- tor 14 mar 2019, 08:00
Nä... jag är inte med på vad du menar, enda relief-liknande jag kan detektera på mina standard Verbatim CD-R är möjligen någon ringformig ojämnhet vid hålet, kan vara så att den är några hundradels millimeter tjockare runt hålet. På undersidan finns den där ringen /kanten i hub:en på nästan en mm, den är väl till för att hålla avstånd mellan skivorna som lastats i "cake"-förpackning?
"Blank" och "slät" är inte riktigt ord med samma betydelse för mig. Bilden av "JVC-Taiyo_Yuden_CD-R_80_min-700_MB_48x,_Full_printable_Silver_WaterShield" ger inte mycket information med sin låga upplösning och dåliga kvalité. Blank verkar den dock inte vara, snarare matt med den skrivbara ytan.
Man hör ofta att media är dugligt för sjukhus-backup, men de lägger väl backup på hårddiskar som alla andra - i "molnet" eller nåt. Ingen sitter väl och kör ut filer på CD-R?
T.Y. är dock välkänt för sin goda kvalité, det är iofs MKM med (eller vad de kallar sig nuförtiden) som gör/gjort Verbatim-skivorna från Indien. Jag betvivlar inte att det är bra skivor, blir dock inte klok på din beskrivning om att den ska vara blank/slät. Förutom avsaknaden av vitt pigment på Nierle-sidans JVC-skiva så ser jag ingen skillnad just nu jämfört med mina Verbatim.
- - rolig och klämkäck signatur

V70N 2.4 140Hk -04- -