Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1302782
För att förtydliga så är det inte SIM-kortet i sig som jag fokuserar på, vare sig det är inbyggt eller ett klassiskt som i en mobiltelefon som ska sättas in så är poängen mer att operatörerna Tre/Telia/Telenor m.m. sällan tillåter att de används gratis utan de vill ha betalt varje månad och ett sånt abonnemang är inte så kul att teckna samt betala för om det inte var tydligt innan köpet.
#1302783
jolerius01 skrev: Laddar gör den iaf. Tror även att man via tibbers app kan använda smartladdningen som är till Volvo on call. Iaf i väntan på att de lägger in easee i appen.
Har du testat att de fungerar i Tibbers app än eller hur har du access till den? Via nån hemsida eller separat app?
#1302784
Hemingway skrev:
jolerius01 skrev: Laddar gör den iaf. Tror även att man via tibbers app kan använda smartladdningen som är till Volvo on call. Iaf i väntan på att de lägger in easee i appen.
Har du testat att de fungerar i Tibbers app än eller hur har du access till den? Via nån hemsida eller separat app?
Jag använder tibber som elleverantör sen tidigare.
Och easee finns inte än tillgänglig i appen. Den enda smarta laddning jag kan nyttja är den som finns till Volvo. Som via Volvo on call pausar laddning tills det är billigt. Startar oftast kring 01-02 på natten för min del

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

#1302790
Hemingway skrev:Okej, så uppkopplingen till appen är inte igång än? Det är de som Tibber ska fixa nu i veckan?

Är du vaken 01 på natten och startar själv med mobilen eller någon form av automatik i Volvo On Call appen som gör att den startar då?
Antar att det är appen de ska uppdatera.. men även boxen behöver uppdateras då man inte kommer åt att lägga in den på eget Wifi än.

Det sköts automatiskt i nån slags koppling mellan tibbber och voc, så jag behöver aldrig sätta igång nånting själv. Har kört på eluttag nu i em månad i väntan på laddboxen och tibber har skött laddningen perfekt. Bilen är alltid fulladdad på morgonen och den har inte startat laddning fören på natten. Om inte jag forcerat igång den tidigare

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

#1302791
Intressant. Om du skulle orka vore det intressant att få en beskrivning av hur din lösning ser ut. Jag kör ju inte elektriskt själv, men vill förstå så man kan göra det så bra som möjligt framöver då jag är helt inne på att nästa bil ska laddas, inte tankas.

1) Du har Volvo on Call, du har Tibber som elleverantör? Jobbar de tillsammans så att det finns en Tibber-widget i Volvo on Call eller vice versa? Det finns en Volvo-widget i Tibber? Eller hur ser det ut för dig?
2) Du är tibberkund och har ett elpris som är fast, rörligt, rörligt per timme?
3) Du kör deras smart laddning och får då ladda till halva priset? Beroende på vad du har ovan så är det ju intressant om du betalar per timme och de ger dig hälften på det. Låter ju för bra för att vara sant.
4) Du kommer inte åt wifi idag och inte heller 4g, men hur har du då satt säkringsstorlek och något mer du skriver om? Har den en LCD-skärm eller vad gjorde du det?
5) Hur länge har du varit elkund hos Tibber? Fått några fakturor och märkt att de lönar sig trots deras 50kr/månaden? Vad hade du innan för elavtal?

Finns det pengar att spara här så är det såklart värt att fördjupa sig lite :)
#1302798
Hemingway skrev: mån 04 mar 2019, 09:26 Okej, så uppkopplingen till appen är inte igång än? Det är de som Tibber ska fixa nu i veckan?

Är du vaken 01 på natten och startar själv med mobilen eller någon form av automatik i Volvo On Call appen som gör att den startar då?
Finns ju en funktion i VOC där du kan bestämma mellan vilka timmar bilen skall ladda så man måste ju inte ha tibber för att få "smart" laddning. Priserna sätts dagen innan så rätt enkelt att själv hålla koll på när det är som billigast att ladda.
#1302810
Hemingway skrev:Intressant. Om du skulle orka vore det intressant att få en beskrivning av hur din lösning ser ut. Jag kör ju inte elektriskt själv, men vill förstå så man kan göra det så bra som möjligt framöver då jag är helt inne på att nästa bil ska laddas, inte tankas.

1) Du har Volvo on Call, du har Tibber som elleverantör? Jobbar de tillsammans så att det finns en Tibber-widget i Volvo on Call eller vice versa? Det finns en Volvo-widget i Tibber? Eller hur ser det ut för dig?
2) Du är tibberkund och har ett elpris som är fast, rörligt, rörligt per timme?
3) Du kör deras smart laddning och får då ladda till halva priset? Beroende på vad du har ovan så är det ju intressant om du betalar per timme och de ger dig hälften på det. Låter ju för bra för att vara sant.
4) Du kommer inte åt wifi idag och inte heller 4g, men hur har du då satt säkringsstorlek och något mer du skriver om? Har den en LCD-skärm eller vad gjorde du det?
5) Hur länge har du varit elkund hos Tibber? Fått några fakturor och märkt att de lönar sig trots deras 50kr/månaden? Vad hade du innan för elavtal?

