Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1306226
Fjonsson skrev:Storstadsluften har aldrig varit så ren som den är nu och renare blir den ju. Och den kommer naturligtvis vara ännu renare 2029 när biltrafik i stadskärnor är bortbyggda. Storstadsbor ska i framtiden inte köra bil oavsett bränsle.
Nej och redan nu är det ju ett besvärligt projekt om man som Växjö-bo vill åka och hälsa på barn och barnbarnen i "Storstaden" där alla parkeringsytor byggs bort successivt. Fick åka runt ca en timme och leta parkeringsplats i Bromma i kanten mot Sundbyberg... nästa gång får det bli flyget detta går ju inte an att puttra omkring så länge i stadsdelen med tanke på CO2-belastning, tid etc.

Helt olidligt, kan knappt fatta att folk står ut med att bo på det viset.
#1306238
Fjonsson skrev: ons 20 mar 2019, 17:39 Storstadsluften har aldrig varit så ren som den är nu och renare blir den ju. Och den kommer naturligtvis vara ännu renare 2029 när biltrafik i stadskärnor är bortbyggda. Storstadsbor ska i framtiden inte köra bil oavsett bränsle.
Ok. Det var alltså på det sättet man motiverade förbudet mot att sälja diesel och bensinbilar i Januariöverkommelsen. Det hade jag inte fattat.
#1306278
VolvoB20 skrev:Ok. Det var alltså på det sättet man motiverade förbudet mot att sälja diesel och bensinbilar i Januariöverkommelsen. Det hade jag inte fattat.
Jag gissar precis som du gör. Varken du eller jag vet vad utredningen kommer fram till och hur lagförslaget ser ut.
Naturligtvis beror det på hur utvecklingen ser ut. Man kan inte förbjuda om alternativen inte finns framme. Precis som regeringen skriver är det inte rimligt att sverige ensamt beslutar sig för ett förbud.
#1306282
Freddan

Du har kanske inte så bra koll. Dels är det väldigt stor skillnad på en hybrid och en plugin-hybrid. Dels håller batterier i nuvarande elbilar betydligt längre som det verkar. Finns exempel på de som kört 30-40000 mil med en Tesla med bara ca 10% degradering.

Sen har du fel angående Leaf. Jag har en med 40kWh batteri.. De nya har 62kWh. Att de bara skulle gå 12 mil vintertid är en lögn eller så är du dåligt påläst.
Jag kör ofta över 16 mil även i minusgrader. Imorgon kör jag Eskilstuna-Gävle, drygt 18 mil och då räknar med att inte behöva ladda om jag håller hastighetsgränsen något sånär. Har jag allt för tung gasfot måste jag nog stanna 5-6 minuter i Sala.. På 6 min får jag i dryga 4kWh och kan snitta ca 25wh/km extra. Men tror det inte kommer behövas då det dessutom ska bli flera plus.

Ytterligare en liten missuppfattning är att räckvidden på längre resor skulle gå ner med 40%. Det är närmre ca 20%. (med 40% skulle min Leaf gå en bit över 27 mil sommartid.. Jämfört med de ca 16-17 mil jag klarar i ett gäng minusgrader och snöfall. Det stämmer inte. Ligger enligt andra ägare på ca 20-21 mil. Jag får väl se om nån månad eller två.) Men, kör man många korta resor där batteri och bil kyls ner mellan resorna drar det iväg då bilens värmesystem är kraftigt och snabbt värmer upp kupén när man startar. Det gör att de första 5 minuterna drar det betydligt mer från värme. Kör du då dessutom sakta blir förlusten per km rätt stor.
Men det här med kraftigt ökad förbrukning är ju inget man är ovan om man haft koll på bensin eller dieselförbrukningen när det är kallt och man kör kortare resor.. Fast då tar det lite längre tid att få bilen varm.

Med nya Leafen. Med 62kWh har du 30 mils räckvidd vintertid.


Som ovan tror jag inte elbilar blir 100% av framtidens bilar. Däremot tror jag elbilar blir den dominerande, p.g.a pris och prestanda.


