Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1305199
Vi har förändrade regler kring tjänstebilar och har numera endast utsläppsnivå på 60g koldioxid/km (och basbelopp nivå såklart).
Har haft bara hybrid i tankegångarna och väntar med spänning på den nya V60 T6 TE.
Men förra veckan slog mig när jag läste en artikel om HVO100 bränslet. Många tror på det och tror att just HVO100 produktionen och efterfrågan kommer att öka mycket och kommer att vara ett alternativ till el.
Nu har fåtal bilmärken godkänt HVO100 (som är helt förnyelsebart och kemiskt helt identiskt med vanlig fossil-diesel), bl.a. Mercedes E220, Peugeot (alla modeller) och Nissan (alla dieselmodeller).

Vad inne hos en större Volvo-återförsäljare och de hade inte så mycket info när/om Volvo-bilar ska godkännas mot konsumenterna, bara att i höstas har Volvo godkänt att taxibilarna få tanka HVO100 i sina dieselbilar.

Jag tycker att detta är jäkligt intressant faktiskt, skulle absolut tänka mig att satsa på en dieselvariant av en V60 och köra den enbart med HVO100.

Vad säger ni?
Har någon mer info om Volvo kommer att godkänna några modeller i snar framtid?
#1305242
Derank skrev:Har kört min XC60in till och från på HVO, har kört företagets bilar, både volvo och WV på HVO så länge HVO funnits att tillgå här i stan utan bekymmer, så tanka på bara.
Låter bra det, skall nog ta och testa när jag tankar nästa gång. Passa på att testa på XC60:n sista veckan nu innan jag lämnar tillbaka den. :-D
#1305295
Grejen är att i mitt fall måste tillverkarna officiellt godkänna modellen om jag ska kunna få mitt företag att godkänna köpet av bilen. Hoppas att Volvo godkänner åtminstone några modeller senast i höst. Behöver ha en ny bil i januari nästa år och alltså ta ställning till om det blir hybrid- eller en HVO100-modell. Diesel-bilarna har ju också betydligt kortare leveranstid än hybriden, tror att leveranstiden för hybriderna ligger på ca 12 månader.
#1305343
Fjonsson skrev:Lätt värt att slippa allt tjafs om växthusgaser från fossila bränslen.
Nu är det ju inte co2 som är största problemet med Diesel, de har generellt sett skapligt låga co2 utsläpp. Det är ju de cancerframkallande NOX-utsläppen som är problemet och HVO avhjälper inte dessa nämnvärt. Det är NOX som är anledningen till att storstäder börjar förbjuda dieselbilar i innerstäderna.
#1305377
fragge skrev: lör 16 mar 2019, 11:30
Fjonsson skrev:Lätt värt att slippa allt tjafs om växthusgaser från fossila bränslen.
Nu är det ju inte co2 som är största problemet med Diesel, de har generellt sett skapligt låga co2 utsläpp. Det är ju de cancerframkallande NOX-utsläppen som är problemet och HVO avhjälper inte dessa nämnvärt. Det är NOX som är anledningen till att storstäder börjar förbjuda dieselbilar i innerstäderna.
NOX-utsläpp är ett storstadsproblem och främst stadskärnor.
Sen är främsta problemet med nox inte cancer.

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- ... till-luft/
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]