Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1301204
MickeM skrev:
Andreas12 skrev: sön 24 feb 2019, 14:52 Det går alldeles utmärkt att byta bladet utan dem armen..
Men vill du ta av armen gjorde jag såhär.
Lossa muttern några varv men låt den sitta kvar.
Låt även hylsan från spärrhandtaget sitta kvar på muttern.
Ta en tvåarmad avdragare o sätt den runt armen, o pressa mot hylsan.
Jag satte även en slangklämma runt avdragaren för att den gled av lätt annars.
Sen är det bara att sätta lagom tryck på avdragaren..
Tankevurpa.
Om du pressar mot hylsan (som ju står ner mot armen, med muttern innuti sig), och sedan sätter klorna bakom armen, kommer det hela absolut ingenstans. Du måste pressa på mutter eller axel, och dra i armen om det ska släppa.
En mindre hylsa som ställer sig PÅ muttern, kan man pressa mot. Ha fullt gängtag på muttern.
Nja om du läser igen ska muttern sitta kvar, endast lossas några gängor.
Muttern har krage som gör att hylsan ej glider över.
Hylsan ska sitta på muttern för att inte sabba munstycket.
Då drar armen mot muttern.lossnar såpass att du sen kan ta allt för hand.
Kanske lite dåligt förklarat.
#1301308
OM muttern har en krage, så absolut.
Men jag har aldrig sett någon sådan muttern till en bakrutetorkare, och jag har demonterat minst på tre st olika V70N.
Alla har haft vanlig ganska tunn mutter med en bricka, precis som min.
(Därmed inte sagt att det inte finns med kragmutter. Kanske tom orginal)

Att muttern skulle lossas läste jag, men med en mutter (utan krage) så ställer sig hylsan mot det du ska pressa upp, och då kommer det ingen vart.
MEN om muttern har krage, så funkar det givetvis.
#1302437
Nu har du kanske nån eftermarknadsarm, förvisso, men:

Du har en led, MITT PÅ själva torkararmen. (Mitt på av hela längden av armen, inkl blad)
Titta på den leden BAKIFRÅN. Då ser du den kan "knäppas ur".

Det går för övrigt utmärkt med en vanlig tvåarmad avdragare, som diskuterats tidigare i tråden.
En "torkararmsavdragare" är bara mer kompakt. Det behövs inte bak, men fram, där huven är i vägen.
Iofs, så har en torkararmsavdragare en mer skonsam pressplatta, än den kona en vanlig universell avdragare har.
Men sätter man något emellan och pressar mot lossad mutter (som ännu har fullt gängtag) är det lugnt.

För att:
Oavsett vilken avdragare du nyttjar bak, måste du se upp med röret som spolmunstycket sitter i. (Mitt i axeln)
Stukar du det röret, får du inte tillbaka spolmunstycket igen.
#1305293
Fick precis loss min efter att haft den i spänn med min hemgjorda avdragare o värmt lite med gasolbrännare...

Skulle montera dit armen med blad från biltema när jag skulle testa att böja armen lite i den fjädrande leden o då blev det en spricka med en gång.... :(
En del ärg mellan koniska axeln o armen, min satt som berget! Pressade mot 13mm hylsa mot mutterns krage precis som skrivits om tidigare, men värme krävdes för mig.
Orginalet är i aluminium, biltemas i plast... finns en anledning att armen med blad bara kostar 159:-...

Jaja, originalet på igen med sprucket fäste o bladet säkrat med buntband.
Blir byte på biltema när man nu har vägarna förbi igen...

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]