NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Behöver råd gällande byte av delar på min bil.
Det handlar om ett hjullager som behöver bytas höger fram.
Även bägge länkarmarna fram pga trasiga bussningar.

Frågorna är som sådan.
  • Ska jag låta Volvo byta hjullagret?
  • Beställa hjullager från internet någonstans t.ex vparts.se och hitta någon som har en verkstadspress.
  • Beställa hjullager från internet/eller deras eget och låta en eftermarknadsverkstad byta? t.ex Mekonomen eller liknande

• Låta Volvo byta länkarmarna till en dyr kostnad?
  • Beställa länkarmarna från vparts.se och byta med hjälp av en kompis?
  • Beställa länkarmarna från någon annan sida och byta själv?
  • Lämna in till eftermarknadsverkstad och låta dom byta med deras egna grejer?

Vad är smartast och mest prisvärt?
Senast redigerad av 1 Orfeous, redigerad totalt 0 gånger.
Ring runt till olika verkstäder och ta offerter!

Gör du det själv finns det hjullager från 400:- + frakt från Tyskland eller 800:- från Biltema, bussningar vet jag inte.

Det är riktigt bekvämt att lämna in på verkstad och prisvärt om du inte vill ta din obetalda ledighet och skruva själv i flera timmar.

Bytte själv på min ena V70 för ett tag sen och hade tillgång till fullt utrustad verkstad med tryckluft och alla tänkbara verktyg, båda hjullagren tog 4 timmar med fikaraster.

Köp inte Mapco hjullager, de höll bara lite över 1 år för mig. Köpte därefter SKF och de har hållit bra hittills.

Gör allt själv, beställ hjullager från ex www.bildelaronline24.se , köp lager-press från Biltema https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000031877 , den kan du sälja på Blocket och få igen merparten för om du inte vill ha den kvar. Har själv en sådan sats.

Video för lagerbyte
OBS, kolla vid 2:37 och 3:32 vänd mothållet rätt så undviker du skada ABS sensorn.

Byta länkarmar är enkelt, kan vara lite bök att få isär spindelleden, med den isär är det bara 3 skruvar som håller länkarmen (+ eventuell lägesgivare för Xenon) . Jag bytte bara länkarms bussningarna, lite bökigt och man spar inte många kronor på det jämfört komplett ny arm.

Enbart arbetskostnaden hos Volvo, eller annan verkstad , överstiger säkerligen utgiften för lager-press och den viktiga hjulinställningen efter länkarmsbyte. Sen tillkommer väl sedvanligt ockerpåslag för materialet.

Om någon drivaxel damask är dålig kan du passa på att byta samtidigt.

En sak till, viktigt med en momentnyckel för att dra åt länkarmarnas skruvar samt drivaxelns centrumskruv med rätt moment. En som grejar från 25 uppemot 2-300 Nm räcker till det mesta i bilen.

Kan vara svårt att få loss skruvarna som håller bromsskölden, jag drog av en av mina. Skölden var ändå så rostig så jag bröt loss den och kör nu utan sköld. (OK vid besiktning)
Jo samma för mig. Länkarmarna får ockupera köket tills bytet på lördag. Vad jag förstått så är väl det svåraste med bytet den där jävla kulleden. Får försöka hitte på nå fiffigt på lördag. Men om någon vet momenten skulle det uppskattas. Annars får jag ringa Volvo imorgon o fråga
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Bromsrör höger fram

Då bör konan vara rätt. Men vad me[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

Har varit in på bildelsbasen. Finns en i Nor[…]

Vad är detta för kontakt?