Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av maccus
#1311023
Hej

Jag har en fråga om Kupé fläkts byte......ja behöver byta ut kupé fläkts motorn i min bil en Volvo 240GL sedan Årsmodell 88......Det finns något som heter Kupé Fläkts Motstånd......Vad är detta för en typ av reservdel & sitter den på fläkt motorn eller sitter den separat i värmepaketet & bör man/ska byta den i samband med att man byter Kupé Fläkten...... jag vill ju inte riva ner hela Värmepaketet 2 gånger......

Tacksam för svar & Tips

Mvh Peter

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
av maccus
#1311123
rd350 skrev:Sitter på fläktmotorn, följer medden nya motorn (original)
Okej jättebra tack för ditt svar BildBild jag ska köpa en Bosch fläkt motor hos Mekonomen Pris 2,200 kr
Bilia dom ville ha Ca 3,600 kr för en fläkt motor......

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
av maccus
#1313814
sicnarf skrev:Lycka till med bytet som kommer ta en hel dag och massor av huvudvärk :-)
Jo Tack Jag vet att det är ett litet helvete & Byta ut motorn till kupé fläkten......så jag har fått tag i en duktig kille som har gjort några fläkt byten på Volvo 240 genom årens lopp & han löser bytet till mig för ett bra pris...... jag känner mig lite för Osäker att ge mig på det här jobbet själv......

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
av maccus
#1341878
Hej

jag har ytterligare en fråga ang min kupé fläkt motor som är helt Stendöd sedan ett bra tag tebax i tiden...... Går det att mäta upp om det verkligen är fläkt motorn som är trasig med hjälp av en Multimeter......Som en typ av dubbel koll innan jag köper en ny fläkt motor & lämnar bort jobbet med att byta ut fläkt motorn......Sen så är det en Positiv Nyhet med detta här Problemet nu & det är att Bilia Reservdelar dom har hela tiden hänvisat mig till en kupé fläkt motor som kostade Drygt 3400 kr...... Men detta här det var en helt felaktig reservdel till min bil...... Den kupé fläkt motorn som jag ska ha till just min bil...... den kostar bara 1715 kr ist för 3400 kr......det är 1685 kr Billigare än Planerat Bild Bild
_20191012_125347.JPG
_20191012_125347.JPG (158.99 KiB) Visad 1830 gånger
Mvh
Peter

Användarvisningsbild
av maccus
#1342030
Frrla skrev:De är inte så svårt.
å sen kan du söka efter byte på google så finns det bra guider och även hur man "fuskbyter" på en halvtimme (klart)
Okej fusk byter på en halvtimme Hmm......Du måste vara en riktig tids optimist Bild Bild......& Att Göra fusk jobb på min egna bil Det är inget som jag vill Göra iaf.....& Ska man göra något jobb på bilen så gör man det ordentligt & riktigt från början till slut så funkar jag iaf......Ja jag har sett detta här Youtube klippet En gång tidigare från Mackans Garage......& Det är lite väl Korkat Tycker jag att sätta in en kupé fläkt motor för 700 kr när man kan köpa en Volvo Original kupé fläkt motor Med mycket bättre kvalitet för 1715 kr hos Bilia Reservdelar...... Med tanke på allt jobb & tid som man får lägga ner på kupé fläkt motor Bytet......

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
av Frrla
#1342327
@maccus, du fick alternativen presenterade och sen är det såklart upp till dig hur du vill göra. sen är det betydligt fler som läser inläggen som kan få hjälp i framtiden.
angående kvalitet eller inte låter jag vara osagt. däremot (har jag för mig) att du får hela fläkten "färdig" från Bilia när vissa eftermarknadsgrejer brukar involvera mer plock som i videon.
tycker också att det är lite roligt att man klagar på fläkten hur svårt det är och tar sådan tid som du nämner. men ingen verkar ha några problem att byta växellåda/koppling eller plocka ihop en motor och byta som är mycket större jobb och kräver mer av den som håller på än den simpla fläkten som sitter lite dumt till.

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): […]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]