Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative77
#1309643
Har då förstått Volvos styrka genom några dåliga bilköp.
Denna gång har jag köpt en V40 T4 -98.
Bilen är i riktigt bra skick och är värd att satsa på.
Ett av småfelen är att bilen rycker vid gaspådrag.
Ger jag fullgas så orkar den inte riktigt vid 3500-5000rpm. Smyger jag upp den så är inte problemet lika påtagligt.
Går man från hård gas till tomgång så dör bilen men kan återstartas utan problem.
Kamrem är nybytt och likaså bränslefiltret. Jag själv är inne på bränsledelen där jag är inne på spjällhuset.
Har inte hört att spjällhuset ska vara ett problem på dessa men samtidigt är det samma årgång som de beryktade spjällhusen på P2-orna.
Det som säger emot är att bilen går riktigt jämnt och fint på både tomgång samt jämn gas.

Är det någon som på rak arm kan säga vad som är fel?
Om inte så tänkte jag ta emot förslag där jag vill börja med det billiga/enkla.
av SnurreSprätt
#1309677
Börja med att kolla tändstiften och spolarna (sprickor på höljet, ärjning på fjädern som sitter i, ev kabelbrott eller liknande på kablarna som löper till spolarna).
Ett väldigt vanligt fel på dessa.
av Provocative77
#1309719
Äsch.
Jag fick rådet på annat håll om tändning vilket jag då förkastade. Jag VILL ha det till bränsle o jag vill inte ha fel😉
Men om två pers säger samma sak så får jag tänka om.
Är det som på P2-orna att det är separata spolar på den här generationen med?
Har en felkodsläsare till just P2 som jag år osäker att den klarar denna bil. Är lite mer inne på att byta delar o kan visserligen dra en utvidgad service.
Användarvisningsbild
av enklast
#1311179
Provocative77 skrev: lör 06 apr 2019, 17:21 Äsch.
Jag fick rådet på annat håll om tändning vilket jag då förkastade. Jag VILL ha det till bränsle o jag vill inte ha fel😉
Men om två pers säger samma sak så får jag tänka om.
Är det som på P2-orna att det är separata spolar på den här generationen med?
Har en felkodsläsare till just P2 som jag år osäker att den klarar denna bil. Är lite mer inne på att byta delar o kan visserligen dra en utvidgad service.
Då kan du få en tredje som stöttar vad tidigare skrivit.

Jag kan med 310% säkerhet säga att du har längsgående sprickor på tändhattarna. Om du inte har det. Så köper jag dina. :)

Det finns två tändspolar (cylinder 1 och 3 om jag inte minns fel) som är kombinerade med tändhattar och från dessa går två tändkablar till cylinder 2 och 4 (igen om jag jag inte minns fel).


Kolla efter sprickor på dessa. Det är troligare att det är fel på dom än på tändstiften.
tändspole.PNG
tändspole.PNG (244.52 KiB) Visad 2152 gånger
av gunnar1605
#1329171
Vvt givare.. sitter till vänster vid kamrem, enkelt att skruva av och rengöra..
av Holpet
#1331760
Hade exakt samma fel som du och då var det vävt-ventilen som var felet... Vill jag minnas.
Hade även problem med ryckig gång vid ett annat tillfälle och då var det sprickor i tändhattarna. Ganska små, men orsakade ändå fel.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]