Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hhammar
#1306614
Hejsan alla kunniga personer

Jag har problem med ECC på min Volvo S60 -01, 2,4T
Har läst om liknande problem men kan riktigt inte jämföra ändå.
Mitt problem sitter i att anläggningen lever sitt eget liv. Den går för det mesta inte alls....helt plötsligt kan den köra igång varmfläkten efter ca 10 min körning. Då håller den på kanske 30 sek för att sedan tystna igen. Nästa gång så händer det inget alls på en halvtimmes körning, för att tredje gången slå av och på flera gånger under kortare tider.

Jag provar att köra på "Auto", styra utluften på de olika nivåerna och även defrosten men med lika resultat.
Jag har tagit loss anläggningen och dammsugit det lilla fläktgallret som ska känna av temperaturen och fläkten funkar plus den lilla givaren verkar hel.

Jag har även läst om någon Evaporator tempgivare som tydligen skall sitta vid pedalerna men på Bilia verkar de inte veta vad detta är.
Är det någon som kan hjälpa till med vad som kan vara fel så vore jag såå tacksam.
Jag bor i Härjedalen och där är det kalla vintrar och nu är det bara sätesvärmaren som värmer mig på väg till och från jobbet :)
#1306647
Beter den sig lika skumt om du kör max värme eller max kyla?
Eller. Eter den sig då förväntat?

Om ja, är det sannolikt inte kupegivaren.

Eller är det bara kupefläkten som gör som den vill?
Då kan det vara effektsteget till fläkten.
#1306737
nissesvolvo skrev: fre 22 mar 2019, 21:50 Det låter precis som om man behöver schimsa kompressorn.
Nej, i sådana fall slutar ackopplingen slå till.
Oftast börjar sådant symptom i bilkö i varmt väder.

Det påerkar aldrig kupefläkten, eller annan funktion än utebliven nerkylning från ac.
Den blir då som en bil utan ac.
#1306753
Tack för ert engagemang.
Den reagerar varken på varmt eller kallt läge.....eller om jag försöker vrida manuellt...och som sagt sätts den på och av helt random. Jag hör hur själva anläggningen klickar till när jag ändrar reglagen men fläkten kör inte igång.

Hade tänkt prova köpa en ny begagnad anläggning på bildelsbasen men det kanske inte där felet sitter. Kan det vara något glapp mellan ECCn och fläkten eftersom den kör en stund och sen helt plötsligt slutar?
#1306763
Mellan CCM (panelen) och fläkten sitter effektsteget.
Om fläkten lever eget liv är det oftast den som spökar.
Du kan ju testa att göra bilen strömlöst en stund, så allt återställs.
Låg sannolikhet, men enkelt och gratis.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]