Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1303478
apersson850 skrev: tor 07 mar 2019, 12:27 Det är inte så mycket en fråga om att man tänker köra i 200 eller 250 km/h. Det är en fråga om image. För premiumprodukter är det just image som folk betalar extra för.
Som med Rolex Deapsea klocka på armen, nog är det för att impa på polarna, inte är det för man tänker fridyka till 3,900 meter vilken klockan ju klarar av.

Vi får väl se om Volvo lyckas sälja att det är super cool image att ha den långsammast bilen i klubben. Kanske lyckas man med det... vi får väl se
#1303480
VolvoB20 skrev:
apersson850 skrev: tor 07 mar 2019, 12:27 Det är inte så mycket en fråga om att man tänker köra i 200 eller 250 km/h. Det är en fråga om image. För premiumprodukter är det just image som folk betalar extra för.
Som med Rolex Deapsea klocka på armen, nog är det för att impa på polarna, inte är det för man tänker fridyka till 3,900 meter vilken klockan ju klarar av.

Vi får väl se om Volvo lyckas sälja att det är super cool image att ha den långsammast bilen i klubben. Kanske lyckas man med det... vi får väl se
Med dagens digitala instrument funkar det ju inte att kika in i bilen och kolla hur högt hastighetsmätaren är graderad, som man gjorde när jag var liten.
Det finns kanske en marknad för dekaler som visar hur fort bilen kan gå, om man tycker att hög toppfart är premium.
För mig kvittar det.
#1303485
volvokhaled skrev: tor 07 mar 2019, 09:05
fjohan82 skrev:
Leopold skrev: ons 06 mar 2019, 17:43

Om detta är sant så hoppas jag innerligt att de misslyckas med detta. Som sagts tidigare i tråden, har man långt att köra som exvis ner till Österrike för att åka skidor så uppskattar man verkligen att slippa en helt onödig övernattning med vad det kostar i tid och pengar. Tidsvinsten att kunna snitta säg 180 km/h mot säg 100 km/h under svenska förhållanden blir enorm det vet alla som provat.
Exakt så!
Förra sommaren när vi skulle till Grekland var andra dagsetappen (första Stockholm-Trelleborg) Rostock till Villach.
Det är en sträcka på 110 mil som enkelt avverkades under en dag, med ett trevligt lunchstopp på vägen.
I svenska hastigheter hade vi inte varit hemma än... :x
Jag körde igenom Tyskland i Juli 2014 med en Skoda Felicia som inte gick snabbare än 130 km/h. Körde av färjan i Rostock kl.6:30 och var vid den Österrikiska gränsen 18:00, detta efter både stopp för bränsle, toa och lunch samt regnstorm nära Nürnberg (där ingen kunde köra snabbare än 50 km/h). När man läser alla inlägg här, låter det nästan som att det är omöjligt att köra långsammare än 180 km/h i Tyskland.
Att köra långsamt är naturligtvis inte omöjligt, det beror ju på om man ser resan igenom Tyskland som en transportsträcka eller om den är för att se sig om...
Jag ligger inte och vrålkör från Rostock till München vid varje resa, men en hög snitthastighet kan som tidigare sagt göra att man sparar tid och övernattningar. Eller att man hinner med den där inbokade färjan.
Det är dock hela biten med avsaknaden av en vettig motivering till beslutet som jag ställer mig frågande till.

Var och en får göra som man vill, men jag kommer inte lägga stora summor på en bil som har en bra prestanda men är totalt strypt när man vill gasa på lite...
Då kan (och kommer jag) köpa ett annat märke.
#1303495
Personligen gör detta mig ingenting alls, men jag kan ändå förstå att man inte gillar förmynderi eller vad skall kalla det..
Fri fart är snart ett minne blott i alla delar av världen och det är knappast troligt att gränserna kommer att hamna over 180 så det borde räcka.
Frågan vad det gäller dom som ändå (likt mig) ibland kör lite fortare än skyltat, hur ser man på "förmynderiet" när det gäller autonom körning ? För självkörande bilar kommer inte att kunna köra för fort. När autonoma fordon börjar bli vanliga är det en trafikrytm som är laglig som gäller för det allra mesta, och enligt insatta innebär det också bättre flödesvolymer på de flesta vägar.
Tankar på detta ?

Thomas
#1303498
Det kan ju vara så att man som jag tex, gillar att köra fort. Jag gör det inte för att spara varken tid el miljö el något annat. Jag är ute i god tid om jag ska åka 50mil och ta färjan till Tallin tex, vi brukar vara först på båten.

Jag kör fort för att jag helt enkelt trivs i farten, att såsa fram i 90kmph är inget för mig.
#1303502
Funk skrev:Frågan vad det gäller dom som ändå (likt mig) ibland kör lite fortare än skyltat, hur ser man på "förmynderiet" när det gäller autonom körning ? För självkörande bilar kommer inte att kunna köra för fort. När autonoma fordon börjar bli vanliga är det en trafikrytm som är laglig som gäller för det allra mesta, och enligt insatta innebär det också bättre flödesvolymer på de flesta vägar.
Tankar på detta ?
Problemet är att autonoma bilar kommer samexistera med konventionella bilar under flera decennier.
Hur ska man acceptera det faktum att den autonoma bilaen alltid är långsammare än den konventionella? Speciella filer för autonoma bilar kanske? Men det hjälper ju bara i stan. På landsväg kommer ju autonoma vara betydligt långsammare.
#1303505
Funk skrev: tor 07 mar 2019, 15:08 För självkörande bilar kommer inte att kunna köra för fort.
Inte helt säker på det... . Flera av de semiautonoma bilarna med automatisk skyltavläsning som styr farthållare kan man knappa in vad man vill att bilen ska hålla i förhållande till vad bilen läser av från skyltarna.

Blev visst ett himla liv om det, både för och imot :-o
Fjonsson skrev: tor 07 mar 2019, 15:40
Problemet är att autonoma bilar kommer samexistera med konventionella bilar under flera decennier....
...På landsväg kommer ju autonoma vara betydligt långsammare.
Sen behöver man ju fett med pulver under huven och inga spärrar om man ska kunna köra om de nya självkörande fordonen som kör i konvoj, för man packar ju ihop dem med minimalt avstånd för att rädda miljön genom att minska luftmotståndet genom slip-streaming...

Bild
#1303507
VolvoB20 skrev:
Funk skrev: tor 07 mar 2019, 15:08 För självkörande bilar kommer inte att kunna köra för fort.
Inte helt säker på det... . Flera av de semiautonoma bilarna med automatisk skyltavläsning som styr farthållare kan man knappa in vad man vill att bilen ska hålla i förhållande till vad bilen läser av från skyltarna.

Blev visst ett himla liv om det, både för och imot :-o
Fjonsson skrev: tor 07 mar 2019, 15:40
Problemet är att autonoma bilar kommer samexistera med konventionella bilar under flera decennier....
...På landsväg kommer ju autonoma vara betydligt långsammare.
Sen behöver man ju fett med pulver under huven och inga spärrar om man ska kunna köra om de nya självkörande fordonen som kör i konvoj, för man packar ju ihop dem med minimalt avstånd för att rädda miljön genom att minska luftmotståndet genom slip-streaming...

Bild
Äh. Vad tror du den autonoma bilen gör om du bara svänger in framför den?
#1303513
Fjonsson skrev: tor 07 mar 2019, 16:14
VolvoB20 skrev:
Funk skrev: tor 07 mar 2019, 15:08 För självkörande bilar kommer inte att kunna köra för fort.
Inte helt säker på det... . Flera av de semiautonoma bilarna med automatisk skyltavläsning som styr farthållare kan man knappa in vad man vill att bilen ska hålla i förhållande till vad bilen läser av från skyltarna.

Blev visst ett himla liv om det, både för och imot :-o
Fjonsson skrev: tor 07 mar 2019, 15:40
Problemet är att autonoma bilar kommer samexistera med konventionella bilar under flera decennier....
...På landsväg kommer ju autonoma vara betydligt långsammare.
Sen behöver man ju fett med pulver under huven och inga spärrar om man ska kunna köra om de nya självkörande fordonen som kör i konvoj, för man packar ju ihop dem med minimalt avstånd för att rädda miljön genom att minska luftmotståndet genom slip-streaming...

Bild
Äh. Vad tror du den autonoma bilen gör om du bara svänger in framför den?
Du måste ju förbi hela kolonnen inna du kan svänga in framför denför det går ju inte att klämma in sig i luckan mellan lastbilarna när de nästan ligger kloss an för att få hela kolonnen strömklinjeformad.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 31

Har en my24 V60, handbromsen känns som ett lo[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]