Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FredrikLiljeqvist
#1304746
Hej!

Ska införskaffa mig nya hjul till våren!

Är galet sugen på 19”. Men läste att 18” är max storlek på ”vanliga” V40.

Någon som kör med 19” på sin eller vet om man kan köra med det även fast rekommendationer på max 18”.

// Fredrik :-)
Användarvisningsbild
av SvenB
#1305476
leiwi skrev: fre 15 mar 2019, 07:12 Funkar , dottern har det på sin . Men har du parkeringsassistans på bilen så krävs ny programvara
Varför måste man ha ny programvara till parkeringsassistans, för man byter däckdimension?
Användarvisningsbild
av Funk
#1305501
SvenB skrev: lör 16 mar 2019, 22:49
leiwi skrev: fre 15 mar 2019, 07:12 Funkar , dottern har det på sin . Men har du parkeringsassistans på bilen så krävs ny programvara
Varför måste man ha ny programvara till parkeringsassistans, för man byter däckdimension?
För att 19" från Volvo har annan offset utöver andra däckdimensioner. Detta förutsätter styrutslagsbegränsare och därför krävs omprogrammering för att parkeringsassistenten inte skall försöka applicera kraft i ett dött ändläge..
Om jag förstått det hela korrekt så är det i praktiken lite på gränsen med 19" utan utslagsbegränsning, på vissa bilar går det bra , på andra tar det i vid fulla rattutslag.

/Thomas
Användarvisningsbild
av SvenB
#1305544
Då har man lärt sig något nytt. Att jag undrade var för att parkringsassistans fungerar lika bra på min bil med både sommardäck, 17 tum, och vinterdäck 16 tum. Men då vet jag att gränsen går vid 19 tum. Men då borde det väl vara nödvändigt med omprogrammering även på bilar utan parkeringsassistans, vid montering av stora hjul?
Användarvisningsbild
av Funk
#1305559
Jag spekulerar lite, men tror inte omprogrammeringen i sig som är det hela, utan styrutslagsbegränsarna. Och det beror oftast inte på storleken på hjulen utan offset (ET) i kombination med bredden på fälgarna , även om däcksbredden spelar en viss roll. Dock är det inte av någon betydelse så länge man följer rekommendationerna från Volvo. Jag gissar att Volvo säljer sina 19" till V40 med noteringen att det krävs begränsare..
Omprogrammering av annan anledning finns inte för rullomkretsen på alla rekommenderade (och godkända) hjulkombinationer ligger inom ganska lika värden.


/Thomas
Användarvisningsbild
av leiwi
#1305608
FredrikLiljeqvist skrev: lör 16 mar 2019, 20:46 Oh va kul att höra!

leiwi får man ber dig kolla med dottern vad hon har kör med för däckdimension och för bredd och et-mått på fälgen? :-)
japp , det är volvofälgen “Alecto” 7,5 x 19"

Däck: 225/40 R19
Continental ContiSportContact 5

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]