Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av ICEnow
#1305110
jag har ju bensinbil. En av våra bekanta har en 300 liter dieseltank på flaket i sin pick-up, för skogsmaskiner. Men när han är i Norge i jobbet tankar han i något som heter Anlegg diesel. Fyller även så många dunkar som han kan och kör på det i Sverige fast i båt och andra bilar. Han tar med sig minst 500 liter och kostar i SEK under 10 kr/l. Men han är noga att inte tanka i något i bränsletanken på pick-upen för det får man inte i Norge. Smart deal, men undrar om det är ok i Sverige att ta med in och tanka?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1305122
Anleggsdiesel i Norge är ju färgad och faller väl under följande regler.

https://www.tullverket.se/sv/privat/var ... 10995.html

"Det inte tillåtet att ha eldningsolja i bränsletank på motorfordon eller i medförd reservdunk. Om ett fordon påträffas med röd diesel i bränsletanken, eller om en medhavd reservdunk, debiterar Skatteverket en skatt på 10.000 SEK för personbilar,"
av ICEnow
#1305189
VolvoB20 skrev: fre 15 mar 2019, 11:45 Anleggsdiesel i Norge är ju färgad och faller väl under följande regler.

https://www.tullverket.se/sv/privat/var ... 10995.html

"Det inte tillåtet att ha eldningsolja i bränsletank på motorfordon eller i medförd reservdunk. Om ett fordon påträffas med röd diesel i bränsletanken, eller om en medhavd reservdunk, debiterar Skatteverket en skatt på 10.000 SEK för personbilar,"
Kjøretøy som er ment for vegtrafikk har ikke lov å bruke avgiftsfri diesel, men båter, anleggsmaskiner, motorredskap, stasjonærmotorer og andre kjøretøy som ikke er ment for vegtrafikk kan benytte avgiftsfri diesel. Avgiftsfri diesel brukes mye innen jordbruk, og mest til traktorer.

Alltså, inte använder man väl tankbil för att tanka ett motorredskap? Man måste ju kunna köpa på dunk.

Han har gjort likadant i 15 år eller nåt. Skulle han få 10 lock i böter så spelar det ju ingen roll. Om han skulle åka på koll av bränsle i dunk.

Han tjänar en slant också på att ta med in laglig mängd snus, cigg, kött, skor och annat. Varje gång. Norska tullen kollar allt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1305206
Tankbil är för att dessa är hårt uppstyrda och kontrollerade så det är svårt att smuggla en tankbil genom tullen utan att någon ser tankbilen. Så den som kör det i tankbil förväntas hantera det på lagligt vis och själv betala in skatten eller redovisa annan användning. Svårt att fuska där alltså eftersom du måste redovisa hur mycket du har med över gränsen. Det ska sedan redovisas hur den mängden använts.. Men med lösa dunkar är det ju busenkelt därför är böterna höga.

Japp. Är det 10.000 i böter för privatperson kan man ju gå plus om man inte åker dit så ofta. En som kör yrkesmässigt här fick 24.000 i böter för färgad diesel i tanken, så det är lite hårdare.ì

I Sverige får du inte köra färgad diesel i jordbruksrefskap heller om de inte är stationära. En traktor eller tröska är inte ok med röd diesel. Och ja... de har varit ute på åkern och kollat traktorer med även om det är ovanligt.
av Knatch
#1306836
Jag körde med fuldiesel när jag bodde på gränsen till finland ett tag.
I finland heter den MPÖ och kostar cirka 1 euro. Precis samma som vanlig diesel men den är rödfärgad.
Sen att det är olagligt sket jag fullständigt i då bensinskatten är bortom all laglighet enligt mitt tycke.
Användarvisningsbild
av Derank
#1306853
Den röda dieseln kör finnarna med på alla byggen här uppe i norr, de har med sig farmare då de kommer.
av mikebike
#1307000
Knatch skrev: lör 23 mar 2019, 16:31 Jag körde med fuldiesel när jag bodde på gränsen till finland ett tag.
I finland heter den MPÖ och kostar cirka 1 euro. Precis samma som vanlig diesel men den är rödfärgad.
Sen att det är olagligt sket jag fullständigt i då bensinskatten är bortom all laglighet enligt mitt tycke.
Tanka fuldiesel för att bensinskatten är för hög? :P
av Knatch
#1307031
mikebike skrev: sön 24 mar 2019, 10:32
Knatch skrev: lör 23 mar 2019, 16:31 Jag körde med fuldiesel när jag bodde på gränsen till finland ett tag.
I finland heter den MPÖ och kostar cirka 1 euro. Precis samma som vanlig diesel men den är rödfärgad.
Sen att det är olagligt sket jag fullständigt i då bensinskatten är bortom all laglighet enligt mitt tycke.
Tanka fuldiesel för att bensinskatten är för hög? :P
Bränsleskatten *
Nöjd? :mad: ;-) :-)
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]