Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1310758
Ja hade jag vetat detta hade jag naturligtvis valt något annat. Det som är alldeles mest uselt är att det hela tiden är "någon annans fel". ÅF tar noll ansvar utan skyller först på Audi och sen på finansbolaget. Visst, rent juridiskt är det kanske rätt, men kundvården är så usel att det inte är sant. Det är framförallt attityden jag stör mig på. Jag har egentligen 18 månaders leasingavtal men detta gör att det kommer bli 23 månader innan bilbytet. Det förstör inget ekonomiskt för mig personligen men det är trist då jag lite halvfånigt tycker själva bilbytet är en ganska kul grej.
#1310864
Malmstroem skrev:Sju månaders leveranstid för en vanlig Audi A4!

Det är tur för VAG att du inte får välja något annat. Jag skulle själv blivit lite lätt irriterad...

Hade Audi kunnat levera i princip samma bil som du beställt med manuell växellåda är det fullt möjligt att jag suttit i samma sits.
De senaste 3 bilarna jag haft som leasing har jag fått vänta MINST 10 månader, varje gång (VW golf sportkombi, SEAT Cupra 280, SEAT Ateca).
#1315301
Då är då bilen äntligen levererad men inte utan krångel nu heller. Bilen var "borta" när jag skulle hämta den! Efter en del ringande och letande så visade sig att bilen var kvar i tvätthallen som är en separat byggnad. Så det var där jag fick hämta ut den - undrar vad Audis leveransregler säger om det egentligen...

Nu är dock bilen äntligen här och lyckligtvis så är den såpass mycket bättre än Passaten att det är värt både pengarna och leveranstiden. Tänkte snabbt nämna några snabba:

+ Växellådan är oerhört mycket bättre. I princip alla nackdelar i gamla DSG lådan är borta. Den "hoppar" inte till när man startar, den rycker inte vid nedväxling. Inga nackdelar alls. Nu känns det bara som en snabb, kompetent och underbar modern automatlåda.

+ Motorn är tystare än Passaten och start-stopp fungerar mjukare

+ Mycket tystare hjulupphängningar. Alltså ljud när man kör i potthål, vattenpölar, på grusvägar osv är väldigt väldämpat. Stor skillnad. Själva ljudnivån vid vanlig körning skulle jag dock säga är ganska likartad.

+ Utseendet. Kan inte annat än tycka att det är bland det snyggaste som finns i mellanklassen just nu. Bilen har det som förut var S-Line exteriörpaket men nu inkluderas i Proline Sport och även de fälgar som ingick. Dock inga S-line emblem och inredningen är "vanlig". Se sedan dock:

+ Tygklädsel är på alla sätt skönare att sitta i än läder...

+ Älskar fotmanövrerad baklucka. Det bästa sen skivat bröd. Alla bilar måste ha det, annars kan man ju strunta i keyless.

Lite dåliga saker dock

- MMI är jobbigare och krångligare att hantera än touch. Det är helt enkelt ett väldigt rattande för att få fram det man vill ha. Touch är dåligt vid ojämn väg men det gav ändå en bättre överblick. Det är lättare att pricka ett visst val med fingret än att ratta 8 varv för att nå dit.

- Bilen är överraskande liten invändigt och i bagaget. Det saknas säkert 8cm benutrymme jämfört Passaten bak och lastutrymmet känns 1dm kortare. Det är alltså inte orsakat av lutningen på bakluckan utan att bilen helt enkelt måste vara kortare. Knappast ett fel utan en egenskap förstås.

- Bilens lane assist är mycket sämre än Passaten. Passaten rattade mjukt och dynamiskt och det kändes bara som att alla vägar lutade åt rätt håll. Audin känns som den studsar mellan linjerna och den tappar överraskande ofta spåret.

- Saknar BLIS och backkamera. Valde bort det eftersom det kostade 10k extra och backkameran är den "gamla" typen som inte fälls fram och därmed alltid kommer vara grisig. Men jag saknar det.

