Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leopold
#1305067
Bra att det blev fixat till en - som jag gissar - rimlig kostnad.

Men som jag ser det så är symptomen du beskrev helt och hållet relaterade till en läckande slavcylinder som grundorsak. Att koppling och kanske svänghjul fick bytas är en konsekvens av denna grundorsak och jag blev litet förvånad att du får pynta för grundorsaken själv. Frågar mig varför , särskilt som tidigare inlägg säger att denna grundorsak är en känd svaghet/felkonstruktion.

Möjligt att detta inte är värt besväret att bråka om men helt 100% logiskt och rätt tycker jag inte att detta är.
av Hans995
#1305127
I "mätvärden" på arbetsordern står: "Vid demontering av växellåda uppmärksammas internt glapp i svänghjul, QB 29825 erfordras". Svänghjul och kopplingssatsbyte var "gratis".
Fick betala 1400 totalt för byte slavcylinder och hjulinställning, så orkar inte klaga.
av lasseeriksson
#1310033
Hej. Jag hade samma problem på min D3 2016. En av de första med nya motorn, fick den juni -15.
Volvo provade först med att byta huvudcylinder. Felet kom tillbaka.
Sedan bytte de slavcylinder. Felet försvann ca. 2000 mil, kom sedan tillbaka igen.
Nytt byte av slavcylinder vid ca. 6000 mil. Denna gång löstes problemet. Jag hade bilen till den gått ca. 15 000 mil.
En kollega råkade ut för samma problem på sin D3:a -16. Då bytte Volvo svänghjul, koppling och slavcylinder. Felet avhjälpt.
Tydligen var de första nya D3:orna utrustade med en slavcylinder som på något vis tog in luft och kopplingen blev "svampig". Någon sa att de första slavcylindrarna var av plast, men det kanske är en skröna.

Inte något svar på din fråga, me[…]

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]

Hjul låsmuttrar Amazon

Har ett värre problem med min gammelbil en p[…]