Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1298497
Jag har kollat dataförbrukningen på mitt Telenorkort.
Sen vi fick bilen så har vi använt 9gb data. Så dom första 5gb är såklart slut. Vi laddade på med 20gb extra i juni förra året så dom kan omöjligen vara slut. Låter snarare som det e Telenor som har problem?
#1298595
Det är flera som konstaterat att Spotify drar datatrafik, trots att de har Tre med fri musikstream som abonnemang.

Jag är, som jag konstaterat tidigare, ingen nätverkstekniker och har har ju såklart inte full koll på hur det funkar.

Jag tror inte heller att all datatrafik går via Volvo, men kanske genom någon form av vpn för att minska risken för hack.

Alternativ 2 är att Tre inte uppfattar appen Spotify som just Spotify som den gör med ios eller Android versionen, utan bara att sensus i stort använder datatrafik..

Angående meddelandet om anslutningsfel på Sveriges radio i TuneIn-appen, så har jag i alla fall testat alla möjliga lösningar med hotspot via wifi med både Telenor och Telia. Har även testat att dela internet via blåtand, som jag normalt gör, med både Telenor och Telia, utan att få det att funka.

Jag har inte testat att köra med sim-kortet direkt i bilen ännu.

Alltså ingen skillnad oavsett vilket abonnemang, men jag testade att sänka streaming-kvaliteten till hög, från extrem, och då funkar Sveriges radio 10/10 gånger.

Alla andra kanaler i TuneIn funkar på extremnivån, men inte Sveriges radios kanaler. De funkar alltså bara på högnivån.

Någon som kan förklara? Kan det vara att Sveriges radio för över stream en långsammare, så den inte hinner buffra i extrem kvalitet?
#1300804
Jag var påväg o skulle besöka Volvo för felsök. Jag tycker jag märkt lyckade kopplingar blivit allt färre under året jag haft bilen. På slutet, kopplade bilen upp sig vid första starten men efter ett vägstopp och fortsatt resa kunde det dröja upp till 30 minuter innan koppling upprättades :-(

Jag spelade in en typisk sekvens som bevis till Volvo.

Dock kollade jag av SIM kortet (mödosamt att tömma bagageutrymmet för att kom åt) och kunde fräscha upp kontaktytorna och jag tycker mig notera en klar förbättring :-)

Först när Internet Globen dyker upp kommer kopplingen. Styrkan till vänster är odokumenterad men jag antar det tillhör internet kopplingen, dock försvinner den efter ett tag har jag märkt.

Hur som haver så få jag se om upputsning kontaktbläck löste problemet.
IMG_1507.jpg
IMG_1507.jpg (82.89 KiB) Visad 1443 gånger
#1300821
Jordgloben som dyker upp är att du har internetuppkoppling.

Stapeln till vänster är att täckningen på den mobil du har ansluten via blåtand..

Fyrkantiga symbolen är att du använder simkortet i bilen, alltså bilens modem, till internetuppkoppling. Stapeln intill den symbolen är täckningen för simkortet i bilens modem.

Jag löste mitt "anslutningsfelsproblem" på TuneIn, genom att sänka ljudkvaliteten till Hög kvalitet istället för Extrem.

På Spotify funkar fortfarande Extrem kvalitet..
Senast redigerad av 4 Ilduce77, redigerad totalt 0 gång.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]