Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1307256
VolvoB20 skrev:En fråga. Hur fungerar det med tillgänglighet. Är det alltid lediga laddplatser eller händer det att man får vänta på andra bilar som ska ladda klart först ?
Jag har snabbladdat 36ggr sen 18:e december då jag fick bilen och har råkat ut för att det varit upptaget 3ggr. En av gångerna har den som laddat nästan varit klar så jjag kunde ta över efter 5 minuter, en annan gång avbröt en kille sin laddning i 6-7 minuter då han skulle behöva ladda länge då han skulle t.o.r till nått ställe utan laddning och behövde rätt mycket, och lät mig ladda det lilla jag behövde för att ta mig vidare.
Den tredje gången var det nån som parkerat sin bil vid laddstationen där den stått i 1,5 timmar och laddade skitsegt på sista procenten. Då blev jag lite sne och ringde upp företaget som bilen stod på.. Var tydligen nån som jobbade i närheten som tyckte det var smidigt att ställa sig där under tiden han jobbade.. suck. Men det löste sig efter 15 min. Det är den enda gången av de 36 gångerna jag tyckt det funkat dåligt än så länge. Skulle jag haft mer bråttom hade jag åkt till en annan laddare en mil därifrån, fast den har jag inget abonnemang på så det hade kostar mig typ dubbla elpriset.
På exempelresan ovan ser man att det finns rätt många laddare längst med vägen, då kan man ju alltid göra så att man laddar med lite marginal så man kan köra några mil till till nästa eller näst nästa laddare om det visar sig vara upptaget. (Man kan hos de flesta operatörer se om den är upptagen via appen så man behöver inte svänga av för att kolla.)
#1307261
Derank skrev:Den bilen verkar ju vara rena spargrisen, varför ens då fundera på att byta?, har aldrig sett någon köra en 2,5T på 0,72 det lönar sig såklart inet att byta till en nyare, mellanskillnaden tankar du ju resten av livet för.
Lite som att byta ett gammalt kylskåp för att det nya drar mindre ström, innan man gör vinst så har garantin gått ut och kylskåpet klappat ihop.
#1307266
Det finns undantag på att det aldrig lönar sig att byta bil.

Jag har en bekant som byte en rätt rutten Volvo 360 i femtusenkronorsklassen till en helt ny Peugot 207 diesel.

Han fick med marginal lägre månadskostnad. Volvon tog kring 1 liter milen, var stamkund hos verkstan och fick bärgas ibland. Peugoten låg på 0,5 liter milen och strulade inte alls. Kör man då mer än 5000 mil om året så lönade det sig rätt bra med ny bil.

Men det är nog det det enda exempel jag känner till när en ny bil blivit billigare. För mig har det alltid blivit dyrare när jag bytt till en ny(are) bil.
#1307275
Min Volvo 850 från 1995 har jag haft i 4-5 år nu, pris 19.000 kr. Besiktigade den nyligen och för första gången gick den inte igenom, en drivknutsdamask spricka och ett stag glapp. Kostade 6.500 kr att byta inkl. service och tändstift. Sedan ombesiktning och godkänt. Bilen har en liten 5-cyl bensinmotor och förbrukar i snitt 0,8 l/mil. Går att komma under om man landsvägskör snålt.

Jag lutar mig bakåt och ler åt er som håller på att krångla med att ladda el-bilar och äga dyra bilar med 40.000-50.000 kr i värdeminskning.

Jag tankar på 5 minuter och bensinstationer finns överallt och betalar 1800 kr/år i trafikförsäkring, vägskatt 2220 kr. värdeminskning 0 kr, bensin 37.500 kr år 2018 Kör runt 3.000 mil per år.
#1307291
Nej jag har ingen större lust att äga en bil där värdeminskningen blir en så betydande del i kalkylen, det käkar snabbt upp all ev vinst man kan räkna hem i ev minskade driftskostnader.

