Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1307023
Nu ska ju draget förstås fungera som det är tänkt, men jag har tillräckligt med släpfordon för att i princip alltid besiktiga med ett släp på kroken också. Alltså bil+släp. Då kopplar de aldrig loss släpet, och följaktligen är det ingen som kollar mekanismen på kroken heller...
#1392966
Hade samma problem med att det gick att frigöra kroken utan att först trycka in spärr-vredet/handtaget. Dock bara när kroken satt på bilen. När jag testade löst fungerade låste som det skulle. Kunde dock konstatera att innan spärren gick i ändläge gick det att vrida på vredet, på motsvarande sätt som när kroken satt på bilen. Därför misstänkte jag att det var något som gjorde att kroken inte spärrade helt. Fastnade för @pang58 inlägg om att det räckte med att skrapa bort lite rost på "hakarna" som kroken ska "ner i". Skrapade därför bort den rost som fanns på hakarna och efter det fungerade draget som det skulle.
#1408423
Jag har samma problem. D.v.s. det går att demontera draget utan att trycka in vredet. Det verkar som att armen under locket/vredet inte viker ner tillräckligt mycket.
Är det någon som vet hur det skall se ut under locket när draget är låst ?
Bilagor
20201021_170717.jpg
20201021_170717.jpg (402.17 KiB) Visad 1878 gånger
#1458779
hasseA skrev:Jag har samma problem. D.v.s. det går att demontera draget utan att trycka in vredet. Det verkar som att armen under locket/vredet inte viker ner tillräckligt mycket.
Är det någon som vet hur det skall se ut under locket när draget är låst ?
Jag har också fått samma problem som er och en 2:a på dagens besiktning. Har öppnat upp låsanordningen och min ser precis ut som din.

Hur löste det sig för dig?
#1458800
AlexanderZ skrev:
hasseA skrev:Jag har samma problem. D.v.s. det går att demontera draget utan att trycka in vredet. Det verkar som att armen under locket/vredet inte viker ner tillräckligt mycket.
Är det någon som vet hur det skall se ut under locket när draget är låst ?
Jag har också fått samma problem som er och en 2:a på dagens besiktning. Har öppnat upp låsanordningen och min ser precis ut som din.

Hur löste det sig för dig?
Jahapp. Löste sig för mig med. Det var lite rost på hållaren som sitter fast i bilen. Gick att skrapa bort med kniv så nu fäster dragkroken korrekt igen.
#1472683
@hasseA
Eller om någon annan vet..
Vad heter den skruven som är i mitten i låset?
Den som går in i dragkroken->genom låshuset—>sätts fast med en mutter?

Hela den biten har vridit av för mig och jag hittar inte vart jag kan få tag i en ny!!
Om någon som helst vet... Tacksam för svar!

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]