Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Its1more
#1306701
Hej!

Som rubriken lyder, jag får ganska ofta "Låg batterispänning". Jag kör inte särskilt mycket, men batteriet är ca två år gammalt. Det är ett BOSCH AGM S5 011 80 Ah om jag kommer ihåg rätt.

Jag har en CTEK-givare kopplad till batteriet och den säger just nu 58% laddat. Ibland har den visat över 70% och bilen har ändå visat "Låg batterispänning". Ibland har den visat runt 40%, men bilen har inte tyckt att det är lågt.

Fattar ingenting. Laddspänningen enligt CTEK-givaren är allt från 14,3-4 till 14,7. Idag har jag kört ca 30 minuter och när jag kommer tillbaks till garaget så får jag "Låg batterispänning". Jag tror inte att det är fel på generatorn. Jag tror inte att bilen drar tjuvström.

Min teori är att elektroniken i bilen inte är gjord för att ladda ett AGM-batteri på ett korrekt sätt. Den får helt enkelt inte tillräckligt med laddspänning från generatorn. Kan det vara så?

Jag funderar på att antingen köpa ett vanligt blybatteri (Volvo Orginal) eller ett blybatteri från BOSCH (icke AGM).

Vad har ni för tankar kring detta?

Tack på förhand,
Fredrik
#1306715
BildVid misstanke om fel eller klar felorsak brukar man alltid mäta som en första åtgärd. Vad har du i laddspänning till batteriet?
Mät både vid tomgång och lite varv, ca 1500 varv/min. Mät på batteripolerna, inte på generatorn.
Har du kollat batteriet med en batteritestare?
Den visar batteriets verkliga status.
Voltmeter.JPG
Add description
Voltmeter.JPG (31.88 KiB) Visad 1590 gånger
#1306745
Laddapänningen ligger mellan 14,4 och 14,7. Verkar inte bli någon större skillnad vid varv. Jag använder CTEK Battery Sense och där ser man laddspänningen i realtid. Jag vet inte om laddningselektroniken och generatorn på bilen är optimal för ett AGM-batteri.

Jag kör väldigt lite och ofta korta sträckor. Jag valde AGM för att det sägs klara den typen av ”belastning” bättre. Ett AGM ska tydligen laddas upp snabbare än ett konventionellt batteri.

Kan det vara fel batterityp till bilen?

/Fredrik
#1306751
Jag kör som du. Satt dit ett Volvo Orginal nånting runt 90 AH. Ej AMG. Längre batteri samma höjd. Samma pris som på Biltema. Funkar perfekt. Underhållsladdar den 1-2ggr/ månad under vintern. 1 ggr/månad sommar. Funkar perfekt. Bilar med AMG Orginal brukar ha högre laddspänning har jag för mig. Så är det i min brors MB.
#1306912
Elektroniken funkar säkert fint för ett AGM. Vet av egen erfarenhet att det funkar bra.
Hur har du kopplat?
Sitter BMSen rätt kopplad? Det är den som talar om för den centrala datorn hur mycket som gått in i batteiet och vad som tagits ur. Felkopplad så blir systemet felkalibrerat.
En annan tänkbar orsak är att en cell i batteriet är dålig. Då tar batteriet dåligt med laddning och spänningen går upp i det utan att batteriet är fullt.
Ett sätt att testa detta är med en batteritestare.
#1307051
Tompan60 skrev:Jag kan ta reda på art. Nr om du vill
Ja, det tar jag gärna emot. ingen brådska. Ta det vid tillfälle.
#1307090
Mitt batteri har nr.

VO 30659796

Betalade 1473 kr för den med 10% rabatt det var våren 2018

Mitt gamla batteri hade suttit där sen bilen lämnade fabriken. 10 år. Den funkade fortfarande då men larmade för lampfel mm. Det är ett vanligt tecken på att batteriet börjar bli svagt... så det blev nytt i förhand. :-)
Storlek på Skivor/bromsar?

Ja att beställa hos Autodoc är som ett l[…]

Startproblem varm motor S70

Hej! Jag har sedan en tid tillbaka skaffat mig en[…]

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]