Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1300723
I vårt land utom i norrland skulle jag vilja påstå att det är rosten. Annars bästa bilen.
Bara min åsikt men den grundar sig på många år o många 240i jag haft.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1300790
Har aldriga ägt en 240. Men jag har jobbat med dom sedan dom var nya. Den första 240 jag kom i kontakt i var en 240 L av -75 års modell, och det var en "försäkringsbil". Ägaren (känd kund på verkstan där jag jobbade då) hade sålt sin kära 1962 års Volvo Duett till "oss" (som "firmabil", chefen hade rasat motorn på vår gamla. En Duett av 1957 års modell) och köpt en "sprillans" ny 142 -74 års modell. Vid första servicen var jobbarkompisen ute och provkörde den (man gjorde så på den tiden) och när han skulle svänga i till verkstan igen blev han påkörd bak ifrån av en yngre kille (då äldre än mig :-D :-D ) och det blev skrot av båda bilarna. "Killen" sprang ut ur sin bil och fram till jobbarkompisen och skulle försöka hjälpa honom ut. Det gick inte att öppna dörrarna.... :-o efter ett tag med hjälp av "verktyg" fick vi upp dörren. Han var också (relativt) oskadd (flera år senare kom han på att kan hade fått en wishplasch skada). Vad körde han för bil som kunde skrota en krocksäker 140 tror ni, jo en -64 års Volvo PV. Den blev ju också skrot, men han kunde öppna dörren och springa ut och försöka hjälpa jobbarkompisen....
240-in ja.... enda problemet vi hade med den var att balansera däcken.... Vi hade en gammaldags balanseringsmaskin som man vevade för hand, "vi" fick köpa en ny för att kunna balnsera dessa 240. Senare så centrerade Volvo fälgarna mot centrumnavet, men på dom första var inte det.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1300851
Vad körde han för bil som kunde skrota en krocksäker 140 tror ni, jo en -64 års Volvo PV. Den blev ju också skrot, men han kunde öppna dörren och springa ut och försöka hjälpa jobbarkompisen....

Det var som fasen det hade man inte trott :-o . 240 L 75a B20 motorn med åtta bultad vev o sprängkåpan som är värd en slant idag kommer jag ihåg det rätt?.
Du lär väl ha fått lagat en del rost på 240i de var ju rena termit odlingen de första modellerna samma med 73-74 140.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1300885
J
gubbstrutt skrev:Du lär väl ha fått lagat en del rost på 240i de var ju rena termit odlingen de första modellerna samma med 73-74 140?.
Njae... inte så mycket, slutade som bilmek -85 så det värsta "boomen" kom väl efter det. Däremot bytte jag till en ny framvagnsbalk (den som länkarmarna sitter i) på en välvårdad 144 -74 omkring 1980 och bytte nästan hela framdelen (framskärmar, innerskärmar, fronten, framvagnsbalk, reservhjulsbaljor) på en 142 -74 (svärfars storebror) året efter jag slutat på verksa'n. Jag lackerade den också i mitt garage (motorrummet, skärmarna och fronten)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1300940
Kom på en till, en guldmetallic 144GL -74 med B20E motorn renoverade jag omkring -82. Jag bytte framskärmar, fronten, samtliga hela dörrsidorna, tröskellådor bakskärmskanter (både utvändigt och invändigt), bakdelen på bagageluckan, "hörnan" där gångjärnen till huven sitter och även lite i golvet innanför tröskellådorna. Sedan slipade jag hela bilen plåtren och grundade den och lämnade den på lackering i Halmstad.
Så nog rostade det på den tiden (också). Har (nu när jag tänker efter) även "gjort i ordning" 3 st 240 också i början -90 talet. Det var en släktings 245 GLE -77 (K-jetronic, f.d polisbil) den var inte så rostig, men metallic blå som klarlacken flagnade på, en 245 GL grön metallic som inte var alls rostig (oljesprutad av mig några gånger) men där klarlacken släppte, en vit 244 omkring samma årsmodell som var alldeles upprostad runt vindrutan. Alla dessa 3 rostlagades där det behövdes, renslipades och grundlackerades i mitt lilla garage och hellackerades sedan på en lackfirma.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]