Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1305106
Läste (igen) i Haynes en liten intressant textrad. Det står i supplement delen för -88 års modeller och frammåt
20190315_093321-816x459.jpg
20190315_093321-816x459.jpg (99.17 KiB) Visad 495 gånger
På nästa sida står det plastmutter, men det skrev du tidigare att du hade. Så jag förmodar att att modeller med plastmutter ska ha 2 kablar mellan mätaren och givaren. Och modeller med plåt mutter har en kabel mellan mätare och givare och omvänd funktion. Eftersom du har det första alternativet och det inte ska skilja mellan 700 och 900 vad gäller mätare och givare så är vi tillbaka till -91 och -92 års dåliga mätarhus.
På armaturmodeller med plastmutter ska det vara 0 ohm vid tom tank och 280 ohm vid full.
#1305280
Japp jag har dubbla kablar från mätarhuset ner till den 3 poliga kontakten.
En gråvit och en brun från mätarhuset ner till den 3 poliga kontakten sen blir båda gråvita.
Testade att byta kablarna med varandra ifall dom kopplat den så den gick på fel håll men det hjälpte inte.
Det jag verkligen inte begriper är att allt verkar rätt kopplat och jag vet säkert att mätarhuset är riktigt då det satt i en annan volvo som det fungerade felfritt i.
Flyttade över det mätarhuset samma dag som jag kollade att det funkade.
Armaturen är ohm mätt.
Va då 228ohm och när vi hällde i soppa så steg det till ca 245 så allt verkar ju vara hel rätt men ändå funkar det inte xD
Ska dock ändå vid tillfälle testa att förlänga kablarna vid den 3 poliga kontakten och testa en annan armatur jag har för säkerhetens skull.
Det är det ända jag kan komma på.
Ska även kolla om klockan funkar.
Verkar som att klockan och mätaren ska ha samma jordpunkt via en kabel i mätarhuset.
Ska se om den kabeln har kontakt med jord.
Har den inte det så e nog det felet.
Dock så är det konstigt att reservlampan lyser konstant och att varje gång du vrider av å på tändningen så skuttar mätaren till typ 1 mm.
Tacksam för alla svaren 😀
Mvh jens
#1306631
Nu är jag i verkstaden och har kopplat ur armaturen i tanken.
Har kopplat in en lös armatur och allt fungerar men inte som det ska.
Oavsett om jag vänder kablarna så visar mätaren i bilen fullt om flotören är i botten. Välter jag armaturen så flotören går uppåt så går mätaren mot tomt.
Detta har jag testat även med att byta kablar men den visar samma vad kan detta bero på?
Armaturen jag använder är från en 940 91a och panelen är från en 940 januari 92

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?