Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1307240
Har en klonkande framvagn där ljudet har spårats till krängningshämmaren.

Tydligen har ju åtminstone min 2,5T, en speciell lösning där bussningarna är vulkade på plats, ej utbytbara.
Alltså ska man byta hela krängningshämmaren med fasta bussningar.

Jag funderar på om andra årsmodeller eller annat motoralternativ, hade utbytbara bussningar ?
(För om nu min -97 GLT har en klenare sort med utbytbara bussningar, så känns den ändå likvärdig som min -99 2,5T.)

Därmed tänker jag mig att om man kan byta till en med utbytbara bussningar istället, eller har de annan infästning?

Beställde den rätta från Volvo, men som idag meddelade att de är slutsålda.
Lösningen Volvo hänvisar till är att köpa begagnat från skroten, vilket jag känner inte är en bra lösning,
då jag ska ha kvar bilen samt även kommer att betala bilverkstaden att byta den.
Kostnaden för arbete är då en stor del, så jag vill inte ha tillbaka problemet om 2år.
#1307589
Hoppsan så pass långt säger du, då kanske det är något annat ändå då.

Ljudet kommer ofta när man startat bilen och kör iväg långsamt, trots hyffsat plant underlag så kluckar det typ från olika sidor
vä-hö-vä-hö osv.

Ser även att det övre motorfästet, där har gummit nästan spruckit helt.

Attans att man inte byggt garaget ännu, sedan kommer jag skaffa någon form av lyft.
#1307632
Det trodde jag i somras, så jag renoverade fjädringen runtom, köpte då kompletta fjäderben & bytte i aug-sept.
Nämligen dessa:
https://www.l-m-r.se/p/volvo/s70-v70-97 ... 0-v70.html

Men ljudet blev kvar och jag tycker nog det blivit mer framträdande med tiden, har dessutom med den bilen sedan dess kört max 100mil.
Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]