Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreasjj
MickeM skrev:144hk och 170hk har helt olika styrsystem. Fenix vs Motorinic
Fullständigt okompatibla.
Du kan lika gärna ta styrdonet ifrån en Toyota....

144hk har 10v
170hk har 20v.
de är dom "gamla" årsmodellerna som har 10v topp...
av Andreasjj
Lucif3r skrev:
MickeM skrev:144hk och 170hk har helt olika styrsystem. Fenix vs Motorinic
Fullständigt okompatibla.
Du kan lika gärna ta styrdonet ifrån en Toyota....

144hk har 10v
170hk har 20v.
Nu skrev han iofs att han hade 20V, och då är det bara mjukvaran som skiljer.

.... Men han kan likt väl inte bara byta box.
tänkte även om man kunde ta "chippet" från en glt box och löda i den gamla istället för att lägga en massa pengar på tex ett bsr chipp men de kanske inte går... :-)
av MickeM
Andreasjj skrev: de är dom "gamla" årsmodellerna som har 10v topp...
Jag vet det, men antog kallt att TS skrev fel ventilantal, eftersom jag aldrig hört om en 20v 144hk.
144hk är 10v så vitt jag vet på S/V70.
140hk är 20v på S/V70. (Tidiga 850 hade nog en 10v 140hk)

Men hursomhelst så funkar det inte, som sagt.
av Andreasjj
MickeM skrev:
Andreasjj skrev: de är dom "gamla" årsmodellerna som har 10v topp...
Jag vet det, men antog kallt att TS skrev fel ventilantal, eftersom jag aldrig hört om en 20v 144hk.
144hk är 10v så vitt jag vet på S/V70.
140hk är 20v på S/V70. (Tidiga 850 hade nog en 10v 140hk)

Men hursomhelst så funkar det inte, som sagt.
de går att byta men man måste "gifta"boxen med bilen/nycklarna tänkte även man kanske kunde ta "chippet från en glt box och löda i min box efter som de e de som skiljer sig men vet ej om de skulle funka dock...
av SubMarine
Vet inte hur det är på Denso-boxarna (sugmotor) men på ME7 (styrsystemet för turbomodellerna 99+) så har du motormjukvaran och startspärr i olika IC på kretskortet. Ifall det är liknande på Denso så bör du kunna flytta över ditt startspärrschip till den nya boxen, eller vice versa, för att få det att fungera. Detta förutsätter ju dock att mjukvaran i den nya boxen stödjer mjukvaran i ditt gasspjäll etc.

Vad jag har hört så är det ganska uppenbart vad som skiljer en 140hk kalibrering från en 170hk kalibrering ifall man dumpar ut minnet ur motormjukvara-chippet från styrenheten. Så ett tredje alternativ är ju att du hittar ett program som kan läsa ut mjukvarufilen och sedan själv justerar den för några extra hästar :)
av Andreasjj
SubMarine skrev:Vet inte hur det är på Denso-boxarna (sugmotor) men på ME7 (styrsystemet för turbomodellerna 99+) så har du motormjukvaran och startspärr i olika IC på kretskortet. Ifall det är liknande på Denso så bör du kunna flytta över ditt startspärrschip till den nya boxen, eller vice versa, för att få det att fungera. Detta förutsätter ju dock att mjukvaran i den nya boxen stödjer mjukvaran i ditt gasspjäll etc.

Vad jag har hört så är det ganska uppenbart vad som skiljer en 140hk kalibrering från en 170hk kalibrering ifall man dumpar ut minnet ur motormjukvara-chippet från styrenheten. Så ett tredje alternativ är ju att du hittar ett program som kan läsa ut mjukvarufilen och sedan själv justerar den för några extra hästar :)
kommer jag ihåg rätt så sitter den som du säger en start spärr därför man måste "gifta" ihop bil med boxen.men gasspjället har ingen betydelse eftersom de är en 99.när de kommer till "mappning"av bilar eller vad man vill kalla de så är jag inte helt hemma hahaha.men får vell försöka kolla upp vilket chipp som går till vad i boxarna...
av SubMarine
Man införde ju en mjukvaruuppdatering för att plåstra om problemet med att positionsgivarna för spjället blev dåliga. I samband med detta införde man även ytterligare verkstadsdiagnostik för att kunna testa hur positionsgivarna reagerade från 0% öppning till 100% öppet spjäll. Detta innebar ny mjukvara i både ECM och ETM om jag inte minns fel. Kanske fungerar att ha mismatchad mjukvara i de två styrenheterna men det är något att ta med i beräkningarna iaf.
av Andreasjj
SubMarine skrev:Man införde ju en mjukvaruuppdatering för att plåstra om problemet med att positionsgivarna för spjället blev dåliga. I samband med detta införde man även ytterligare verkstadsdiagnostik för att kunna testa hur positionsgivarna reagerade från 0% öppning till 100% öppet spjäll. Detta innebar ny mjukvara i både ECM och ETM om jag inte minns fel. Kanske fungerar att ha mismatchad mjukvara i de två styrenheterna men det är något att ta med i beräkningarna iaf.
har nu kollat runt lite att den enda skillnaden mellan en 144hk och en 170hk är bara mjukvaran precis som du säger. för den boxen som sitter på 144hk så sitter det en strypning så att gasspjället inte öppnar 100% inte ens i närheten..men som sagt ska kolla om man får fram nått kretskorts "diagram" så man ser vad chippen går till annars blir de att prova sig fram hahaha ;-)
av MickeM
Nja, att 140hk inte öppnar gasspjället fullt, är en sanning med modifikation.
140hk och 170hk är så gott som identiska upp till 3700 varv, där 140hk "släpper av gasen" medan 170hk fortsätter öka.

Så låt säga att du ligger på 1500 varv och kör Pelle i botten, så ger även 140hk fullgas, till 3700varv när den bryter av.

Sen har 140hk annan utväxling, så en 140hk chIppad till 170hk blir inte helt lik en 170hk iaf.
Fördel eller nackdel, vet jag inte.

140hk ska vara bränslesnålare, har jag hört.
Ingen egen eftarenhet, men isf säkert pga utväxlingen.

144hk är en 10v.
140hk är en 20v.
av Andreasjj
MickeM skrev:Nja, att 140hk inte öppnar gasspjället fullt, är en sanning med modifikation.
140hk och 170hk är så gott som identiska upp till 3700 varv, där 140hk "släpper av gasen" medan 170hk fortsätter öka.

Så låt säga att du ligger på 1500 varv och kör Pelle i botten, så ger även 140hk fullgas, till 3700varv när den bryter av.

Sen har 140hk annan utväxling, så en 140hk chIppad till 170hk blir inte helt lik en 170hk iaf.
Fördel eller nackdel, vet jag inte.

140hk ska vara bränslesnålare, har jag hört.
Ingen egen eftarenhet, men isf säkert pga utväxlingen.

144hk är en 10v.
140hk är en 20v.
de är fortfarande gamla toppen som hade 10v.... ok nej 144hk har inte en annan utväxling än en 170hk från 99 och uppåt är de bara programvaran som skiljer..

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]