Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1306711
Fjonsson skrev:
Lövet skrev: fre 22 mar 2019, 18:19 @VolvoB20, Det finns inte idag mycket som tyder på att underhållskostnaderna blir högre på en batteribil än en förbränningsbil, nästan bara tvärtom. Det går ju att titta på tidiga Prius exempelvis, som vid det här laget 10-15 år gamla, och det är en av de mest driftssäkra bilar som finns. Ersättningsbatteri kostar $650 på eBay. Förstås ett mindre batteri men när bilen var ny pratade man om 80.000kr för ett batteri. Borrmaskiner osv i all ära men grundproblemet där är att de inte används och lämnas urladdade. En bil som du använder regelbundet och har laddsladden i kommer batteriet inte förstöras på. Men visst finns det problem att lösa, exempelvis måste ju alla Sveriges bilhandlare hantera sina lager på ett annat sätt eftersom bilarna inte tål att stå strömlösa. Långtidsparkeringar kommer behöva fler eluttag osv. Hur gör man med hobbybilar som står avställda osv. Den senare känns iofs rätt avlägsen än så länge.
Men tidiga prius är ju ingen elbil utan en hybrid med ett relativt litet batteri...
Det var inte främst det som var poängen utan skillnaden i vad batteriet kostade från början vs vad det sedan i verkligheten visade sig kosta när det behövs.
#1306716
snepo skrev:
Derank skrev: tor 21 mar 2019, 22:18 värdeminsknnigen påen bil blir ju såklart det samma oavsett drivmedel, det är ju bara en massa snack år ut och år in om vad som står sig bäst, alla bilar hamnar på bäst före datum till sist, mer el mindre.

Samma snack om T6or här för några år sedan, osäljbara, ingen vil ha dom osv, de säljs direkt idag.

Allt komer att gå att sälja i framtiden och och en 10år gammal el leaf kommer ochså att gå att sälja, men om man får något är en annan femma, batteriet lär ha gjort sitt om 10år, en diesel går i 20år utan problem

Så det rä nog inga problem att sälja sin dieselbil om 5 el 15år.

folk här har ju surrat i flera om om att dieseln är död, den säljer fortfarande bäst
Kul att det finns någon här med lite sunt förnuft. Många tror ju att allt utom elbilar är skit. Jag håller med dig Derank
Tror ingen här har sagt det. Vilka syftar du på? Så gott som alla verkar tro att det kommer vara flera olika drivmedel.

Jag tror också det, fast att bensin och diesel så gått som försvinner och att elbilar är dominerande i nybilsförsäljningen inom 10 år. (över 50% senast 2025 ser det ut som)
Men det kommer säkert finnas plats för gas, HVO, syntetbensin och andra lösningar.
#1306722
Såg precis det här.. Tesla går ifrån sina årliga servicar. Man tipsar om att det är bra att byta kupéfilter vartannat år, smörja bromsarna varje år i kalla klimat, byta bromsvätska vartannat år och göra en ac-service va 6:e år på Model 3.. 2-4 år på S och X.

https://electrek.co/2019/03/22/tesla-ye ... intenance/
#1306734
snepo skrev: lör 23 mar 2019, 01:04
snepo skrev: lör 23 mar 2019, 01:02 Att Elbilar kommer att minska ut om typ 7-8 år. Tror inte att bensin och diesel kommer att dö ut heller. Men det är vad jag tror
Tror det också helt ärligt, alltså vanliga El-personbilar, nischbilar som Posten, några småbilar osv. kommer att finnas kvar.
Inget överlever konstgjord andning hur länge som helst. Varför skall jag vara med att sponsra med 50.000 kr de som köper Tesla t.e.x.? Hål i huvudet!
#1306750
joel80 skrev: lör 23 mar 2019, 01:04 Såg precis det här.. Tesla går ifrån sina årliga servicar. Man tipsar om att det är bra att byta kupéfilter vartannat år, smörja bromsarna varje år i kalla klimat, byta bromsvätska vartannat år och göra en ac-service va 6:e år på Model 3.. 2-4 år på S och X.

https://electrek.co/2019/03/22/tesla-ye ... intenance/
Tesla gör just nu ett märkligt intryçk. Höja priser, sänka priser, lägga ner butiker, inte lägga ner butiker, sluta serva.
#1306792
Extremt långa serviceintervaller är ju bara sunt.
Vad ska dom serva? Det är ju inte ens transmission på Tesla.
Bromsar då, men inte lika frekvent behov som oljebyte.
#1306802
MickeM skrev: lör 23 mar 2019, 11:54 Extremt långa serviceintervaller är ju bara sunt.
Vad ska dom serva? Det är ju inte ens transmission på Tesla.
Bromsar då, men inte lika frekvent behov som oljebyte.
Man kan ju undra vad dom servat innan. Tesla har ju haft relativt dyra servicar i jämförelsetest innan.
Har dom inte gjort något utan bara tagit betalt? Vad jag förstår ligger inte tesla bättre till än konkurrenterna när det gäller felfrihet. Vid service brukar man ju kontrollera om det finns potentiella problem som kommer slå till under nästa serviceintervall.
Det hoppar tesla nu över. Besparingsskäl skulle jag tro. Man kan inte ta betalt vad det kostar av en målgrupp som tror elbilar är gratis i underhåll.
#1306805
elbilar är inte och kommer aldrig bli gratis i underhåll, dok så kommer efternmarknaden minska och nånstans måste man ta igen degen. I Norge har det redan visat sig


Elbilarna drar ner eftermarknaden i Norge
den 17 augusti 2018 08:57 | Av Flemming Haslund | Tipsa redaktionen
Elbilsboomen i Norge börjar sätta avtryck på eftermarknaden i form av minskade intäkter. Det menar Stig Morten Nilsen som leder Norges största bilbranschorganisation.

Bilbranschen i Norge blöder ekonomiskt som ett resultat av att servicen på elbilar ger betydligt mindre intäkter jämfört med på bensin- och dieselbilarna.

Allt fler elbilar på vägarna kommer att leda till dramatiska förändringar för verkstäderna. Och det talas om scenarion där verkstäder kan komma att tappa upp till halva sin omsättning.


https://www.motormagasinet.se/article/v ... en_i_norge

Nu är det här i Norge och inte aplicerbart hos tex Sverige ännu, men man kommer at lärdom av Norge och på ett el annat sätt kommer bilföretagen att försöka få igen tappet, det fattar vem som helst, det finns inga gratisluncher.
Senast redigerad av 1 Derank, redigerad totalt 0 gånger.
#1306806
Ven kommer att få betala, konsumenten såklrt, tro inget annat

"Vi har tagit fram ett räkneexempel; om verkstaden tar emot en elbil istället för en dieselbil så förlorar man idag cirka 1100 kronor per verkstadsbesök, givet att man inte börjar se över sin strategi."
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 380

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]