Finns det pengar att spara här så är det såklart värt att fördjupa sig lite :)
Jag använde funktionen till min V60 TE innan jag bytte till Leaf. Tibber kan alltså via flera bilmodellers appars API gå in och styra laddningen. Man kopplar helt enkelt ihop Tibber-appen med sitt VOC-konto eller vad man nu har för bil. Än så länge har dom infört det för Volvo, Audi, Tesla, BMW och VW. Man behöver inte ha någon box för att det ska funka med de bilarna, och inte heller ha Tibber som elleverantör. (Jag körde det på min Volvo utan att jag då hade Tibber som leverantör.. Gillade att jag kunde få statistik på ett smidigt sätt (smidigare än via VOC) på hur mycket jag laddat under månaderna.

Har man Tibber som elleverantör kan man via den box dom också säljer styra oberoende på bil, och får då också 50% på elpriset.
#1302849
Hemingway skrev: mån 04 mar 2019, 09:38 Intressant. Om du skulle orka vore det intressant att få en beskrivning av hur din lösning ser ut. Jag kör ju inte elektriskt själv, men vill förstå så man kan göra det så bra som möjligt framöver då jag är helt inne på att nästa bil ska laddas, inte tankas.

1) Du har Volvo on Call, du har Tibber som elleverantör? Jobbar de tillsammans så att det finns en Tibber-widget i Volvo on Call eller vice versa? Det finns en Volvo-widget i Tibber? Eller hur ser det ut för dig?
2) Du är tibberkund och har ett elpris som är fast, rörligt, rörligt per timme?
3) Du kör deras smart laddning och får då ladda till halva priset? Beroende på vad du har ovan så är det ju intressant om du betalar per timme och de ger dig hälften på det. Låter ju för bra för att vara sant.
4) Du kommer inte åt wifi idag och inte heller 4g, men hur har du då satt säkringsstorlek och något mer du skriver om? Har den en LCD-skärm eller vad gjorde du det?
5) Hur länge har du varit elkund hos Tibber? Fått några fakturor och märkt att de lönar sig trots deras 50kr/månaden? Vad hade du innan för elavtal?

Finns det pengar att spara här så är det såklart värt att fördjupa sig lite :)
1. ja, de jobbar tillsammans. Och som någon annan skrev så pratar tibber med volvo on call via deras api. Så ingen widget i volvo on call. Men det finns en sektion i tibber appen för volvo där jag kan pausa smartladdning ( alltså forcera igång laddningen nu) kan även se hur mycket i KWh och kr som jag laddat för denna månaden, med statistik för varje dygn. Jag kan även i tibber ställa in när bilen ska vara fulladdad. Vilket betyder att om den inte har hittat vad den tycker är billigt elpris så startar den laddningen ändå på natten så att bilen är fulladdad när jag angett.

2. Japp, jag är tibberkund och har ett elpris per timme hos tibber. Men tror man ska kunna nyttja smartladdningen ändå, för timpriset är officiella siffror som vem som helst ska kunna ta del av. Dock måste man nog ange aläggningsid i tibberappen för att det ska funka

3. I dagsläget när jag laddat på eluttag så får jag inte halva priset. Då diffar det bara några ören från dyrast till billigast under dygnet. Men med tibbers laddbox så fatta jag det som att de ska garantera halva priset. Och dra av hälften av det du laddat med laddboxen under en månad. Tror att det bara är nån inkörningsgrej för att få folk att köpa just deras box. Vilken för övrigt är jädrigt bra prissatt tycker jag. Framförallt med tanke på att den klarar 3 faser och har inbyggd jordfelsbrytare typ 2. Sen är den ju även smart oxå (när de väl får till det)

4. Det finns ett installationsläge man kan gå in i. Och det är bara aktivt några minuter efter att man spänningssatt boxen. Och då ansluter man till boxens wifi och knappar in en adress. Sen skriver man en kod för att komma åt inställningarna om vilken huvudsäkring samt vad boxen har för säkring. Man kan oxå aktivera boxens wifi genom att hålla inne touchknappen på framsidan i fem sekunder, men då kommer man bara till ett användargränssnitt där man i dagsläget kan välja om boxen ska låsa laddkabeln permanent och huruvida boxen ska aktiveras för laddning

5. Tror jag har varit elkund hos tibber i drygt ett år nu. Helt ärligt så bryr jag mig inte riktigt om deras avgift då anledningen att jag först valde tibber var för att någon rekommenderade de pga hur pass fort och kunnigt de svarar på diverse frågor. Sen med tiden så har tibber knutit till sig fler å fler integrationer med bland annat smarta hem, elbilar m,m. Detta i sig gör att jag gladeligen betalar den extra månadskostnaden som de har. Det är så himla mycket mervärde än bara pengar.
Och ja, deras support är fantastiska och svarar oftast inom bara några timmar om man skickar ett meddelande via appen till de. Så jag har egentligen ingen riktig koll på om jag sparar något med tibber. Men jag får ut mycket i mervärde istället. Det står iaf högt i kurs hos mig
#1302890
jolerius skrev: 2. Japp, jag är tibberkund och har ett elpris per timme hos tibber. Men tror man ska kunna nyttja smartladdningen ändå, för timpriset är officiella siffror som vem som helst ska kunna ta del av. Dock måste man nog ange aläggningsid i tibberappen för att det ska funka
Nej det behövde man inte göra. Den går på helt vanliga nordpools priser och matchar mot det. Ingen koppling till ens elanläggning utan bara till bilens app/api som kan styra på och av av laddning.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]