Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1304083
I min S80/02 sitter ju en mojäng på kopplingen som styr avstängning av farthållaren. Den är bytt, Bra beg.
Allt funkar felfritt tills random slår till, så dör farthållaren. Stannar jag och stänger av bilen och startar igen så funkar det tills random slår till igen. Vad är det random hittar på? Har funderat på nån kondensator eller ett relä.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Senast redigerad av 2 GLIZ, redigerad totalt 0 gång.
av MickeM
#1304090
"Random"??? "Slumpvis" översatt från Engelska, men är det verkligen vad du menar?

Menar du "Radion"?
av kebabpizza
#1304093
Det kanske är något med sensorn även på bromspedalen?
Om t.ex. antispinn aktiveras stängs farthållaren av, men bara temporärt.
Annars får du försöka få ev. felkoder utlästa.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1304097
MickeM skrev:"Random"??? "Slumpvis" översatt från Engelska, men är det verkligen vad du menar?

Menar du "Radion"?
Slumpvis efter nån km till flera mil.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1304099
kebabpizza skrev:Det kanske är något med sensorn även på bromspedalen?
Om t.ex. antispinn aktiveras stängs farthållaren av, men bara temporärt.
Annars får du försöka få ev. felkoder utlästa.
Inga felkoder men ska kolla den andra sensorn.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

av SnurreSprätt
#1304113
Finns indikator symbolen för "farthållare" fortfarande kvar på instrumentpanelen även när den slår i från?
Inte helt säker på om det är samma typ av skenor i givarna nere vid pedalerna på V70 som det är på ex V40.
Dessa skenor har en förmåga att ärja/ärga (vett i f*n hur det stavas) och kan få farthållaren att leva lite eget liv iom det (stänga av sig/behöva lyfta lite på broms/kopplingspedal för att koppla in farthållaren etc)
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1304118
SnurreSprätt skrev:Finns indikator symbolen för "farthållare" fortfarande kvar på instrumentpanelen även när den slår i från?
Inte helt säker på om det är samma typ av skenor i givarna nere vid pedalerna på V70 som det är på ex V40.
Dessa skenor har en förmåga att ärja/ärga (vett i f*n hur det stavas) och kan få farthållaren att leva lite eget liv iom det (stänga av sig/behöva lyfta lite på broms/kopplingspedal för att koppla in farthållaren etc)
Ska kolla det också. Den är inte så svår att ta isär. Bara man är försiktig.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1304119
GLIZ skrev:
SnurreSprätt skrev:Finns indikator symbolen för "farthållare" fortfarande kvar på instrumentpanelen även när den slår i från?
Inte helt säker på om det är samma typ av skenor i givarna nere vid pedalerna på V70 som det är på ex V40.
Dessa skenor har en förmåga att ärja/ärga (vett i f*n hur det stavas) och kan få farthållaren att leva lite eget liv iom det (stänga av sig/behöva lyfta lite på broms/kopplingspedal för att koppla in farthållaren etc)
Ska kolla det också. Den är inte så svår att ta isär. Bara man är försiktig.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Jo ja. Indikatorsymbolen slocknar när farthållaren lägger av.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

#1304137
Är kopplingsgivaren rätt justerad?
Den är inte binär med 0 och 1, utan varierande enl uppgifter jag fått förut.
Kan behöva kalibreras, tom.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]