PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Calle66amazon
#1300677
Min amazon hade en CO halt på 8.15 får vara max 4.5.
Jag skall absolut lösa problemet vilket jag tror är förgasare problem då det sitter en Pierson förgasare nu som inte vill vara med riktigt. Jag har för avsikt att köpa en renoverad förgasare men min ombesiktning går ut innan jag har hunnit åtgärda detta. Det är sista besiktningen på bilen sen jag jag skruva i lugn och ro om jag får igenom den. (CO halten var enda felet på bilen) . Hur blandar jag k-sprit för att sänka Co-värdet? Hur mycket bensin skall jag ha i tanken i förhållande till k-spriten? E85 vill jag inte tanka då jag har hört många som inte lyckats med det. Sen undrar jag också. Min amazon är en 66'a men jag har dubbla avgasrör på första biten. Orginal förgasaren var en zenith vn 36 så tidigare ägaren borde ha bytt avgassystemet antar jag då dubbla rör kom först 1967 om jag har förstått det hela rätt? Passar en stromberg förgasare när det är dubbla avgasrör? Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1300773
Alla förgasare går att justera, en del enkelt, andra svårare. När det gäller CO-halten är det mer än förgasaren som kan "ställa till det". Taskigt tändsystem, gammal motorolja låg motor temperatur (termostat), dålig vevhusventilation m.m. Men om du nu tänkt ändra om till original, Zenithförgasaren är enkel att justera, när den är Ok.
Har sökt på Pierson förgasare men hittar inget
av Amarace
#1300803
Ta en bild på förgasaren, finns ingen förgasarre som heter "pierson".

Justera är vad du behöver göra

K-sprit är att slänga pengarna i sjön, liite kan CO sänkas, men inte så mycket som du behöver. E85 är ju 85% sprit, mycket bättre och mycket billigare än K-sprit, är samma innehåll, men k-sprit har ett vansinnigt literpris i jämförelse. 20-30% E85 brukar man kunna köra med itan större problem.
Har faktiskt testat, två lite K-sprit i 15l bensin gjorde 0,5 skillnad på CO, 5l E85 i 20L bensin gjorde 1 i skillnad på CO. Detta på en B20A
av Calle66amazon
#1300809
Amarace skrev: fre 22 feb 2019, 20:28 Ta en bild på förgasaren, finns ingen förgasarre som heter "pierson".

Justera är vad du behöver göra

K-sprit är att slänga pengarna i sjön, liite kan CO sänkas, men inte så mycket som du behöver. E85 är ju 85% sprit, mycket bättre och mycket billigare än K-sprit, är samma innehåll, men k-sprit har ett vansinnigt literpris i jämförelse. 20-30% E85 brukar man kunna köra med itan större problem.
Har faktiskt testat, två lite K-sprit i 15l bensin gjorde 0,5 skillnad på CO, 5l E85 i 20L bensin gjorde 1 i skillnad på CO. Detta på en B20A
En Pierburg är det. Ska fixa bilder imorgon. Man har ju hört annars genom alla tider att k-sprit är det som gäller. Har ingen lust att ombesikta igen :nerd:
av Amarace
#1300836
K-sprit användes förr i tiden på vintern på förgasarbilar, innan etanol blev inblandad i bensin o.s.v. Att det ska göra underverk på CO är bara myter, som sagt är E85 bättre om man nu vill försöka fuska.
En pierburg är helt fel på din motor, men du justerar den med en 8mm hylsa på undersidan.
Den satt på B23A och B230A. (Om det inte är den som bara är en Stromberg med Pierburgmärkning, då är den ifrån en B21A)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1300845
Jo jag undrar om din choke wire är rätt justerad så reglaget går tillbaka helt enkelt att kolla först.
Hade en 142a med 6.5 co hade halva tanken med bensin o den andra med E85 vart låg co 0.4 typ. Men massor med gammalt slam lossna i tanken efter några dagar av E85 bränslet vart mycket jobb att ta rätt på eländet :-( . Jag skulle renoverat eller försökt justera förgasaren i stället det var en stromberg 175 cd om jag minns rätt. Jag hade bråttom jag med. Hade inga verktyg för justering.
Användarvisningsbild
av snepo
#1300853
Ny motorolja,varm motor. Mycket E85. Har kört bilar med 50-60% Etanol utan problem. Fast vintertid går det inte. Men den förgasaren är väl för en nyare motor? Kanske inte funkar med en äldre motor
av Calle66amazon
#1300861
Helt riktigt så är det fel förgasare. Det är den tidigare ägaren som har hjort någon tattarlösning. Jag ska sätta mig in i vad jag har för insug och avgasrör så jag kan köpa och montera en bättre lämpad förgasare. Jag hinner dock inte detta innan besiktningen :crying: där av fick jag tankar på k-spriten. Ska testa att slå i 2 flaskor på ca 20 liter bensin imorgon och mäta co hos en kompis. Fungerar det inte så vet i fasiken. Lossa gammalt skräp från tanken med e85 lät ju inte heller roligt :-/
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1300863
Calle66amazon skrev: lör 23 feb 2019, 00:28 Helt riktigt så är det fel förgasare. Det är den tidigare ägaren som har hjort någon tattarlösning. Jag ska sätta mig in i vad jag har för insug och avgasrör så jag kan köpa och montera en bättre lämpad förgasare. Jag hinner dock inte detta innan besiktningen :crying: där av fick jag tankar på k-spriten. Ska testa att slå i 2 flaskor på ca 20 liter bensin imorgon och mäta co hos en kompis. Fungerar det inte så vet i fasiken. Lossa gammalt skräp från tanken med e85 lät ju inte heller roligt :-/
Det var det inte heller. Kanske funkar det med lägre inblandning E85 utan att något skit släpper men jag vill inte hävda det. Jag har alltid gillat su förgasarna går att ställa co utifrån med en mejsel och inget gummi mebran som kan spricka.
Ja det är bara min åsikt
Användarvisningsbild
av lennarte
#1300881
Calle66amazon skrev:Ska testa att slå i 2 flaskor på ca 20 liter bensin imorgon och mäta co hos en kompis. Fungerar det inte så vet i fasiken. Lossa gammalt skräp från tanken med e85 lät ju inte heller roligt
Sätt ett enkelt billigt filter före besinpumpen (det ska vara en gummislang där) så du enkelt kan se och byta filter när du ser att det kommer smuts.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000017982
En halv liter K-sprit kostar 30-40 kr och innehåller c:a 95% etanol + tillsatser. En liter E85 kostar 11,70 kr/l (tankade igår) och innehåller (vintertid) 75% etanol + 25% bensin. Du behöver minst 10 liter ren etanol (12 -15 l E85) i en full Amazontank (45 liter ?), gärna mer. Skulle den bli svårkörd, använd choken. Skulle den bli svårstartad kall, använd startgas. Jag få använda startgas till min 745-a när det ör kallt ibland om jag inte använder motorvärmaren. När den väl startat funkar det bra
När du märker hur bra bilen gå på etanol kommer du säkert att fortsätta köra mer det. Jag körde farsans 144 -72 med Stromberg förgasare i flera år med en plugg i förgasaren så insuget i förgasaren var strypt till 38 mm på 100% E85.
En Pierburg förgasare är "optimerad" för 2,3 l cylindervolym och 116 hk du har 1,8 l. och 68 hk. D.v.s gjord för en 30% större motor med 60%högre effekt. D.v.s redan etanolkonventerad :-D ,så den bör gå ganska bra på "ren" E85
Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]