- tor 11 apr 2019, 00:45
#1310652
Första intrycken av nya V60T8:an.
+ härligt chassi. Känns tung och stabil samtidigt som den inte uppvisat några tendenser till gung eller krängning i kurvor. Välbalanserad och mjuk gång. Sväljer fint ojämnheter i vägen.
+ automatisk av/på helljus. Funkar mycket bra. Väsentligt bättre än på min förra passat med helljusautomatik och nöjd att jag inte valde detta tillägg denna gång. Min upplevelse av den avbländningsfunktionen är att den allt som oftast inte fungerar korrekt och ofta bländar motkommande trafik. Volvos släcker ljuset vid exakt rätt ögonblick.
+ Sensus connect. Gillar gränssnittet. Lättanvänt och snabbt. Minus dock att knappt några appar finns tillgängliga och att inte internetkartor verkar fungera. nåväl, kör ändå med Waze så det kvittar.
- 400hk? På riktigt? Det skulle man inte tro. Min förra kärra med 280hk verkade betydligt rappare och hade finare klang i motorn. Har dock inte ännu testat fullt ut i alla lägen så det kanske finns mera kräm att hämta. Men den höga vikten verkar verkligen hämma fartresurserna.
- lane keeping assist. Seriöst, vilken skit. Det här funkar ju inte alls. Helt opålitligt. Man kan inte släppa fokus för en sekund för då är man ute i diket eller mittvajern. Den tillåter att man kan segla allt för långt utanför markeringen och det är 50/50 om den öht reagerar. Framförallt vänster markering undrar jag verkligen om den ens läser av. Klar fördel här för VW som har ett mycket smidigare och säkrare system och den adaptiva filhållaren ökar successivt styrningen ju närmare kantlinjen man kommer vilket gör att man hålls mitt i filen väldigt naturligt.
- pilot assist. Lika kasst. Det känns som det finns typ 2 lägen för rattutslag på den. Vilket gör att det blir typ 5’ (grader) höger-rakt-5’ höger-rakt-5’ och så där håller det på istället för att successivt öka rattutslaget. Sen verkar den slå av styrningen över 140kmh. Hur har man tänkt att det skall fungera tex på autobahn då?
-+ förbrukning. 1,04 liter på milen i motorvägsfart med lite inflation är väl inte fy skam för en oinkörd tung pjäs utan laddning. Men åter fördel för gamla VW:n här.
+ ljudnivån. Det är relativt tyst i kupén trots saknad av laminerade rutor. Framför allt vägbullret är väl isolerat från kupén.
+ ljud. Standard ljudanläggningen med subwoofer ger en bra klang och dov bas.
+ skön inredning och stolar. Känns som premium och bra kvalitet allting.
+ keyless access och öppna-baklucka-med-fot funkar perfekt.
Så vissa irritationsmoment men överlag väldigt nöjd. Sen är det väl som med allting, man vänjer sig med tiden.
+ härligt chassi. Känns tung och stabil samtidigt som den inte uppvisat några tendenser till gung eller krängning i kurvor. Välbalanserad och mjuk gång. Sväljer fint ojämnheter i vägen.
+ automatisk av/på helljus. Funkar mycket bra. Väsentligt bättre än på min förra passat med helljusautomatik och nöjd att jag inte valde detta tillägg denna gång. Min upplevelse av den avbländningsfunktionen är att den allt som oftast inte fungerar korrekt och ofta bländar motkommande trafik. Volvos släcker ljuset vid exakt rätt ögonblick.
+ Sensus connect. Gillar gränssnittet. Lättanvänt och snabbt. Minus dock att knappt några appar finns tillgängliga och att inte internetkartor verkar fungera. nåväl, kör ändå med Waze så det kvittar.
- 400hk? På riktigt? Det skulle man inte tro. Min förra kärra med 280hk verkade betydligt rappare och hade finare klang i motorn. Har dock inte ännu testat fullt ut i alla lägen så det kanske finns mera kräm att hämta. Men den höga vikten verkar verkligen hämma fartresurserna.
- lane keeping assist. Seriöst, vilken skit. Det här funkar ju inte alls. Helt opålitligt. Man kan inte släppa fokus för en sekund för då är man ute i diket eller mittvajern. Den tillåter att man kan segla allt för långt utanför markeringen och det är 50/50 om den öht reagerar. Framförallt vänster markering undrar jag verkligen om den ens läser av. Klar fördel här för VW som har ett mycket smidigare och säkrare system och den adaptiva filhållaren ökar successivt styrningen ju närmare kantlinjen man kommer vilket gör att man hålls mitt i filen väldigt naturligt.
- pilot assist. Lika kasst. Det känns som det finns typ 2 lägen för rattutslag på den. Vilket gör att det blir typ 5’ (grader) höger-rakt-5’ höger-rakt-5’ och så där håller det på istället för att successivt öka rattutslaget. Sen verkar den slå av styrningen över 140kmh. Hur har man tänkt att det skall fungera tex på autobahn då?
-+ förbrukning. 1,04 liter på milen i motorvägsfart med lite inflation är väl inte fy skam för en oinkörd tung pjäs utan laddning. Men åter fördel för gamla VW:n här.
+ ljudnivån. Det är relativt tyst i kupén trots saknad av laminerade rutor. Framför allt vägbullret är väl isolerat från kupén.
+ ljud. Standard ljudanläggningen med subwoofer ger en bra klang och dov bas.
+ skön inredning och stolar. Känns som premium och bra kvalitet allting.
+ keyless access och öppna-baklucka-med-fot funkar perfekt.
Så vissa irritationsmoment men överlag väldigt nöjd. Sen är det väl som med allting, man vänjer sig med tiden.