- Traffic Jam Assist (självkörning under 50 km/h) är som att bli körd av en 16-årig övningskörare. Dessutom kopplas det ibland bara inte in trots att förutsättnignarna är rätt. Märkligt.

Bild
Bild
#1315309
Den ser ut som en typisk Audi, snygg men svårt att säga om det är årets modell eller en fem år gammal bil (bra för de som kör gamla Audiobilar).
Synd på färgen bara. En vit bil ser ut som en tjänstebil som snart skall förses med reklamdekaler.

Min svåger kör en vit bil och jobbar på AD-center. Vi hade funderingar på att sätta på AD-dekaler en mörk natt i samband med hans sextioårsdag, men årstiden och avstånd gjorde det svårt. :-)
#1315320
Sådärja. Oavsett så får man väl gratulera till det nya åket även om varken resan dit eller det för stunden är helt smärtfritt. Nytt är snudd på alltid roligt. Ska bli intressant att höra en långtids-jämförelse!
#1321352
@joel80, Skulle säga att jag kör på samma sätt oavsett märke. Förstår att jag krånglar till fördomarna då ;-)
#1332393
Har ju inte blivit så mycket uppdateringar här och anledningen till det är att problemen har fortsatt efter leverans. Egentligen en skitsak men det har fått mig totalt osugen på hela bilen. 80 mil efter leverans uppstod ett missljud i höger framdörr, lät ungefär som att det fanns en geting instängd i dörren. Ett irriterande högfrekvent surrande. Som en del av er vet är missljud en mardröm att få åtgärdat eftersom det är upp till verkstaden att ta det på allvar vid felsökning. Det är ju allt för ofta som verkstaden "inte kan replikera felet". Så det var en ganska ordentlig klump i magen ett tag. Det förstärktes av att vid första tillfället så höll lagningen i tre dagar(!) och sen kom det tillbaka. Verkstaden har dock varit BRA och faktiskt felsökt så noggrant att man hittat det, men vid varje tillfälle har det varit 4 veckors väntetid så jag har fått åka runt med skiten halva sommaren. Har fått fri lånebil båda gångerna och ganska trevliga sådana men det är ändå ett krångel att lämna in en bil på verkstad.

Nu är dock bilen fixad, det enda de egentligen gjort är att montera isär dörren och montera ihop den igen noggrant, men 5 veckor efter sista lagningen så är det fortfarande TYST i bilen. Så tyst som man förväntar sig av en Audi. Firade det med två varv Menzerna (polish+keramiskt nånting) :-)
IMG_0297.jpg
IMG_0297.jpg (307.53 KiB) Visad 1349 gånger
Kan ju vara lite kul att reflektera kring lånebilarna också:

Allroaden har en sagolik drivlina men den är faktiskt inte tystare än min. Mycket bättre fjädringskomfort dock. Verkligen stor skillnad. Alla småvibrationer dämpas på ett helt annat sätt. Har inte upplevt det i någon annan bil. Däremot känns bilen ganska mycket äldre invändigt. Infotainment och reglage har åldrats. Manuell stor spak som växelväljare känns inte så high-tech direkt. Mycket större bagage förstås om man är ute efter sånt. Överraskande snål, bara 6-7cl per mil mer än min. Otroligt trist att såna här motorer straffas bort skattemässigt när skillnaden i verkliga livet är så liten.
IMG_0078.jpg
IMG_0078.jpg (338.13 KiB) Visad 1349 gånger
A4 turbon var någon av en besvikelse. Trots 245hk upplevdes den inte så mycket snabbare vid normal körning. Motorn kändes inte så värst mycket tystare och relativt fult ljud vid acc. Förstås ett helt annat register och den vaknar till vid 4000rpm på ett sätt som dieseln bara inte är i närheten av. Men jag skulle nog faktiskt inte byta. För övrigt sveriges skitigaste lånebil? Den såg alltså ut så när jag fick den...
IMG_0234.jpg
IMG_0234.jpg (399.09 KiB) Visad 1349 gånger

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]