Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Keios
#1310652
Första intrycken av nya V60T8:an.

+ härligt chassi. Känns tung och stabil samtidigt som den inte uppvisat några tendenser till gung eller krängning i kurvor. Välbalanserad och mjuk gång. Sväljer fint ojämnheter i vägen.
+ automatisk av/på helljus. Funkar mycket bra. Väsentligt bättre än på min förra passat med helljusautomatik och nöjd att jag inte valde detta tillägg denna gång. Min upplevelse av den avbländningsfunktionen är att den allt som oftast inte fungerar korrekt och ofta bländar motkommande trafik. Volvos släcker ljuset vid exakt rätt ögonblick.
+ Sensus connect. Gillar gränssnittet. Lättanvänt och snabbt. Minus dock att knappt några appar finns tillgängliga och att inte internetkartor verkar fungera. nåväl, kör ändå med Waze så det kvittar.
- 400hk? På riktigt? Det skulle man inte tro. Min förra kärra med 280hk verkade betydligt rappare och hade finare klang i motorn. Har dock inte ännu testat fullt ut i alla lägen så det kanske finns mera kräm att hämta. Men den höga vikten verkar verkligen hämma fartresurserna.
- lane keeping assist. Seriöst, vilken skit. Det här funkar ju inte alls. Helt opålitligt. Man kan inte släppa fokus för en sekund för då är man ute i diket eller mittvajern. Den tillåter att man kan segla allt för långt utanför markeringen och det är 50/50 om den öht reagerar. Framförallt vänster markering undrar jag verkligen om den ens läser av. Klar fördel här för VW som har ett mycket smidigare och säkrare system och den adaptiva filhållaren ökar successivt styrningen ju närmare kantlinjen man kommer vilket gör att man hålls mitt i filen väldigt naturligt.
- pilot assist. Lika kasst. Det känns som det finns typ 2 lägen för rattutslag på den. Vilket gör att det blir typ 5’ (grader) höger-rakt-5’ höger-rakt-5’ och så där håller det på istället för att successivt öka rattutslaget. Sen verkar den slå av styrningen över 140kmh. Hur har man tänkt att det skall fungera tex på autobahn då?
-+ förbrukning. 1,04 liter på milen i motorvägsfart med lite inflation är väl inte fy skam för en oinkörd tung pjäs utan laddning. Men åter fördel för gamla VW:n här.
+ ljudnivån. Det är relativt tyst i kupén trots saknad av laminerade rutor. Framför allt vägbullret är väl isolerat från kupén.
+ ljud. Standard ljudanläggningen med subwoofer ger en bra klang och dov bas.
+ skön inredning och stolar. Känns som premium och bra kvalitet allting.
+ keyless access och öppna-baklucka-med-fot funkar perfekt.

Så vissa irritationsmoment men överlag väldigt nöjd. Sen är det väl som med allting, man vänjer sig med tiden.
av stevvee
#1310659
Keios skrev:Första intrycken av nya V60T8:an.

+ härligt chassi. Känns tung och stabil samtidigt som den inte uppvisat några tendenser till gung eller krängning i kurvor. Välbalanserad och mjuk gång. Sväljer fint ojämnheter i vägen.
+ automatisk av/på helljus. Funkar mycket bra. Väsentligt bättre än på min förra passat med helljusautomatik och nöjd att jag inte valde detta tillägg denna gång. Min upplevelse av den avbländningsfunktionen är att den allt som oftast inte fungerar korrekt och ofta bländar motkommande trafik. Volvos släcker ljuset vid exakt rätt ögonblick.
+ Sensus connect. Gillar gränssnittet. Lättanvänt och snabbt. Minus dock att knappt några appar finns tillgängliga och att inte internetkartor verkar fungera. nåväl, kör ändå med Waze så det kvittar.
- 400hk? På riktigt? Det skulle man inte tro. Min förra kärra med 280hk verkade betydligt rappare och hade finare klang i motorn. Har dock inte ännu testat fullt ut i alla lägen så det kanske finns mera kräm att hämta. Men den höga vikten verkar verkligen hämma fartresurserna.
- lane keeping assist. Seriöst, vilken skit. Det här funkar ju inte alls. Helt opålitligt. Man kan inte släppa fokus för en sekund för då är man ute i diket eller mittvajern. Den tillåter att man kan segla allt för långt utanför markeringen och det är 50/50 om den öht reagerar. Framförallt vänster markering undrar jag verkligen om den ens läser av. Klar fördel här för VW som har ett mycket smidigare och säkrare system och den adaptiva filhållaren ökar successivt styrningen ju närmare kantlinjen man kommer vilket gör att man hålls mitt i filen väldigt naturligt.
- pilot assist. Lika kasst. Det känns som det finns typ 2 lägen för rattutslag på den. Vilket gör att det blir typ 5’ (grader) höger-rakt-5’ höger-rakt-5’ och så där håller det på istället för att successivt öka rattutslaget. Sen verkar den slå av styrningen över 140kmh. Hur har man tänkt att det skall fungera tex på autobahn då?
-+ förbrukning. 1,04 liter på milen i motorvägsfart med lite inflation är väl inte fy skam för en oinkörd tung pjäs utan laddning. Men åter fördel för gamla VW:n här.
+ ljudnivån. Det är relativt tyst i kupén trots saknad av laminerade rutor. Framför allt vägbullret är väl isolerat från kupén.
+ ljud. Standard ljudanläggningen med subwoofer ger en bra klang och dov bas.
+ skön inredning och stolar. Känns som premium och bra kvalitet allting.
+ keyless access och öppna-baklucka-med-fot funkar perfekt.

