Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Oscar21
Hejsan, dum som jag är så bestämde jag mig för att burna med epan men innan däcken börja snurra så smällde de till, och nu när jag försöker köra iväg så slår det bara.
Så jag undrar om det är växellådan/lådorna som har rasat. Det slår på alla växlar men det känns som vanligt att lägga i växlarna.
Kan även tillägga att de droppar olja.
M47+M40 med h-regulator om det ha någon betydelse.

Tack för hjälpen!
av Oscar21
White skrev: ons 27 mar 2019, 14:56 Var droppar det olja ifrån? Från någon av lådorna?

Annars kan ju bakaxeln farit åt skogen. Har själv lyckats knäcka några sådana vid burnouter.
Det droppar ifrån den bakre lådan men jag vet dock inte om det är den som läcker.
Hur kan jag ta reda på om bakaxeln gått?
av Oscar21
Marlboroman skrev: ons 27 mar 2019, 15:15 Du får ta dig in under och börja kika. Men där det läker olja är ett bra ställe att börja titta på. Det kan vara flera olika saker som gått sönder.
Aa bara undrade om ni känner igen när det slår under bilen när man försöker köra iväg, såg inget annorlunda under bilen när jag tittade i morse förutom oljan dom droppade, men får väl föra en mer utförlig undersökning när jag kommer hem.
Användarvisningsbild
av White
Oscar21 skrev: ons 27 mar 2019, 15:17
White skrev: ons 27 mar 2019, 14:56 Var droppar det olja ifrån? Från någon av lådorna?

Annars kan ju bakaxeln farit åt skogen. Har själv lyckats knäcka några sådana vid burnouter.
Det droppar ifrån den bakre lådan men jag vet dock inte om det är den som läcker.
Hur kan jag ta reda på om bakaxeln gått?
Man får öppna kåpan bak på diffhuset så ser man om något av dreven gått åt skogen.
Men droppar det från lådan har nog något hänt med den.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om det "slår" under bilen kan det ju vara kardanstången som lossnat/bultar som gått hädan. Kör man länge med dåliga kardan kors så händer det att stången "trillar isär" vid belastning med tiden. Sedan har du ju en hemmabyggd koppling mellan växellådorna. I och med dom inte finns att köpa, kan man ju aldrig på förhand veta vad den tål. Läcker det mellan lådorna är säkert felet där

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]