Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1300476
För mig, som ändå jobbar på ett sätt där jag kan köra 300km per dag flera dagar i veckan, så har laddning med 16A enfas (3.7kW) räckt bra även nu på vintern med lite högre förbrukning. Jag skippar t.o.m laddning flera dagar i veckan om jag vet att jag inte ska köra så långt dagen efter.

Så skulle man få induktionladdning på uppfarten med 4-6kW hade det räckt och blivit över.
I ett sånt läge tror jag inte man ska behöva oroa sig speciellt mkt för sin hälsa, när bilen är parkerad hemma sitter jag sällan och väntar i den. ;)

Jag förutsätter också att man har koll på hälsoeffekterna när man gör induktionsladdare. Vi har många lagar och riktlinjer i Sverige för hur man får sälja elektronisk utrustning, så känner mig inte speciellt orolig för att bli mickrovågstillagad inne i bilen i framtiden. :)
#1300497
Leopold skrev:http://www.vatgas.se/2019/02/08/kina-fl ... ill-vatgas
Vätgas är det jag också hoppas på. Som jag skrivit tidigare så har vi effektbrist där jag bor. Så illa att kommunen inte vågar bygga fler laddstationer fast dom skulle få 50% bidrag. Eon vägrar att sälja mer till Ystads Energi. Kommunen rekommenderar till och med att man inte ska installera värmepumpar, utan i stället ansluta sig till fjärrvärme. Elbussar är på väg in som också ska ha el. Det byggs rejält med bostäder. Hamnen ska byggas ut för miljardbelopp... o.s.v.
Frågan man kan ställa sig är - Ska staden verkligen fortsätta växa?
#1300504
EbbevonVolvo skrev: tor 21 feb 2019, 01:50
Leopold skrev:http://www.vatgas.se/2019/02/08/kina-fl ... ill-vatgas
Vätgas är det jag också hoppas på. Som jag skrivit tidigare så har vi effektbrist där jag bor. Så illa att kommunen inte vågar bygga fler laddstationer fast dom skulle få 50% bidrag. Eon vägrar att sälja mer till Ystads Energi. Kommunen rekommenderar till och med att man inte ska installera värmepumpar, utan i stället ansluta sig till fjärrvärme. Elbussar är på väg in som också ska ha el. Det byggs rejält med bostäder. Hamnen ska byggas ut för miljardbelopp... o.s.v.
Frågan man kan ställa sig är - Ska staden verkligen fortsätta växa?
Eon gjorde 400 miljarder i vinst förra året....... Klart man inte har en krona över för att bygga ut kapaciteten :mad: :P

Jag är mycket starkt för privata företag, men man kan fan inte privatisera infrastruktur där det föreligger monopolsituation, då saknar man hjärna till 100%, och är rent ut sagt dum i huvudet om man tror det.

Privat företagande kräver att det finns konkurrens för att fungera. Hade vi haft bara ett mobilnät där ett företag haft monopol hade det haft undermålig kvalitet och kostat 50 kr per minut att ringa och ägarna hade plockat ut lika stora vinster som elnätsleverantörerna.

Eller tänk om man i privatiseringen av bilprovningen gett ett enda privat företag monopol på att besiktiga bilar i Sverige, då hade det snart kostat flera tusen kronor att besiktiga och köerna hade varit långa.
#1300666
Måste tillägga att jag inte tycker "el-bilar" är tokeri. Det beror på till vad de ska användas och hur förutsättningarna ser ut.

Personligen med mina körbehov skulle en bil typ Nissan Leaf funka ok för kanske 60% av mina årliga mil, kortpendling 10 mil inga som helst problem. Men samtidigt har jag ingen lust att hyra bil för tex fjällresor med tyngre last, takbox etc, kanske behov av fyrhjulsdrift. Eller långresor neråt Europa. Att hyra är dyrt. Jag vill ha en enda bil, inte två och den ska klara samtliga uppgifter.

