Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1304956
Har själv jobbat på däckverkstad som tagit "straffavgifter" för att kränga kundens egna däck, detta var i Göteborg, oavsett om det var Kina-köp eller var som helst-köp. Det finns såklart en rimlighet i att man inte kan garantera vad kunden har med sig osv, men också en aspekt av att vilja ta jobbet och den inkomsten det ändå ger även om man inte tjänat pengar på själva däck-försäljningen.
En av fördelarna med att jobba på ÅF istället är att kunna köpa testförar-däck, grymma priser på bra däck och leverans till jobbet.
#1304960
Briander skrev: tor 14 mar 2019, 15:08 En av fördelarna med att jobba på ÅF istället är att kunna köpa testförar-däck, grymma priser på bra däck och leverans till jobbet.
Det är ju perfekt!
Jag tycker dock att Volvo ÅF bara har däck med högt rullmotstånd och buller-siffror på 70 och över...
Bättre däck? Må hända, men inget jag skulle betala fullpris för som privatkonsument.

De senaste åren har jag svängt förbi däckkrängarna som slår upp säsongsvis på parkeringar, mest för sin smidighet. Öppet både kvällar och helger, man slipper ta ledigt, flytta på möten och annat.
Mycket skit har dom fått, men är man med och vaken ser man vad dom gör...
Vi går alltid igenom mina fälgar och tittar efter skador innan de sätter igång att lägga på nytt gummi, som jag för övrigt beställer hem via nätet. Tillverkningen har alltid varit max någon månad bort, så riktigt fräscha...
#1305066
Briander skrev: tor 14 mar 2019, 15:08 Har själv jobbat på däckverkstad som tagit "straffavgifter" för att kränga kundens egna däck, detta var i Göteborg, oavsett om det var Kina-köp eller var som helst-köp. Det finns såklart en rimlighet i att man inte kan garantera vad kunden har med sig osv, men också en aspekt av att vilja ta jobbet och den inkomsten det ändå ger även om man inte tjänat pengar på själva däck-försäljningen.

Förstår inte vad du menar när du säger att däckverkstad inte kan garantera vad kunden har med sig, ska det motivera det högre priset?

Vad kunden har med sig ska dom skita i om det inte är uppenbara fel. Det dom har ansvar för är att däcket blir monterat på ett korrekt sätt, sedan slutar deras ansvar.
#1305086
Lobocut skrev:
Briander skrev: tor 14 mar 2019, 15:08 Har själv jobbat på däckverkstad som tagit "straffavgifter" för att kränga kundens egna däck, detta var i Göteborg, oavsett om det var Kina-köp eller var som helst-köp. Det finns såklart en rimlighet i att man inte kan garantera vad kunden har med sig osv, men också en aspekt av att vilja ta jobbet och den inkomsten det ändå ger även om man inte tjänat pengar på själva däck-försäljningen.



Förstår inte vad du menar när du säger att däckverkstad inte kan garantera vad kunden har med sig, ska det motivera det högre priset?

Vad kunden har med sig ska dom skita i om det inte är uppenbara fel. Det dom har ansvar för är att däcket blir monterat på ett korrekt sätt, sedan slutar deras ansvar.
VolvoB20 skrev:
Funk skrev: tor 07 mar 2019, 15:08 För självkörande bilar kommer inte att kunna köra för fort.
Allt för att motivera överpriser på sina egna däck. ^.^
#1305126
fjohan82 skrev:
Briander skrev: tor 14 mar 2019, 15:08 En av fördelarna med att jobba på ÅF istället är att kunna köpa testförar-däck, grymma priser på bra däck och leverans till jobbet.
Det är ju perfekt!
Jag tycker dock att Volvo ÅF bara har däck med högt rullmotstånd och buller-siffror på 70 och över...
Bättre däck? Må hända, men inget jag skulle betala fullpris för som privatkonsument.
Däcken som säljs via ÅF är kontrakt som varje ÅF förhandlar fram, och då vill man bara sälja det som kallas premium, jag är för nördig på däck för att köra på något som inte är bra oavsett buller och rullmotstånd men det är ju upp till var och en. Nya Volvo-bilar har dessutom VOL-märkta däck så ska man behålla sina garantier osv så vill det till att man inte köper något annat.
#1305128
Lobocut skrev:
Briander skrev: tor 14 mar 2019, 15:08 Har själv jobbat på däckverkstad som tagit "straffavgifter" för att kränga kundens egna däck, detta var i Göteborg, oavsett om det var Kina-köp eller var som helst-köp. Det finns såklart en rimlighet i att man inte kan garantera vad kunden har med sig osv, men också en aspekt av att vilja ta jobbet och den inkomsten det ändå ger även om man inte tjänat pengar på själva däck-försäljningen.
Förstår inte vad du menar när du säger att däckverkstad inte kan garantera vad kunden har med sig, ska det motivera det högre priset?

