Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av no_brakes
Jag är i tagen att eftermontera dragkrok på min v70 15. Någon som kan rekommendera någon speciell modell eller variant? Är inne på en avtagbar med vertikal montering.
Vill ha en som är prisvärd och bra. Gärna med elsats som passar i kontaktstycken utan strömtjuvar och andra liknande halvdana lösningar. Tänker montera själv.
av Gabriel
När det gäller det elektriska så är väl Volvos egen TRM med mjukvara det enklaste och bästa sättet. Det kostar inte så mycket heller om man köper en begagnad TRM på skroten.
Användarvisningsbild
av ER
Volvos egen TRM är solklart bästa lösningen över "klippa och klistra varianter" samt TRM från MY13+ så kan den hantera LED på släpet som bör vara "standard" idag som bonus liksom att Volvos TRM i allmänhet tex flyttar dimbakljuset från bil till släp vilket är korrekt om den känner av att ett sådant är kopplat.
av Rubb
Håller med om tidigare att det känns helt klart bäst att köra på Volvos egna.

Jag lämnade in på Volvo verkstad för montering men ett problem som uppstod var att det saknades en kabelförlängning för att kunna koppla in TRM i bilens kabelhärva. Verkstaden beställde ny sådan men den passade inte, eller så hade de fått fel. Det slutade med att de drog egna kablar och flyttade TRM lite bara.

Jag kollade lite i reservdelskatalogen och det verkar som att det är olika kablar för inkoppling av TRM som verkar bero på chassinumret som jag förstått det. Gissar på att kabelsatsen jag fick från bildemonteringen är från ett chassinummer som har de andra kablarna. Har däremot inte utrett det vidare.
Någon annan här kanske vet om det är något man bör tänka på vid köp av begagnat.
Användarvisningsbild
av Cotag
Köpte ett avtagbart Thule/Brink från Rameder ihop med deras modellanpassade kabelsats.
Draget visade sig efter montering vara samma som originalmonterat, gjorde att jag kunde jag handla plastkåpan, som ersätter själva draget när man tar av detta, från en bilskrot.
Kabelsatsen var "plugg&play" förutom att man rekommenderades klippa och koppla in sig på dimbakljusen, jag struntade i just denna manöver. Ingen mjukvaruuppdatering från Volvo var nödvändig. Bra prisbild.
Användarvisningsbild
av apersson850
Med Volvos TRM får man exempelvis automatiskt bortkoppling av bakre parkeringssensorer, ändrad visning i backkameran, övervakning av blinkers och bromsljus på släpet och inget dimbakljus på bilen när släpet är anslutet.
Beroende på TRM, upp till 2012 eller från 2013 och framåt, är placeringen och kabeldragningen lite annorlunda.
Användarvisningsbild
av ER
Ska skilja mellan dessa, bilar utan nivåreglering sjunker ihop mera bak än bilar med och ska därmed ha drag där kulan sitter högre för att kompensera detta.
Användarvisningsbild
av Drageslave
apersson850 skrev:Med Volvos TRM får man exempelvis automatiskt bortkoppling av bakre parkeringssensorer, ändrad visning i backkameran, övervakning av blinkers och bromsljus på släpet och inget dimbakljus på bilen när släpet är anslutet.
Beroende på TRM, upp till 2012 eller från 2013 och framåt, är placeringen och kabeldragningen lite annorlunda.
Jeg har en -12, med krok og original TRM og kabelsats. Kan denne TRM byttes med en -13 TRM rakt av uten å endre kabler eller plassering?

Hej! Jag har en USA-importerad XC90 T8 (2016) och […]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]