Skulle jag skaffa ny bil i dagsläget så blir det troligen en hybrid av traditionellt snitt med ett relativt litet batteri för bromsregenerering, kökörning osv. Det är vad jag har råd med utan att anstränga mig och den fungerar bra även vid längre körsträckor, inget gigantiskt och tungt batteripaket att släpa runt på så det blir en låg förbrukning överlag.

Det jag skulle vilja ha vore en motsvarande lösning men med vätgasdrift som räckviddsförlängning. Ser inte det som att det finns idag, mera som en vision för en förhoppningsvis nära framtid där det finns ett antal hundra vätgasmackar utplacerade med rimligt avstånd över landet och att priserna kommer ner på rimliga nivåer.

Idén att generellt släpa runt på enorma och tunga batteripaket typ som i Teslas toppmodeller ser jag ingen plats för alls i min framtidsvision och hur jag behöver använda mitt fordon.
#1300676
EbbevonVolvo skrev:
Leopold skrev:http://www.vatgas.se/2019/02/08/kina-fl ... ill-vatgas
Vätgas är det jag också hoppas på. Som jag skrivit tidigare så har vi effektbrist där jag bor. Så illa att kommunen inte vågar bygga fler laddstationer fast dom skulle få 50% bidrag. Eon vägrar att sälja mer till Ystads Energi. Kommunen rekommenderar till och med att man inte ska installera värmepumpar, utan i stället ansluta sig till fjärrvärme. Elbussar är på väg in som också ska ha el. Det byggs rejält med bostäder. Hamnen ska byggas ut för miljardbelopp... o.s.v.
Frågan man kan ställa sig är - Ska staden verkligen fortsätta växa?
Var får du energin till att göra vätgas då?
Går åt runt 4 ggr med el om man ska göra fossilfritt vätgas via elektrolys. Kanske inte det bästa om man är mån om att spara på el.. Alternativet är att man fortsätter pumpa upp fossil vätgas.. För tillräckligt med vätgas för att byta ut speciellt stor del av fordonsflotta är det nog väldiga problem att få fram från växtriket. Etanol-diskussionen all over again... :)
#1300678
joel80 skrev:
EbbevonVolvo skrev:
Leopold skrev:http://www.vatgas.se/2019/02/08/kina-fl ... ill-vatgas
Vätgas är det jag också hoppas på. Som jag skrivit tidigare så har vi effektbrist där jag bor. Så illa att kommunen inte vågar bygga fler laddstationer fast dom skulle få 50% bidrag. Eon vägrar att sälja mer till Ystads Energi. Kommunen rekommenderar till och med att man inte ska installera värmepumpar, utan i stället ansluta sig till fjärrvärme. Elbussar är på väg in som också ska ha el. Det byggs rejält med bostäder. Hamnen ska byggas ut för miljardbelopp... o.s.v.
Frågan man kan ställa sig är - Ska staden verkligen fortsätta växa?
Var får du energin till att göra vätgas då?
Går åt runt 4 ggr med el om man ska göra fossilfritt vätgas via elektrolys. Kanske inte det bästa om man är mån om att spara på el.. Alternativet är att man fortsätter pumpa upp fossil vätgas.. För tillräckligt med vätgas för att byta ut speciellt stor del av fordonsflotta är det nog väldiga problem att få fram från växtriket. Etanol-diskussionen all over again... :)
Vätgas är en energibärare, ingen energikälla som sådan. Det finns många framställningssätt, vissa mindre effektiva än andra men med en ökande andel transient kraft typ vindenergi så ökar behoven att lagra överskottet tex genom vätgasproduktion - alternativet är att låta det gå till spillo eller säljas med negativt pris. Traditionell elektrolys är en enkel teknik men med låg verkningsgrad.

