Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1300802
Precis som du säger.. Politiker vill ha in pengar. Inte en chans att bensin och dieselbilar "kommer undan".
Även om de betalar bränsleskatt.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1300847
joel80 skrev:Precis som du säger.. Politiker vill ha in pengar. Inte en chans att bensin och dieselbilar "kommer undan".
Även om de betalar bränsleskatt.
Jo, det finns visst en chans! Man kan helt enkelt låta bensin och dieselbilar fortsätta betala vägskatt och bränsleskatt enligt nuvarande system. Det är absolut ingen omöjlighet, och det TROR jag på.
Vi får väl se ...
Användarvisningsbild
av apersson850
#1301003
Vilket var vad jag menade, och också skrev. De drivmedel som man vill ha bort sätter man en högre drivmedelsskatt på. De elbilar som man vill ha sätter man en kilometerskatt på, bara för att det är enklare. Fast Joel80 valde att läsa det lite som fan läser bibeln. Bränslebilarna kommer förstås inte att komma undan beskattning, men de kan mycket väl ha en annan typ av beskattning.
Användarvisningsbild
av joel80
#1326792
I Almedalen pratades det en del om kilometerskatt. Verkar vara ett antal år bort (Inte innan 2025). Positivt att man dels verkar helt inne på att låta det vara lägre på landsbygden, och att man till en början också tänker styrning så att det blir lägre för bilar som släpper ut mindre. (Elbilar).

– Får vi också billigare fordon så kanske vi får en situation med ökade trängselproblem i städerna. Då kom tankarna om ett framtida skattesystem som har kilometerskatt som bas i stället. Den ska då vara lite mer effektiv, det ska vara billigare att köra i Torsby än i Stockholm, det är viktigt. För att introducera elbilar skulle en kilometerskatt kunna vara lägre för elbilar.
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... t-bra-ide/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1326808
Jaha... nu ska bilskatten bli inkomstberoende också...


Även Volvos strategichef Mårten Levenstam tycker att kilometerskatt är en spännande idé.

– Fördelningspolitik och rättviseaspekter ska man fundera igenom. Trängselskatt är till exempel en rak skatt där jag betalar lika mycket som en ensamstående mamma som måste ta bilen till jobbet. Det tycker inte jag är rättvist.


Så om man lyckas jobba sig till en liten löneförhöjning så det blir några kronor till i plånboken vid månadens slut så höjs din bilskatt/kilometerskatt automatiskt genom detta system.

Tanken var ju att positionera bilarna så det var billigare att köra i Torsby än i Stockholm, ska man nu koppla det till lönen också så det krävs att man är arbetslös och lever på bidrag för att man ska ha råd att ta bilen?
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1326809
Fossilbilar har ju redan kilometerskatt. På bränslet. Den kan ju enkelt justeras vid behov helt utan byråkrati och hårdvara.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1326810
Fjonsson skrev: mån 15 jul 2019, 13:37 Fossilbilar har ju redan kilometerskatt. På bränslet. Den kan ju enkelt justeras vid behov helt utan byråkrati och hårdvara.
Svårt att göra bensinen billigare i Torsby än i Stockholm.

Men visst. Man skulle ju kunna göra bränsleskatten omvänt proportionell mot avståndet från Stockholm.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1326811
VolvoB20 skrev: mån 15 jul 2019, 13:38
Fjonsson skrev: mån 15 jul 2019, 13:37 Fossilbilar har ju redan kilometerskatt. På bränslet. Den kan ju enkelt justeras vid behov helt utan byråkrati och hårdvara.
Svårt att göra bensinen billigare i Torsby än i Stockholm.

Men visst. Man skulle ju kunna göra bränsleskatten omvänt proportionell mot avståndet från Stockholm.
Sen är det så att väljer man en bil som drar 20% mer bränsle så kommer man bara betala 20% mera skatt via bränslet om man tittar på bensinskatten.

Om man väljer att ta ut kilometer eller bonus/malus skatt kan man ju tex straffa den dem bilen som drar 20% mer med 10 ggr så hög skatt istället för 20% högre skatt.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1326834
Hört talas om trängselskatt? En skatt som drabbar storstadsbilisten.
Vilket politiskt parti är för km-skatt på befintliga fordon? Låter ju ofantligt dyrt och krångligt med en omfattande kontrollverksamhet jämfört med dom enkla 1. Drivmedelsskatt 2. Vägskatt 3. Trängselskatt. Nummer 1 är mycket svårt att ta ut för elbilar. Därav diskussionerna.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1326837
Fjonsson skrev:Hört talas om trängselskatt? En skatt som drabbar storstadsbilisten.
Vilket politiskt parti är för km-skatt på befintliga fordon? Låter ju ofantligt dyrt och krångligt med en omfattande kontrollverksamhet jämfört med dom enkla 1. Drivmedelsskatt 2. Vägskatt 3. Trängselskatt. Nummer 1 är mycket svårt att ta ut för elbilar. Därav diskussionerna.
Dyrt och krångligt vet jag inte, alla bilar är snart uppkopplade och då är fartkameror och trängselkameror överflödiga.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 21
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]