Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1300794
Nu har jag fått det tunga förtroendet av att försöka välja en bil åt min snälla svärmor, och jag vill förstås inte klanta till det och lura på henne en citron...

Vi spanar väl mest på V40 och V60, men nu när jag snurrade runt här på forumet fick jag intrycket av att de lite yngre bilarna har VEA-motorer, som har problem med balansaxlarna?

Bränsleförbrukningen är inte superviktig, bilen körs 1500-2000 mil om året. Dock måste det vara automatväxel på bilen, annars går den bort.

Jag trivs bättre med bensin än med diesel, men för svärmor spelar det nog ingen roll och med tanke på miltalet så kommer nog inte ekonomin skilja speciellt mycket heller.


Så, vilken V60/S60 hade varit DITT val om fokus låg på hållbarhet? Budgeten är satt till c:a 140-150.000kr.
av III
#1300805
T3 eller T4 och måttligt utrustad. Mera saker som kan gå sönder, mera saker går sönder. Så om inte tekniken är viktigt vilket jag inte tror så kinetic eller momentum. 16 tumsfälgar.
#1300811
DaddyTapir skrev:Nu har jag fått det tunga förtroendet av att försöka välja en bil åt min snälla svärmor, och jag vill förstås inte klanta till det och lura på henne en citron...

Vi spanar väl mest på V40 och V60, men nu när jag snurrade runt här på forumet fick jag intrycket av att de lite yngre bilarna har VEA-motorer, som har problem med balansaxlarna?

Bränsleförbrukningen är inte superviktig, bilen körs 1500-2000 mil om året. Dock måste det vara automatväxel på bilen, annars går den bort.

Jag trivs bättre med bensin än med diesel, men för svärmor spelar det nog ingen roll och med tanke på miltalet så kommer nog inte ekonomin skilja speciellt mycket heller.


Så, vilken V60/S60 hade varit DITT val om fokus låg på hållbarhet? Budgeten är satt till c:a 140-150.000kr.
För ultimat problemfrihet bör hon välja bland de femcylindriga dieslarna. Väldigt beprövade motorer och växellåda.
#1300988
Lövet skrev:
DaddyTapir skrev:Nu har jag fått det tunga förtroendet av att försöka välja en bil åt min snälla svärmor, och jag vill förstås inte klanta till det och lura på henne en citron...

Vi spanar väl mest på V40 och V60, men nu när jag snurrade runt här på forumet fick jag intrycket av att de lite yngre bilarna har VEA-motorer, som har problem med balansaxlarna?

Bränsleförbrukningen är inte superviktig, bilen körs 1500-2000 mil om året. Dock måste det vara automatväxel på bilen, annars går den bort.

Jag trivs bättre med bensin än med diesel, men för svärmor spelar det nog ingen roll och med tanke på miltalet så kommer nog inte ekonomin skilja speciellt mycket heller.


Så, vilken V60/S60 hade varit DITT val om fokus låg på hållbarhet? Budgeten är satt till c:a 140-150.000kr.
För ultimat problemfrihet bör hon välja bland de femcylindriga dieslarna. Väldigt beprövade motorer och växellåda.

Med alla sannolikhet hinner hon inte köra en tank innan drivremmen och kamremmen handhälsar.
Men för pengarna är det väl det bästa som går att få fram.
av Lövet
#1300991
Finns två-tre fall på forumet jag sett. Med tanke på att det är Sveriges vanligaste motor känns problemet litet. Går ju byta remmen direkt också om man är orolig.
#1301007
snepo skrev:Inte för att vara elak mot Volvo,men en Japansk bil är det bästa för minst problem
Och inte för att vara den men en japan kostar mer att reparera än,,, i ordning, Fiat, Volvo, Peugeot, Dacia, Ford, Citroen och Renault sen kommer Toyota. Så frågan är ju im det inte jämnar ut sig, det brukar fungera så, att en tillverkare tar ut vad de kan av sina kunder. ;-)

Minns när jag såg svärmors servicekostnader för sin lilla Toyota och tog mig för pannan, nästan :) Säger inte att det är dåliga bilar alls men...

Jaja. Hur var det sedan, jo på V60 hade jag tittat på T3 och T4 eller T4f med bytta spridare alt. D3 & D4 om rätt bil dykt upp, eller om V40 så faktiskt T2, T3, D2 eller D3 i Momentum
#1301026
Lövet skrev:Finns två-tre fall på forumet jag sett. Med tanke på att det är Sveriges vanligaste motor känns problemet litet. Går ju byta remmen direkt också om man är orolig.
Tänkte mer murphys lag, när man rekommenderar något och det finns en möjlighet att det kan gå fel etc.
Användarvisningsbild
av snepo
#1301120
Micce1980 skrev: lör 23 feb 2019, 21:28
snepo skrev:Inte för att vara elak mot Volvo,men en Japansk bil är det bästa för minst problem
Och inte för att vara den men en japan kostar mer att reparera än,,, i ordning, Fiat, Volvo, Peugeot, Dacia, Ford, Citroen och Renault sen kommer Toyota. Så frågan är ju im det inte jämnar ut sig, det brukar fungera så, att en tillverkare tar ut vad de kan av sina kunder. ;-)

Minns när jag såg svärmors servicekostnader för sin lilla Toyota och tog mig för pannan, nästan :) Säger inte att det är dåliga bilar alls men...

Jaja. Hur var det sedan, jo på V60 hade jag tittat på T3 och T4 eller T4f med bytta spridare alt. D3 & D4 om rätt bil dykt upp, eller om V40 så faktiskt T2, T3, D2 eller D3 i Momentum
Tycker inte dom är dyrare än de andra märken jag haft. Tycker alla märken är dyra,på olika delar. Men sjävklart en fördel att äga Volvo när man bor i Sverige,delar och verkstäder överallt

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3-16 som jag bytte till Sommardäc[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]