Blir väte en mera vanlig energibärare i fordonsflottan så ökar incitamenten till att producera detta till betydligt bättre effektivitet och med minimal miljö/klimatpåverkan, tex via termokemiska processer som kan drivas av kärnkraft generation 4.
#1300679
Leopold skrev:
joel80 skrev:
EbbevonVolvo skrev:
Vätgas är det jag också hoppas på. Som jag skrivit tidigare så har vi effektbrist där jag bor. Så illa att kommunen inte vågar bygga fler laddstationer fast dom skulle få 50% bidrag. Eon vägrar att sälja mer till Ystads Energi. Kommunen rekommenderar till och med att man inte ska installera värmepumpar, utan i stället ansluta sig till fjärrvärme. Elbussar är på väg in som också ska ha el. Det byggs rejält med bostäder. Hamnen ska byggas ut för miljardbelopp... o.s.v.
Frågan man kan ställa sig är - Ska staden verkligen fortsätta växa?
Var får du energin till att göra vätgas då?
Går åt runt 4 ggr med el om man ska göra fossilfritt vätgas via elektrolys. Kanske inte det bästa om man är mån om att spara på el.. Alternativet är att man fortsätter pumpa upp fossil vätgas.. För tillräckligt med vätgas för att byta ut speciellt stor del av fordonsflotta är det nog väldiga problem att få fram från växtriket. Etanol-diskussionen all over again... :)
Vätgas är en energibärare, ingen energikälla som sådan. Det finns många framställningssätt, vissa mindre effektiva än andra men med en ökande andel transient kraft typ vindenergi så ökar behoven att lagra överskottet tex genom vätgasproduktion - alternativet är att låta det gå till spillo eller säljas med negativt pris. Traditionell elektrolys är en enkel teknik men med låg verkningsgrad.

Blir väte en mera vanlig energibärare i fordonsflottan så ökar incitamenten till att producera detta till betydligt bättre effektivitet och med minimal miljö/klimatpåverkan, tex via termokemiska processer som kan drivas av kärnkraft generation 4.
Någon här på detta forum har skrivit att jag skulle vara "Himmla rädd för omställning". Det är jag alltså inte. Det finns perioder när det finns överskott på energi, det har du själv skrivit. Då kan man använda det överskottet till att tillverka vätgas. Jag vet också att det går åt mer energi till tillverkningen. Men det finns fördelar också. Elbilar passar inte alla, även om det passar dig. Jag förstår faktiskt inte varför du är emot vätgasbilar.
Angående batterierna så är det inte problemfritt att bryta och utvinna råvaran till dessa.

Vi bilägare har nu en Hyundai Kona EV i sitt teststall, i åtminstånne ett år framåt. Vintertestet gick inte så bra.

Jag vet inte vilket som är bäst, eller om det finns en "vinnare" ens bland dessa. Men jag tycker att det är fel att det bara fokuseras på elbilar som det enda alternativet.
Politikerna har satt upp utsläppsgränser som biltillverkarna ska komma ner till vid en ganska snar tidpunkt. Batteribilar är just nu det enklaste sättet för biltillverkarna att komma ner till dom målen.

Mina fem ören och tankar.
#1300694
Jag är positiv till vätgasproduktion för lagring av överskottsel! Det är en av lagringslösningarna som jag tror kan fungera även för lite längre perioder. Däremot är jag väldigt skeptisk till att man ska frakta runt det i hela landet och försöka köra bilar på det. Där tappar man en stor del av fördelen med vätgas enligt mig.
Har du en vanlig elbil med batteri kan du också köra på vätgas, för lagras vätgas kan man sen använda det i större anläggningar för att producera elektricitet, och då även ta vara på ev överskottsvärme. Verkningsgraden om man använder det på det viset bör vara lättare att få upp än om det ska in i bilar, där lösningarna ofta blir dyra då de inte får väga mycket eller ta plats.

Det är en av de fördelar jag ser med elbilarna, de är inte beroende av en viss energibärare utan beroende på vad som än kommer för teknik för elproduktion framöver kommer man kunna köra på den el som produceras.

Sen är jag med på ditt tänk att man bör undersöka flera framtida tekniker och inte låsa sig vid en som för tillfället funkar bäst. "Lösningen" är troligen lite av en blandning, även om den viss del kan vara större än de övriga.
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 390
Associationsleken, är ni med? ;-P

Anders And (Danske Kalle Anka)

Rekommendation Generator V50 2.0 D

Ett tips, kolla att nuvarande generator är 15[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, […]

Alla seriösa biltjuvar vet också att d[…]