Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Knatch
#1306835
Då blev man körkortslös ett par månader pga skitnöd och hemlängtan...

Hursomhelst så har jag nu en baotian 4takt som jag arbetspendlar med, träsmak i röven är förnamnet. Nu är det dags att byta olja i motorn och jag undrar vad jag ska köra med för olja. Funkwr vanlig motorolja eller är det nåt med våtkoppling torrkoppling bla bla. Jag har inte mekat med dessa motorer förut.

Det står i serviceboken att jag ska ha
mineral SAE 15w-40

Dock hittar jag ingen SAE mineral hos biltema.
Är det någon som har någon aning om det ens sitter en koppling i den där. Det är ju en variator och den koppling är ju torr vad jag vet.

Btw är jag på rätt forumdel?
av MickeM
#1306843
Det finns flera olika typer av variatordrift.
Vissa är a'la snöskoter, där remmen är koppling. Dvs den slirar i starten.
Andra har en slungkoppling som står för starten och remmen är då i ständigt ingrepp och slirar aldrig i normala fall.
Sedan finns två olika typer av slungkoppling.
En i oljebad. Fyrhjulingar med slungkoppling tex har i oljebad. Den är mer stryktålig.

Och sedan finns torra slungkopplingar som tex i motorsågar, röjsågar, mm.

Mopeder brukar ha en torr slungkoppling vid premiärvariatorn. Den sitter ofta ungefär där främre drevet skulle ha suttit om du haft vanlig kedja. Men du måste kolla vilken kopplingstyp du har. Annars blir den att slira och okörbar.

Men använder du MC olja (avsedd för våt-koppling) är det lugnt oavsett vilken koppling du har.
av Knatch
#1306844
MickeM skrev: lör 23 mar 2019, 16:47 Det finns flera olika typer av variatordrift.
Vissa är a'la snöskoter, där remmen är koppling. Dvs den slirar i starten.
Andra har en slungkoppling som står för starten och remmen är då i ständigt ingrepp och slirar aldrig i normala fall.
Sedan finns två olika typer av slungkoppling.
En i oljebad. Fyrhjulingar med slangkoppling tex har i oljebad.
Och sedan torra slungkopplingar som motorsågar, röjsågar, mm.

Mopeder brukar ha en torr slangkoppling vid premiärvariatorn. Den sitter ofta ungefär där främre drevet skulle ha suttit om du haft vanlig kedja. Men du måste kolla vilken kopplingstyp du har. Annars blir den att slita och okörbar.

Men använder du MC olja (avsedd för våt-koppling) är det lugnt oavsett vilken koppling du har.
Direkt när jag köpte den (ny) så bytte jag olja för jag vet att kineserna är lite sisådär med kvaliteten. Hällde i biltemas dyraste full syntet mc olja men nu såg jag i serviceboken att man inte ska köra med syntetolja utan mineral.
Därför tänkte jag byta igen då.
Har ingen aning om vad jag ska köra för skit i den här jävla moppen. Den går ju bra på syntetoljan nu iallafall men det måste väl stå ”EJ SYNTET” av en anledning...
av MickeM
#1306851
Det finns MC olja som inte är syntet.
Det är semisyntet 15w 40 MC olja i våran gamla Yamaha 400 Kodiak. (Fyrhjuling)
Våran nyare Grizzly ska ha syntet 10w 40 MC olja.

Sannolikt är det ett envägslager för elstarten som inte pallar syntetiska lågfriktionsoljor i ditt fall.
Därför gör dom det enkelt och säger ingen syntetolja.
Men det antar jag bara, för det är det enda jag kommer på.

MC olja är avsaknad av friktionssänkande medel.
Även gammaldags mineralolja.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1306860
Syntetolja är bättre om du kör i mycket minusgrader (typ -20° eller så) då den smörjer fortare vi låga temperaturer. Baotians hemsida säljer denna
https://www.baotian.nu/sv/midland-5w-40 ... le-1l.html
Som är helsyntet.
Är där torr variatorrem rem (det brukar denna typ av fordon ha) så sitter det en typ av torr centrifugal koppling i den främre variatorn då duger "vanlig" motorolja till motorn. Det finns ingen "traditionell" koppling med typ lameller kopplad till motorn
Såg på ett program på TV Där dom försökte köra sönder en Honda Cub (världens mest sålda motorfordon), dom började med att byta motoroljan mot matolja men dom lyckades inte köra sönder den ändå. Då kastade dom ut den från 10-de våningen för att skrota den, men det räcke att byta framhjulet så kunde dom köra ändå. Så det spelar nog ingen större roll vad för olja du har i. Det duger nog bra med syntetolja, även om dom rekommenderar mineral olja. Huvudsaken är att du byter olja och inte bara kör och kör
av malajo
#1306863
Knatch skrev:Då blev man körkortslös ett par månader pga skitnöd och hemlängtan...

