Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GustafSmåland
#1305109
Jag har en detaljfråga. Jag har en xc90 och har i den en bagagerumsmatta i plast, i tre delar. Den är precis hopplös tycker jag. delarna lossnar från varandra, det kommer smuts i skarvarna och biltvättare kan aldrig pussla ihop den rätt efter att jag haft den inlämnad.

Finns det något original alternativ eller några eftermarknadsvarianter ni kan rekommendera? Volvos vändbara kanske är bra?
av arvwa
#1305111
Jag har den vändbara i min V60 T8, tycker den funkar bra :-)
av AndS
#1305115
Samma här, har Volvos vändbara med textil/gummi och två flickar som kan fällas ut om man fäller baksätet samt över stötfångaren bak. Den bakre fliken är av tunnare material och man dubbelviker bara den och trycker in den under matten i vecket som man får så är den borta.
Fungerar perfekt och skulle biltvättaren inte lyckas lägga in den rätt hade jag nog inte vågat lämna in bilen för tvätt ;-)
För oss är den prisvärd.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1305129
Finns det ingen originalmatta i plast som inte delas? Min plast i V90n är en enda del.
av AndS
#1305170
grillchips skrev: fre 15 mar 2019, 11:58 Finns det ingen originalmatta i plast som inte delas? Min plast i V90n är en enda del.
Vad menar du med "i plast" den vändbara har en gummisida vilket är bättre än hala plastiga mattor eller vill du ha uppvikta kanter på den?
Användarvisningsbild
av grillchips
#1305196
@AndS, jag menar exakt det jag skriver. :) Då OP har en i plast idag så kanske han vill ha det framöver också även om han nämner den vändbara. Det jag ställde mig frågande till var huruvida det finns/inte finns en HEL plastmatta till XC90, eftersom V90 har det.
Personligen har jag aldrig haft problem med plastmattan, tycker inte det är speciellt halt. Är det något jag lastar som absolut inte får välta/glida omkring så ställer jag det i någon av fotbrunnarna istället, easy peasy.

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?