- fre 22 mar 2019, 22:47
#1306701
Hej!
Som rubriken lyder, jag får ganska ofta "Låg batterispänning". Jag kör inte särskilt mycket, men batteriet är ca två år gammalt. Det är ett BOSCH AGM S5 011 80 Ah om jag kommer ihåg rätt.
Jag har en CTEK-givare kopplad till batteriet och den säger just nu 58% laddat. Ibland har den visat över 70% och bilen har ändå visat "Låg batterispänning". Ibland har den visat runt 40%, men bilen har inte tyckt att det är lågt.
Fattar ingenting. Laddspänningen enligt CTEK-givaren är allt från 14,3-4 till 14,7. Idag har jag kört ca 30 minuter och när jag kommer tillbaks till garaget så får jag "Låg batterispänning". Jag tror inte att det är fel på generatorn. Jag tror inte att bilen drar tjuvström.
Min teori är att elektroniken i bilen inte är gjord för att ladda ett AGM-batteri på ett korrekt sätt. Den får helt enkelt inte tillräckligt med laddspänning från generatorn. Kan det vara så?
Jag funderar på att antingen köpa ett vanligt blybatteri (Volvo Orginal) eller ett blybatteri från BOSCH (icke AGM).
Vad har ni för tankar kring detta?
Tack på förhand,
Fredrik
Som rubriken lyder, jag får ganska ofta "Låg batterispänning". Jag kör inte särskilt mycket, men batteriet är ca två år gammalt. Det är ett BOSCH AGM S5 011 80 Ah om jag kommer ihåg rätt.
Jag har en CTEK-givare kopplad till batteriet och den säger just nu 58% laddat. Ibland har den visat över 70% och bilen har ändå visat "Låg batterispänning". Ibland har den visat runt 40%, men bilen har inte tyckt att det är lågt.
Fattar ingenting. Laddspänningen enligt CTEK-givaren är allt från 14,3-4 till 14,7. Idag har jag kört ca 30 minuter och när jag kommer tillbaks till garaget så får jag "Låg batterispänning". Jag tror inte att det är fel på generatorn. Jag tror inte att bilen drar tjuvström.
Min teori är att elektroniken i bilen inte är gjord för att ladda ett AGM-batteri på ett korrekt sätt. Den får helt enkelt inte tillräckligt med laddspänning från generatorn. Kan det vara så?
Jag funderar på att antingen köpa ett vanligt blybatteri (Volvo Orginal) eller ett blybatteri från BOSCH (icke AGM).
Vad har ni för tankar kring detta?
Tack på förhand,
Fredrik
Kör: XC90 T8 R-Design MY20 Osmiumgrå. Svart nubuktak. Ventilerade komfortstolar med massage. Allt utom Booster Seat.
Har kört: XC70 T6 AWD Polestar MY13 Twilight Bronze | Blond Dynamic/Modern Wood | Paket: HGV, DS, HI-TECH PS | VOC | Hastighetsberoende servo | Elstol passagerare | Four-C
Volvo V70 D3 III Automat MY11 Oystergrå
Har kört: XC70 T6 AWD Polestar MY13 Twilight Bronze | Blond Dynamic/Modern Wood | Paket: HGV, DS, HI-TECH PS | VOC | Hastighetsberoende servo | Elstol passagerare | Four-C
Volvo V70 D3 III Automat MY11 Oystergrå