Hursomhelst så har jag nu en baotian 4takt som jag arbetspendlar med, träsmak i röven är förnamnet. Nu är det dags att byta olja i motorn och jag undrar vad jag ska köra med för olja. Funkwr vanlig motorolja eller är det nåt med våtkoppling torrkoppling bla bla. Jag har inte mekat med dessa motorer förut.

Det står i serviceboken att jag ska ha
mineral SAE 15w-40

Dock hittar jag ingen SAE mineral hos biltema.
Är det någon som har någon aning om det ens sitter en koppling i den där. Det är ju en variator och den koppling är ju torr vad jag vet.

Btw är jag på rätt forumdel?
Om du menar att du blivit av med körkortet får du väl inte köra moppe heller om man ska vara riktigt kinkig eller?
Men visst fan måste dom väl ha olja på Biltema, snacka med dom som jobbar där så kan dom säkert hjälpa dig.


Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

av Knatch
#1306954
Tusen tack för alla svar och nu kommer jag köra med den oljan jag har i nu. Det var mer att det gick och gnagde på samvetet att ha syntetolja när det stod tydligt ”EJ SYNTET”. Men nu känner jag mig övertalad och övertygad om att det går att köra med i princip vilken olja som helst.
Bytesintervallet är 3000km och jag har avverkat ca 800km redan så nästa oljebyte får bli en vanlig 10w40 eller 15w-40.
När det gäller körkortet och moppe så fyllde jag 15 innan 2006 då reglerna byttes så jag får köra en vanlig 30 moppe utan förarbevis.
EU moped däremot får jag inte köra.
Den här är en 25 moppe, det är nya regler nu så dessa klass 2 mopeder får gå i 25km/h .

Jag har tagit bort alla strypningar så den går cirka 55-60 på plan yta men så snabbt kör jag faktiskt inte, om inte jag är på en landsväg för då brukar jag köra så fort det går för att minska hastighetsskillnaden mellan mig och bakomvarande bilar. Känns säkrare för mig så.
Däremot i stan och på cykelvägar så går det fanimej inte att köra fortare än 30-35, av hänsyn till gående och andra cyklister samt att bilar inte hinner uppfatta mig när jag kommer från dom mest konstigaste vinklarna precis som cyklisterna kan dyka upp från ingenstans.

Efter att ha kört bil i så många tusentals mil så har jag självklart varit med om en och annan otäck mopedsituation så jag vet hur jobbigt det är. Ni kan vara lugna :)

När det gäller trimmet så vet jag att det är olagligt med ostrypt moped, men fortfarande... kör en bil på mig bakifrån och bilen kör 80 och jag 30 så är skillnaden 50km/h medans om jag kör 60 så är skillnaden 20. Därför kör jag så snabbt på landsväg.
Det finns också en 100 väg som jag är tvungen att köra 1kilometer på och det är inte kul att ligga i 30 där kan jag lova. Det är en liten nerförsbacke och jag kommer upp i ca 80 där. Lika med mindre tid på vägen.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1306957
Är det så förståndigt att jaga upp en 25-moppe i 80 om man just blivit av med b-körkortet? :-D
av Knatch
#1307032
Cotag skrev: sön 24 mar 2019, 00:48 Är det så förståndigt att jaga upp en 25-moppe i 80 om man just blivit av med b-körkortet? :-D
Det som inte dödar det härdar :-D :ninja:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1307059
Knatch skrev: sön 24 mar 2019, 14:33
Cotag skrev: sön 24 mar 2019, 00:48 Är det så förståndigt att jaga upp en 25-moppe i 80 om man just blivit av med b-körkortet? :-D
Det som inte dödar det härdar :-D :ninja:
Nu finns det ju inget körkort att bli av med så det måste ju vara lugnt :-)
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]