Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mabuse
#1301336
Igår eftermiddag fungerade tändningslåset som det skulle.

På kvällen var det plötsligt tvärstopp.

Inga problem att sätta i nyckeln, och vrida upp den till läge 1. Sedan var det tok-stopp. Försökte lirka med nyckeln, och tillslut gick det att vrida den vidare till läge 2 och läge 3. Men det går trögt, och från "starta" måste jag manuellt vrida tillbaka nyckeln till läge 2. Men det är svårt att känna något distinkt läge när man vrider tillbaka, så man är altjämt osäker på om man vred tillbaka nyckeln till "rätt" läge.

Vad har gått fel, och vad kan man göra för att fixa det? Räcker det med silikon-oljespray (man ska ju normalt inte ha olja i låsmekanismer) eller är det Volvo-verkstaden nästa?
av MickeM
#1301362
Rengöring löser ofta problemet.
Åratal av fickludd....

Smörja är sista utvägen, eftersom det kan bli värre.
Men jag menar också, vad är sämre än tändlås som inte kan vridas...?
av eddar
#1303660
Tunn motorolja var min hjelp for 8 år sedan, og är fortsatt som nytt.
(Dyppa nyckelen i tynn olja, inn og ut noen ganger i låset, så torke bort . . )
av Willie
#1372697
Om man ska rengöra låset utan att montera isär hela skiten, Vad för verktyg/don skall man använda?
Låsolja är det något som kan användas som lämpligt smörjmedel?

AKUT! Svara gärna omgående om ni kan.
Bilen är en S60 Automat årsmodell 2007
av marimbalanguage
#1372746
Har du tillgång till en dammsugare med tunnt munstycke?
Ta en burk med wd40 (eller liknande) och spraya några gånger in i låset, sen suger du ut vätskan med dammsugaren via nyckelhålet.
Upprepa flera gånger (sätt gärna i nyckeln och vrid fram o tillbaka) mellan varje gång.
Efter år med slitage bildas det massa skit i låset, och blir man kvitt det kommer förmidligen låset fungera som det skall igen.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]