#1306287
joel80 skrev: tor 21 mar 2019, 00:24 Freddan

Du har kanske inte så bra koll. Dels är det väldigt stor skillnad på en hybrid och en plugin-hybrid. Dels håller batterier i nuvarande elbilar betydligt längre som det verkar. Finns exempel på de som kört 30-40000 mil med en Tesla med bara ca 10% degradering.

Sen har du fel angående Leaf. Jag har en med 40kWh batteri.. De nya har 62kWh. Att de bara skulle gå 12 mil vintertid är en lögn eller så är du dåligt påläst.
Jag kör ofta över 16 mil även i minusgrader. Imorgon kör jag Eskilstuna-Gävle, drygt 18 mil och då räknar med att inte behöva ladda om jag håller hastighetsgränsen något sånär. Har jag allt för tung gasfot måste jag nog stanna 5-6 minuter i Sala.. På 6 min får jag i dryga 4kWh och kan snitta ca 25wh/km extra. Men tror det inte kommer behövas då det dessutom ska bli flera plus.

Ytterligare en liten missuppfattning är att räckvidden på längre resor skulle gå ner med 40%. Det är närmre ca 20%. (med 40% skulle min Leaf gå en bit över 27 mil sommartid.. Jämfört med de ca 16-17 mil jag klarar i ett gäng minusgrader och snöfall. Det stämmer inte. Ligger enligt andra ägare på ca 20-21 mil. Jag får väl se om nån månad eller två.) Men, kör man många korta resor där batteri och bil kyls ner mellan resorna drar det iväg då bilens värmesystem är kraftigt och snabbt värmer upp kupén när man startar. Det gör att de första 5 minuterna drar det betydligt mer från värme. Kör du då dessutom sakta blir förlusten per km rätt stor.
Men det här med kraftigt ökad förbrukning är ju inget man är ovan om man haft koll på bensin eller dieselförbrukningen när det är kallt och man kör kortare resor.. Fast då tar det lite längre tid att få bilen varm.

Med nya Leafen. Med 62kWh har du 30 mils räckvidd vintertid.


Som ovan tror jag inte elbilar blir 100% av framtidens bilar. Däremot tror jag elbilar blir den dominerande, p.g.a pris och prestanda.
PS. Att kritisera någons bil eller barn är jobbigt tycker en del. Själv är jag bara tacksam för sånt, ser det som ett råd. Ursäkta inte meningen att trampa på nån, förstår dig.

24 kW har bilen i annonsen som jag beskrev, med korrekt och kass räckvidd. Sedan kom 30 kW som ger 3-4 mil extra också kass tycker jag. 2018 kom 40kW då börjar man snacka, halv-användbar för pris över 310.000 kr med bidraget. Men elen kostar 2,50-3 kr/mil om man inte laddar gratis. För halva summan får man en Polo eller mindre pengar en Kia eller Skoda som håller 50% andrahandsvärde efter 6 år och tankas på 5 min. De kostar 8-9 kr/mil i bränsle, så man sparar ojojoj 6000 kr på 1000 mil och 60.000 kr på 10.000 milmed Leaf En Leaf har 1/3 av värdet kvar då. Räkna ut allt i pengar!
Vad 62W kostar vågar jag inte ens tänka på.

Sedan vet jag inte hur du äger bilen? Är det tjänstebil, så är det bara att gratulera för du har minimal månadskostnad! Vi andra sponsrar ju dig enormt.
Privatleasing kostar dubbelt så mkt som en motsvarande bensin per månad. Så det fattar nog ingen varför? Sitter du i kommunfullmäktige för MP kanske och vill showa med en bra profil?
Privatköp, nej knappast!

Såg igår i tidningen att el-bilar Leaf osv. har höga servicekostnader. Självklart! Annars, vad skall verkstäderna leva av när "alla" kör med el-bilar
#1306330
Direkt dyrt är bara tesla, en service på en leaf här i stan ligger på 3-3,5K. och det är väl helt normalt.

Min xc60 liger på ca 4-4,5k årlig service. Ochså helt ok.