Vad kunden har med sig ska dom skita i om det inte är uppenbara fel. Det dom har ansvar för är att däcket blir monterat på ett korrekt sätt, sedan slutar deras ansvar.
Så kan man ju tänka men det blir inte riktigt så, klart man kan friskriva sig men när kunden kommer med något som man inte har en aning om vad det är, det är inte alltid vill ge sina garantier på det jobbet, speciellt om kunden kommer Ling Long, Landsail eller annat som inte ska rulla på vägarna här. Plus faktorn i att de flesta vill sälja däcken och inte bara jobbet.
#1305134
KrakelSpektakel skrev:
Lobocut skrev:
Briander skrev: tor 14 mar 2019, 15:08 Har själv jobbat på däckverkstad som tagit "straffavgifter" för att kränga kundens egna däck, detta var i Göteborg, oavsett om det var Kina-köp eller var som helst-köp. Det finns såklart en rimlighet i att man inte kan garantera vad kunden har med sig osv, men också en aspekt av att vilja ta jobbet och den inkomsten det ändå ger även om man inte tjänat pengar på själva däck-försäljningen.



Förstår inte vad du menar när du säger att däckverkstad inte kan garantera vad kunden har med sig, ska det motivera det högre priset?

Vad kunden har med sig ska dom skita i om det inte är uppenbara fel. Det dom har ansvar för är att däcket blir monterat på ett korrekt sätt, sedan slutar deras ansvar.
VolvoB20 skrev:
Funk skrev: tor 07 mar 2019, 15:08 För självkörande bilar kommer inte att kunna köra för fort.
Allt för att motivera överpriser på sina egna däck. ^.^
Om du tänker på i jämförelse med att köpa på nätet så ja, det är ganska rimligt att typ Däckonline som inte behöver ha lager, personal, verkstad osv, och bara adminstrerar däck dom aldrig behöver se eller hantera, är mycket billigare. Säger sig självt. Jag har också köpt där förr och har fått bra grejer så inget konstigt där.
#1305138
Briander skrev: fre 15 mar 2019, 11:55
fjohan82 skrev:
Briander skrev: tor 14 mar 2019, 15:08 En av fördelarna med att jobba på ÅF istället är att kunna köpa testförar-däck, grymma priser på bra däck och leverans till jobbet.
Det är ju perfekt!
Jag tycker dock att Volvo ÅF bara har däck med högt rullmotstånd och buller-siffror på 70 och över...
Bättre däck? Må hända, men inget jag skulle betala fullpris för som privatkonsument.
Däcken som säljs via ÅF är kontrakt som varje ÅF förhandlar fram, och då vill man bara sälja det som kallas premium, jag är för nördig på däck för att köra på något som inte är bra oavsett buller och rullmotstånd men det är ju upp till var och en. Nya Volvo-bilar har dessutom VOL-märkta däck så ska man behålla sina garantier osv så vill det till att man inte köper något annat.
Jag kör på Goodyear, Nokian och Dunlop. Dessa känns ganska premium i min bok...
Undra hur många som egentligen vet om detta med VOL överhuvudtaget.
Är dessa bättre? Eller kanske bara ett sätt att mjölka folk på ännu mer surt förvärvade slantar? Jag vet inte...
#1305144
Helt klart premium! Dunlop är ju ovanligt dyrt märke dessutom utan att vinna tester eller dylikt.
Jag vet inte hur mycket en kund på en ny bil vet om det eller hur det informeras, samma gäller alla "premium-märken" så det är inget specifikt för Volvo men en kund som inte är intresserad lär nog inte veta.
Bättre är svårt att säga, Volvo, BMW osv gör så för att man då kan specificera exakt hur däcket ska vara uppbyggt, vilken gummiblandning, stomme osv för att antingen göra det exakt till vad just en viss bilmodell ska ha, eller för att minska rullmotstånd tex för att klara vissa miljö-aspekter, det är nog det vanligaste skälet. I vissa fall kan ett märkes-märkt dessutom ha mindre mönsterdjup som ett steg i att vara lättare tex.

Vinterdäck är undantaget här.
#1305224
Briander skrev: fre 15 mar 2019, 12:04
KrakelSpektakel skrev:
Lobocut skrev:



Förstår inte vad du menar när du säger att däckverkstad inte kan garantera vad kunden har med sig, ska det motivera det högre priset?

Vad kunden har med sig ska dom skita i om det inte är uppenbara fel. Det dom har ansvar för är att däcket blir monterat på ett korrekt sätt, sedan slutar deras ansvar.
VolvoB20 skrev:
Allt för att motivera överpriser på sina egna däck. ^.^
Om du tänker på i jämförelse med att köpa på nätet så ja, det är ganska rimligt att typ Däckonline som inte behöver ha lager, personal, verkstad osv, och bara adminstrerar däck dom aldrig behöver se eller hantera, är mycket billigare. Säger sig självt. Jag har också köpt där förr och har fått bra grejer så inget konstigt där.
Nej, jag tänker inte på själva köpet av däcken, jag tänker på straffavgiften för att man har med sig egna däck. Tex euromaster som ska ha 1400kr för att montera 2 däck.

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]