- fre 22 mar 2019, 23:30
#1306711
Fjonsson skrev:Det var inte främst det som var poängen utan skillnaden i vad batteriet kostade från början vs vad det sedan i verkligheten visade sig kosta när det behövs.Lövet skrev: ↑fre 22 mar 2019, 18:19 @VolvoB20, Det finns inte idag mycket som tyder på att underhållskostnaderna blir högre på en batteribil än en förbränningsbil, nästan bara tvärtom. Det går ju att titta på tidiga Prius exempelvis, som vid det här laget 10-15 år gamla, och det är en av de mest driftssäkra bilar som finns. Ersättningsbatteri kostar $650 på eBay. Förstås ett mindre batteri men när bilen var ny pratade man om 80.000kr för ett batteri. Borrmaskiner osv i all ära men grundproblemet där är att de inte används och lämnas urladdade. En bil som du använder regelbundet och har laddsladden i kommer batteriet inte förstöras på. Men visst finns det problem att lösa, exempelvis måste ju alla Sveriges bilhandlare hantera sina lager på ett annat sätt eftersom bilarna inte tål att stå strömlösa. Långtidsparkeringar kommer behöva fler eluttag osv. Hur gör man med hobbybilar som står avställda osv. Den senare känns iofs rätt avlägsen än så länge.Men tidiga prius är ju ingen elbil utan en hybrid med ett relativt litet batteri...
Åker: Tesla M3 AWD LR och BMW 335CiA M-Sport cabriolet
Tidigare: Audi E-tron S-line, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line, Passat 2.0TDI 4M R-line, BMW E61 530xD, Subaru Outback 2,0d, V60 D3 Summum, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport, V60 D5 AWD, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i
Tidigare: Audi E-tron S-line, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line, Passat 2.0TDI 4M R-line, BMW E61 530xD, Subaru Outback 2,0d, V60 D3 Summum, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport, V60 D5 AWD, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i