Det är ju eftermarknaden de ska leva på.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1306332
FreddanNo1 skrev:Såg igår i tidningen att el-bilar Leaf osv. har höga servicekostnader. Självklart! Annars, vad skall verkstäderna leva av när "alla" kör med el-bilar
Det behövs ju ingen olja i någon motor men varför övrigt servicebehovet skulle försvinna har jag svårt att se. Alla jobb som rör hjulupphängning/bromsar är ju kvar (tunga bilar).
Många elbilar har värmepumpar för kupén och en hel del tempereringsutrustning för batteriet vilket ju rimligen borde kräva en del underhåll.
Kupefilter ska väl bytas?
Sen har vi ju allt som normalt kommer med ett åldrade elsystem i en fossilbil.

Jag tror inte att elbilarna blir dyrare att underhålla men jag har svårt att tro att det blir väldigt billigt.
#1306342
Fjonsson skrev: ons 20 mar 2019, 23:14
VolvoB20 skrev:Ok. Det var alltså på det sättet man motiverade förbudet mot att sälja diesel och bensinbilar i Januariöverkommelsen. Det hade jag inte fattat.
Jag gissar precis som du gör. Varken du eller jag vet vad utredningen kommer fram till och hur lagförslaget ser ut.
Naturligtvis beror det på hur utvecklingen ser ut. Man kan inte förbjuda om alternativen inte finns framme. Precis som regeringen skriver är det inte rimligt att sverige ensamt beslutar sig för ett förbud.
Att man kanske inte kan förbjuda försäljning av nya bensin och dieselbilar pga EUs fria rörlighet och om det finns nog med alternativ framme vid 2030 var jag helt på det klara med.

Vad jag försökte förstå argumentet bakom varför man ens kom på förslaget i Regeringsförklaringen mot bensin och dieselbilar oavsett om man lyckas eller ej med att förbjuda.

Att vi ska gå över till fosilfritt är ju redan sagt i regeringsförklaringen.
"Fossilfria transporter. Fossilfri laddning och tankning ska möjliggöras "

Fossilfritt finns ju en uppsjö över man kan gå över till. är ju tex HVO/BTL/FAME/RME/DME/Svartlut-Lignol/FT-Diesel/FT-Bensin/Etanol/Metanol osv som man kan köra i Bensin och Dieselbilar och redan gör i dag i variterande inblandning i bränslet som man tankar vid pumpen.

Men sedan klämmer man till med att det inte är ok. "Från år
2030 kommer det inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar"

Jag har försökt ta reda på varför, och alla källor som jag läst verkar vara eniga om att det berodde på luftkvalitet, "dieselgate" och allt ståhej runt om detta och dålig publicitet med tex NOX och partiklar, så även om diesel och bensinbilar skulle köras på 100% förnyelsebart fosilfritt bränsle så ska de förbjudas lik förbannat.

Det är vad jag kunnat läsa mig till genom att läsa allt jag kommer över.... Även om bilarna blir Euro 6 , Euro 7, Euro X så vill man förbjuda dem ändå.. , populistisk så det bara förslår.

Sen tror jag ju inte man lyckas med att förbjuda, men det är ju en helt annan femma.
#1306347
joel80 skrev:Som ovan tror jag inte elbilar blir 100% av framtidens bilar. Däremot tror jag elbilar blir den dominerande, p.g.a pris och prestanda.
Med dagens politik trängs alternativen undan i för hög utsträckning. Men trots det hoppas jag inte att du får rätt ur ett globalt perspektiv. Vi kommer aldrig någonsin att ens komma i närheten av en tillräckligt hög omställningsgrad på elenergiproduktionen globalt snabbt nog för att batteribilar ska vara försvarbart ur klimathänseende. Men det kanske inte är klimatet som är viktigt? Även ur resurssynpunkt blir det sannolikt avsevärda problem med batteribilar i stor skala globalt. Som vanligt är dock perspektivet lilla Sverige, och vad vi gör och inte gör. Men det kvittar helt och hållet.
#1306349
FreddanNo1 skrev:Men elen kostar 2,50-3 kr/mil om man inte laddar gratis.
Ja, men det är bara början. I framtiden kommer den rörliga milkostnaden för batteribilarnas elenergi att öka eftersom skatteintäkterna ska bestå när skatteintäkterna från dagens fossilbränsleförsäljning minskar.
  • 1
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 380
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!