Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1306389
Det finns fler platser än Östermalm. Det kostar inte 145kr i snitt med en lunch här. Min kostar 60kr...
#1306394
ICEnow skrev:Har spanat efter lunch ett tag nu,
Hantverket Sturegatan, Enkelt lunchställe med Syltainredning, 145 kr för dagens lunch
Nybrogatan 38, 165 kr för dagens lunch
Saluhallen Östermalmstorg, enkel barservering , från 145 för dagens.
Sturegatan/Nybrogatan/Saluhallen Östermalmstorg är knappast representativt för hela Stockholm.
Några kvarter uppför Birger Jarlsgatan så blir det vettigt.

Detta är bara ett par km bort:
Bild
#1306395
Lövet skrev: Varför skulle man behöva sitta i en viss stol när allt man gör är digitalt?
Det är lite svårt för oss som faktiskt arbetar. Med händerna.

Varken mitt jobb som tekniker på KTH eller min frus jobb på KS funkar på distans.


Både min fru och jag gör minst 10 000 steg per dag, så merparten av arbetstiden tillbringas inte i en stol.
av ICEnow
#1306396
mikebike skrev: tor 21 mar 2019, 14:02
ICEnow skrev:Har spanat efter lunch ett tag nu,
Hantverket Sturegatan, Enkelt lunchställe med Syltainredning, 145 kr för dagens lunch
Nybrogatan 38, 165 kr för dagens lunch
Saluhallen Östermalmstorg, enkel barservering , från 145 för dagens.
Sturegatan/Nybrogatan/Saluhallen Östermalmstorg är knappast representativt för hela Stockholm.
Några kvarter uppför Birger Jarlsgatan så blir det vettigt.

Detta är bara ett par km bort:
Bild
Kass att inte kunna köpa en lunch för en hundring i centrum.
Men någon tipsade om Saluhallen på Hötorget, hyfsad lunch 100 kr betalade jag precis.
#1306398
ICEnow skrev:Kass att inte kunna köpa en lunch för en hundring i centrum.
Klart det går, men möjligen inte i allra glassigaste kvarteren.
Här äter vi ibland: http://www.primeburger.se/lunch/ (Birger Jarlsgatan.)
Denna är populär eftersom mina kollegor får studentrabatt: http://restaurangmaharajah.se/restauran ... -vasastan/


Mittemot Hötorget har du Kungshallen, med massor av restauranger: http://www.kungshallen.eu/

Det saknas inte restauranger i Stockholm om man säger så...
av ICEnow
#1306448
Riktigt fin stad Sthlm. Har gjort "allt" nu, gått och elcykel om vartannat. Vasamuséeum, slottet osv. ABBA museet tog inte cash och kortet funkade inte. Så missade det. NU är trafiken enormt tät och hur fasen står man ut med att bo här??? en gåta för mig, när det man kan bo på annan ort. Buss går bra. Men åka tunnelbanan varje dag i underjorden skulle göra mig deppig. Inget bra start på dagen.

tur att vi e olika
av Lövet
#1306452
mikebike skrev:
Lövet skrev: Varför skulle man behöva sitta i en viss stol när allt man gör är digitalt?
Det är lite svårt för oss som faktiskt arbetar. Med händerna.

Varken mitt jobb som tekniker på KTH eller min frus jobb på KS funkar på distans.


Både min fru och jag gör minst 10 000 steg per dag, så merparten av arbetstiden tillbringas inte i en stol.
Det förstår jag. Det var inte riktigt min poäng heller, men faktumet är att betydligt fler än i andra städer arbetar med sådant som inte kräver att man är fysiskt på plats på jobbet utan i tjänstemannaverksamheter, konsult, IT-utveckling mm som gör att trafiken inte praktiskt är riktigt lika överj**** som det kan tyckas vid första anblick. Själv satt jag härliga 3h i bilköer idag pga två olyckor men jag var ändå hemma 1730. Överlever.
#1306530
Jag har 50 minuter med tåg, till Stockholm, men bor inte på någon åker utan i en stor stad. Jag åker gärna till Stockholm över dagen speciellt sommartid, för att staden är trevlig och det finns ett stort utbud av allt möjligt. Men efter en dag i Stockholm är jag helt slut! Det är trångt, minsta lilla grej tar jättelång tid, det ska gås i snigeltakt och det är köer överallt. :-( Så jag har också funderat över hur de som bor i Stockholm står ut... Men om man är infödd så vet man kanske inget annat? Det känns helt underbart att komma hem igen och kunna röra sig fritt i sin egen takt, inga köer och andas frisk luft.
#1306535
Angående trafiken och allt köande som uppstår i rusningstrafik, man lär sig liksom att ta sig runt det. Man undviker att åka vissa sträckor vissa tider, väljer annat färdsätt eller tar höjd för köerna redan innan man åker.
Tidigare jobbade jag som hantverkare på ett mindre företag där alla förutom jag bodde i Enköping. Vi började "extra tidigt" pga att de åkte till Stockholm på mornarna så att de precis klarade sig från köerna, vilket i slutet av dagen gjorde att de också slutade precis innan allt drog igång. Så deras effektiva restid tog dagligen ca 45min vilket lätt hade kunnat bli det dubbla om de bara valt att åka kanske 30min senare.

Angående priserna så bor jag strax norr om Stockholm (Vallentuna) sedan i somras, då bodde vi i Bromma. Huset vi bor i kostade förvisso mycket men är 260kvm med 1400kvm tomt. Min släkt bor kvar i Skövde där jag är uppvuxen och för en 6-7 år sen byggde min mor ett nytt hus där. Tomt på kanske 700kvm med ett hus på knappt 150kvm. Kostnad strax under 4, vilket är ungefär vad vi har i lån på vår kåk här i 08.

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom