Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Moustafa
#1303390
Hallå alla duktiga bil intresserade människor!

Jag håller på att sätta dit nya dimljus på min bil och funderar på en sak. Bilen hade inga dimljus från början så jag köpte dom och kablage med relä och allt men min fråga är, går det att koppla dom till helljuset men ändå kunna tända dom separat? Alltså jag ska koppla dom till knappen men går det att få dom kopplade till helljuset och knappen samtidigt? Hoppas ni förstår hur jag menar.

Uppskattar allas svar!

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1303488
Moustafa skrev: ons 06 mar 2019, 23:47 Hallå alla duktiga bil intresserade människor!

Jag håller på att sätta dit nya dimljus på min bil och funderar på en sak. Bilen hade inga dimljus från början så jag köpte dom och kablage med relä och allt men min fråga är, går det att koppla dom till helljuset men ändå kunna tända dom separat? Alltså jag ska koppla dom till knappen men går det att få dom kopplade till helljuset och knappen samtidigt? Hoppas ni förstår hur jag menar.

Uppskattar allas svar!

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Fråga 1: Vad är det för bil? Modell? Årsmodell?
av Moustafa
#1303489
fjohan82 skrev:
Moustafa skrev: ons 06 mar 2019, 23:47 Hallå alla duktiga bil intresserade människor!

Jag håller på att sätta dit nya dimljus på min bil och funderar på en sak. Bilen hade inga dimljus från början så jag köpte dom och kablage med relä och allt men min fråga är, går det att koppla dom till helljuset men ändå kunna tända dom separat? Alltså jag ska koppla dom till knappen men går det att få dom kopplade till helljuset och knappen samtidigt? Hoppas ni förstår hur jag menar.

Uppskattar allas svar!

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Fråga 1: Vad är det för bil? Modell? Årsmodell?
En Kia Sportage från 2011

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av drawman
#1303491
Moustafa skrev: tor 07 mar 2019, 14:31
fjohan82 skrev:
Moustafa skrev: ons 06 mar 2019, 23:47 Hallå alla duktiga bil intresserade människor!

Jag håller på att sätta dit nya dimljus på min bil och funderar på en sak. Bilen hade inga dimljus från början så jag köpte dom och kablage med relä och allt men min fråga är, går det att koppla dom till helljuset men ändå kunna tända dom separat? Alltså jag ska koppla dom till knappen men går det att få dom kopplade till helljuset och knappen samtidigt? Hoppas ni förstår hur jag menar.

Uppskattar allas svar!

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Fråga 1: Vad är det för bil? Modell? Årsmodell?
En Kia Sportage från 2011

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Frågor gällande KIA på ett Volvo forum? :-/
av vjohnj
#1303514
Ja Du kan koppla in dom just som vilket extraljus du vill. Med egen knapp också.
av MickeM
#1303519
Föregående har rätt.

Men!
Sätt ett relä som styrs av dimljusknappen, och ett annat relä som tänder samma lampor för helljuset.
Varför?
För om du sätter styrströmmen från helljus OCH ström från dimljusknappen på samma reläpol, kommer du med dimljusknappen att skicka ström baklänges genom kabeln från helljusets styrström, dit du nu hämtade styrströmmen till helljus funktionen.
Tog du ifrån en helljuslampa, (vanligt ) kommer du alltså att tända helljuset OCH aktivera reläet för dimljusknappen samtidigt när dimljusknappen används.
(Säkringen går, sannolikt)

Att koppla ihop reläer med "87 anslutningen" så händer inget, för dom går ändå till samma förbrukare, men ingen ström matas baklänges eftersom det andra reläet är öppet.
Man kan få samma funktion med en diod, om man bara vill ha ett relä.
av Moustafa
#1303524
MickeM skrev:Föregående har rätt.

Men!
Sätt ett relä som styrs av dimljusknappen, och ett annat relä som tänder samma lampor för helljuset.
Varför?
För om du sätter styrströmmen från helljus OCH ström från dimljusknappen på samma reläpol, kommer du med dimljusknappen att skicka ström baklänges genom kabeln från helljusets styrström, dit du nu hämtade styrströmmen till helljus funktionen.
Tog du ifrån en helljuslampa, (vanligt ) kommer du alltså att tända helljuset OCH aktivera reläet för dimljusknappen samtidigt när dimljusknappen används.
(Säkringen går, sannolikt)

Att koppla ihop reläer med "87 anslutningen" så händer inget, för dom går ändå till samma förbrukare, men ingen ström matas baklänges eftersom det andra reläet är öppet.
Man kan få samma funktion med en diod, om man bara vill ha ett relä.
Ojdå, i så fall är det mer krångligt och det behövs dubbla kablage och allt. Det är ju bättre å låta bli, får koppla dom till knappen bara. Tack för svaret

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av lennarte
#1303539
Lättast är att ta styrströmmen från p-ljuset (med e.v en knapp mellan) och jorda reläet till halvljuset. Då slocknar det alltid med halvljus på och lyser alltid annars med ljuset på. Finns ju en massa varianter på vad man tar styrströmmen, men jordar man till halvljuset är man alltid laglig.
av Moustafa
#1303756
lennarte skrev:Lättast är att ta styrströmmen från p-ljuset (med e.v en knapp mellan) och jorda reläet till halvljuset. Då slocknar det alltid med halvljus på och lyser alltid annars med ljuset på. Finns ju en massa varianter på vad man tar styrströmmen, men jordar man till halvljuset är man alltid laglig.
Men i så fall när man slå på helljuset kommer dimljuset inte funka ändå för då är halvljuset ju på?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av lennarte
#1303830
Moustafa skrev:Men i så fall när man slå på helljuset kommer dimljuset inte funka ändå för då är halvljuset ju på?
Det är rätt, är halvljuset på alltid så funkar det inte. Då får du ha en manuell av och på. Det är tillåter att koppla det så numera, alltså att dimljuset lyser alltid. Men du får fortfarande inte använda det tillsammans med halvljus
På min 745-a -88B var det kopplat så original (att dom inte lyste på halvljus), men jag kopplade om det för något år sedan så det funkar som på dagens bilar. Jag bara flyttade jordkabel från dimljusreläet från halvljuset säkring i elcentralen till jord skenan i densamma
Tänk bara på att du tar styrström till reläet från ett ställe som är strömlöst när motorn är avstängd, annars kommer du garanterat ha ett tomt batteri några gånger

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]