Kollat litet på Joel80´s beräkningar om hur man får räkna med att ladda på en resa som jag ser som något jag normalt kör i ett svep utan stopp med tex denna s80, eller med minimala 5-10min-stopp. Det verkar som att restiden blir förlängd åtminstone 20%, från 5 timmar till ca 6 timmar. Kanske inte hela världen men förutsätter ju även att man kan ladda någorlunda smidigt på destinationesorten för att kunna ta sig hemåt, detta finns inte på min destination utan det adderar ytterligare till resekalkylen.

Så i dagsläget känns det som att man kan behöva två bilar: en för långresor i landsvägs/motorvägsfart (och som ger riktigt bra prestanda bränsleekonomiskt, säkerhetsmässigt och långresekomfort under de förhållandena), samt en för kortpendling och att åka och handla litet på köpcentrum etc kortare turer.

Den här volvo s80n -07 är den överlägset minst service/reparationsbehövade bil jag ägt, har i princip inte hänt någonting alls med den som behövt några större reparationer (vanlig service såklart enligt serviceintervall för de olika systemen). Ok jag bytte en trasig kabelmatta till bakluckan förra året, ett sönderrostat avgassystem för några år sedan, en igensatt vevhusventilation fixades precis innan jag övertog bilen 2015. Ta i trä...
___
PS. Bytte även startbatteri förra året det bör räknas in, det var originalbatteriet som byttes. Plus att jag såg till att få spolat rent automatlådan och ny olja där, förebyggande underhåll utöver service men inte pga några direkta fel eller bekymmer med funktionen.
Senast redigerad av 1 Leopold, redigerad totalt 0 gånger.
#1307292
Ja det är nog sällan man räknar hem ett bilbyte på sänkt förbrukning, då ska det nog till att man går från en törstig bil och kör väldigt långt. Bränslekostnaden på en ny bil är väl typ 15% av totalkostnaden per mil.

Men det kan ändå finnas ett psykologiskt välbefinnande i en låg förbrukning. Gärna i kombination med stor tank så man kommer många mil mellan tankningarna :-)

XC70n är inte så jätte snål kanske men tillräckligt för att jag ska ha slutat kolla så noga när jag tankar och det är rätt skönt. :-)
#1307338
Jag har ju betydligt billigare ägande och mil nu.. Men det beror ju på att jag bytt från en rätt dyr Volvo där jag trots hybrid ändå hade en förbrukning på drygt 0.4l/mil för att jag körde så pass mkt långresor.


Leopold, skulle jag beställa idag hade jag nog beställt en Hyundai Kona Electric eller Kia E-Niro. Betydligt längre räckvidd trots ett relativt lågt pris.

Men helst skulle jag vilja ha en Polestar 2.. Men med det inköpspriset kan man inte prata om några besparingar... Men det hade varit njutbart ändå!
Jag håller på att vrida lite ut och in på ekonomin för att se om jag kan få ihop det..
#1307339
Driftskostnaden på min D2 är 17:-/mil tack vare att jag sköter allt underhåll själv, har 1:20 rabatt på drivmedel och får tillbaka en slant på deklarationen, normal milkostnad inkl. märkesservice för en ICE börjar väl annars på 25:-/mil.

Initialt kostar en Polestar 2 runt 600k men klämmer man lite mil och kan ladda förmånligt så är det inte orimligt att milkostnaden blir en tredjedel.
#1307340
Räknar du in värdeminskning i din milkostnad? Köper man en elbil för 600 k och kör 10000 mil innan den har halverats i värde står värdeminskningen själv för 30 kr/mil...
#1307341
frasse4 skrev:Räknar du in värdeminskning i din milkostnad? Köper man en elbil för 600 k och kör 10000 mil innan den har halverats i värde står värdeminskningen själv för 30 kr/mil...
Ja det är klart att det blir så, har aldrig köpt en ny bil men ryktet vill väl göra gällande att det tappas runt 20-30.000:- på en Svensson bil när den lämnar hallen och går du sedan upp på premium typ BMW 7-serie så är det väl ytterligare 30.000:- kanske.

Jag köpte en fem år gammal bil och räknar på en värdeminskning på 20%/år men iom att det är en diesel så har det nog blivit några procent till efter alla utspel om fossilfritt, dålig diesel och Volkswagen-gate.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]