. Jag köpte min bil ny, och valde därför Nivomat då. Tyvärr är det svårt att hitta begagnade bilar med funktionen, så den andra vi har saknar den. Men du har ju tydligen lyckats, till och med utan att försöka.

"Pinnen" i dämparen är alltså kolvstången.
Vet du storleken på nedre fästhålen på standard respektive nivomat? Om nivomats skruv är mindre än standard så kan man ju borra upp fästet och sätta dit en ny skruv och mutter. Är det tvärtom blev det lite klurigare men det går nog att lösa. Det övre fästet går ju enkelt att byta ut, så länge fästets egna fäste är densamma. Men det bör det ju bara.

Det finns ingen möjlighet för mig att punga ut 14k för nya nivomat.
Hur blir det att montera begagnade från skroten, från någon bil med lägre miltal?
Hittar tyvärr inga nivomatdämpare på bildelsbasen, ska ringa runt till de lokala skrotarna men det känns lite hopplöst.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1295585
Inga problem att byta vad jag vet, bara att borra upp fästet som sagt. Vi fick göra det när vi monterade sport/r-design-dämpare på min, eftersom jag hade nivomat innan.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
#1295602
Steffe3 skrev: tis 29 jan 2019, 00:07 Inga problem att byta vad jag vet, bara att borra upp fästet som sagt. Vi fick göra det när vi monterade sport/r-design-dämpare på min, eftersom jag hade nivomat innan.
Skiljer det på R-Design nivomat och standard nivomat?
För om inte jag är ute och cyklar så har R-Design nivomat som standard.
Det har min V70 iaf.
av mjölner
#1295620
S6024t skrev: mån 28 jan 2019, 23:40 Till N karossen finns ombygnadssats till vanliga dämpare. Men är inte samma bakvägen, men borde finnas även till den nyare karossen.
Tog på mig pirathatten och skaffade vida så jag kunde leta lite bättre. Kom fram till att nivomat har m16 skruv och standard m14. Då är frågan om man vågar borra upp bussningen på nya dämparen 1mm eller om man skulle fylla ut hålet i fästet med 1mm plåt och kapa bort muttern.

Och så slänger man på nya standardfjädrar med 14mm gods istället för nivomats 12.5mm
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1295622
mjölner skrev: mån 28 jan 2019, 15:23
VolvoB20 skrev:Mina gav upp efter 7500 mil....

Sist jag kollade låg de på 13.000 - 14.000 kr som reservdel hos Volvo.

Kan man hitta dem billigare på andra ställen ?
Hur har du löst det? Fick du dit några andra dämpare, köpte du dem för 14k eller kör du vidare på de gamla dämparna?
Dämparna är bytta för 14.000 kr ...
av mjölner
#1311456
En liten uppdatering.

Köpte mig ett par standarddämpare, stödlager och förstärkta standardfjädrar. Beställde även hem original m14 skruvar från Volvo (30624310) och ett par m14 muttrar i 10.9 kvalitet från järnhandeln. Monterade dämparna först vilket gick klanderfritt, men som någon varnat tidigare sjönk den mycket riktigt ihop med de gamla nivomatfjädrarna. Slängde på de nya fjädrarna och nu står arslet i normalhöjd. Måste säga att konstruktionen för bakfjädrarna är de bästa jag sett ur en de/monteringssynvinkel, själva fjäderbytet inkl upp/nedhissning gick tamefan på under 20 minuter per sida. Bytte även krängningshämmarstagen när jag ändå var igång.

Funkar hur bra som helst, operationen var lyckad. Blev en helt annan bil, märkte även att mina bromsproblem försvann. Trodde att jag hade skeva skivor men det visade sig bero på dämparna.
Den ena nivomaten saknade allt motstånd, totalslut. Den andra fungerade helt OK men hade läckt ut en massa olja.
Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Har också givarbyte på gång, bes[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.