Så vissa irritationsmoment men överlag väldigt nöjd. Sen är det väl som med allting, man vänjer sig med tiden.

Har du provat power läget än ? Bilen blir väldigt slö vid pure och lite bättre på hybrid och powerläget så tycker jag den vaknar till liv. Sen är dey ju 300+90 så 390 totalt. Skall ej förväxlas med 390 riktiga hästar.


Känner ej igen din förklaring på varken lane eller pilot assist.


1 liter på motorväg, låter som du momsar hastigheten.
av espltd
#1310699
Idag växlade min över till en my20, Leveransveckan oförändrad, dvs v24
dock ringde min säljare i fredags och sa att dom skulle få in bilen 30:e maj så ja troligen skulle få bilen tidigare.
Får hålla tummarna
Användarvisningsbild
av Hssonen
#1310784
@espltd,
espltd skrev:Idag växlade min över till en my20, Leveransveckan oförändrad, dvs v24
dock ringde min säljare i fredags och sa att dom skulle få in bilen 30:e maj så ja troligen skulle få bilen tidigare.
Får hålla tummarna
min ligger kvar som 2019 med leveransvecka V25.
få se om den ändrar sig till en -20 snart då =)
av Jansson44
#1310814
Beställde en Volvo V60 CC Adcanced SE II v10 och blev lovad leverans mitten av Maj, uppdaterades förra veckan till leverans v29. Årsmodell 2020.
Totalt 19 veckor, tyckte det kändes riktigt saftigt till en början men efter att ha läst om XC60 och leveranstider på ett år så känns det ändå ok.. Hoppas tiden kapas lite i slutändan, bättre att få den innan industrisemestern drar igång!
av UnleashFusion
#1311029
Anders Classic skrev: fre 12 apr 2019, 21:02 Hur kan man lägga till klädd instrumentpanel? Har beställt en momentum adv edition 2019 som blivit 2020.
Du måste lägga till loungepaket pro för att få klädd instrumentpanel då det är momentum.**OBS** tydligen kan man inte på nya V60 ur byggdinvolvo..(det funkar på V90) iallafall.

Hade du inscription eller r-design är klädd instrumentpanel standard från MY20.(för V90), oklar om det är standard för V60(kollade upp själv och det är inbakat i Loungepaket Pro för V60 med Inscription/R-design. Momentum kan tydligen inte få det(finns inte ens loungepaket att välja till)
av Holpet
#1311570
V60 T8 Inscription
Pebble Grey och drag blev mina tillval.
Ser inte vad jag får ut för nytta av Teknikpaket eller annat extra tillval. Möjligen att kamera hade varit trevligt att ha.
Leverans Q4 2019.
av stevvee
#1311571
Holpet skrev: mån 15 apr 2019, 10:52 V60 T8 Inscription
Pebble Grey och drag blev mina tillval.
Ser inte vad jag får ut för nytta av Teknikpaket eller annat extra tillval. Möjligen att kamera hade varit trevligt att ha.
Leverans Q4 2019.
Tycker du missar rätt mycket som är användbart och gör bilen säkrare och bättre.
ex:

Intellisafe Surround : Ovärdeligt oavsett hur uppmärksam man är som förare och kan rädda en flera gånger för en självrisk.
Navigation : riktigt bra för en T8 då du kan låta bilen planera batterianvändningen själv vid längre sträckor (får ner förbrukningen rejält)
Dynamisk led strålkastare : Fungerar underbart och bilen sköter allt åt dig, du kan ha på helljus trots att du ligger bakom en annan bil och på så sätt ha bättre uppsikt och se faran innan den inträffar
Parkeringskamera : Rätt skönt att ha men föredrar 360 kameran (V90 är den mer ovärderlig på)
  • 1
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 312
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]