Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
#1306114
least skrev:Om man spärrar på 180 km/h, då kan man sätta enklare däck på bilen, detta vet vi.
Men hur stor vinning/incitament finns det för tillverkaren att montera enklare komponenter i övrigt?

Exempel: Bilens fjädring/väghållning kommer även vid 180 km/h att kräva vettiga komponenter, och dessa delar bör vara klassade för att även tåla 230 km/h.
Så jag tror att Volvos besparning kommer att stanna vid enklare standardmonterade däck.
Däck och bromsar. Sedan bör försäkringen bli billigare också..
Användarvisningsbild
av Briander
#1306123
Min gamla S80 MY10 var spärrad till 210km/h som många andra Volvo, tror som sagt inte att det är ett problem för de flesta. Dock blir det en konstig image-problematik när man tänker sig ha samma spärr på "prestandamodellen", matchar ju inte riktigt konceptet och poängen med en massa hästkrafter.
Användarvisningsbild
av Derank
#1306227
Himself skrev:Det här kommer inte störa mig för fem öre. Kör sällan snabbare än 130 km/h.

Men, ett ämne som det kanske ryktats om... även fast jag inte skulle göra någonting åt den så hoppas jag att det bara är en mjukvaruspärr, så dom inte gör det för att kunna köpa billigare material eller liknande.
Det fins nu redan idag säger jag o h den.är enkel att ta bort

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Derank
#1306285
så var det med den fartspärren:

"Volvo Cars vässar sin säkerhetsprofil ytterligare. Kameror inne i bilen för att larma och bromsa om föraren tappar koncentrationen och en nyckel där valfri toppfart kan ställas in"

så nu kan ni sova lungt igen

som jag misstänkte, ett tandlöst uttalande
Användarvisningsbild
av Derank
#1306326
Ja, det finns ju redan idag, ????

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Himself
#1306333
Derank skrev: ons 20 mar 2019, 19:47
Himself skrev:Det här kommer inte störa mig för fem öre. Kör sällan snabbare än 130 km/h.

Men, ett ämne som det kanske ryktats om... även fast jag inte skulle göra någonting åt den så hoppas jag att det bara är en mjukvaruspärr, så dom inte gör det för att kunna köpa billigare material eller liknande.
Det fins nu redan idag säger jag o h den.är enkel att ta bort

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Jaha..? Det där svarar väl inte på någonting av det jag skrev, eller har jag missat något?
Användarvisningsbild
av Funk
#1306444
Red key har fler funktioner än den nya orangea nyckeln som bara har toppfartsspärr.
Red key kan beroende på modell t.ex begränsa högsta volym på stereon och ett par andra tricks...bl.a kan man inte stänga av bilen säkerhetsfunktioner. Jag tror detta bara gäller SPA-bilar..
För att ställa till det ytterligare så levereras det en röd nyckel till XC40 som är till för bildelning och så vitt jag vet har den inte fler funktioner.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1306491
Derank skrev: tor 21 mar 2019, 01:11 så var det med den fartspärren:

"Volvo Cars vässar sin säkerhetsprofil ytterligare. Kameror inne i bilen för att larma och bromsa om föraren tappar koncentrationen och en nyckel där valfri toppfart kan ställas in"

så nu kan ni sova lungt igen

som jag misstänkte, ett tandlöst uttalande
Jag fattar det som att Volvo sätter en fartspärr på 180 km/h, men att man sedan som ägare kan sänka maxhastigheten ytterligare, om man tex ska låna ut bilen..

Märket Polestar kommer inte omfattas av detta, enligt deras VD..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!