Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1286948
frasse4 skrev:Har du tryck i expansionstanken när motorn är varm? Om inte skulle jag först byta locket eftersom det har en säkerhetsventil. Är det tryck där låter det som det är stopp någonstans. OBS, öppna locket mycket försiktigt om motorn är riktigt varm annars skållar du händerna!!
Ja, det blir tryck i expansionskärlet när motorn är varm.
#1286953
Jag tror inte vattnet ska ”tryckas” in i värmepaketet. Funktionen är snarare att det ”sugs” genom det. Returen går ju till pumpens sugsida – där är det undertryck jämfört med resten av kylsystemet.

Därför tror jag inte det behöver vara något fel att det inte kommer någon kylvätska när man lossar tilloppsledningen till värmepaketet. Så jag tror det kan vara ett villospår.

(Uttryckt på ett annat sätt: För att det skulle komma vatten ur tilloppsslangen när man lossar den skulle det krävas att det var ett övertryck – jämfört med atmosfären – i punkten där den slangen är ansluten på motorn. Men det är det antagligen inte. Den punkten sitter ganska högt, och där har kylvätskan ändå passerat igenom en del av motorn på väg tillbaka till pumpen.)
#1286969
NilsO skrev:Jag tror inte vattnet ska ”tryckas” in i värmepaketet. Funktionen är snarare att det ”sugs” genom det. Returen går ju till pumpens sugsida – där är det undertryck jämfört med resten av kylsystemet.

Därför tror jag inte det behöver vara något fel att det inte kommer någon kylvätska när man lossar tilloppsledningen till värmepaketet. Så jag tror det kan vara ett villospår.

(Uttryckt på ett annat sätt: För att det skulle komma vatten ur tilloppsslangen när man lossar den skulle det krävas att det var ett övertryck – jämfört med atmosfären – i punkten där den slangen är ansluten på motorn. Men det är det antagligen inte. Den punkten sitter ganska högt, och där har kylvätskan ändå passerat igenom en del av motorn på väg tillbaka till pumpen.)
Ah ok. Mycket bra klargörande.
#1287013
Termostaten är alltid starkt misstänkt när man får lite värme men inte tillräckligt. Den går att kolla med kastrull och termometer. På 940 kan nog temperaturmätaren gå upp som vanligt trots att termostaten fungerar dåligt.

Annars hade jag nog kollat att det är lopp genom värmepaketet (t ex med ett arrangemang med en slang, en tratt och en medhjälpare), och att det är lopp genom slangarna och rören till och från motorn (går ju i princip att kolla med samma arrangemang). Isåfall hade jag nog funderat över själva pumpen. Det sitter antingen en värmekran inne i kupén (vajerstyrd) eller i motorrummet på slangarna till värmepaketet (vakuumstyrd) beroende på vilken klimatanläggning bilen har, och man måste ju också veta att de faktiskt öppnar när de ska.

En spekulation, som också leder till termostaten: Efter att man haft kylvätskan avtappad av någon anledning behöver man ju lufta systemet. Det gör man genom att varmköra motorn på tomgång med kupévärmen på, kylarlocket löst påskruvat, och efterfylla vid behov. Det ska räcka även för att lufta värmepaketet (inte för att man brukar lyckas tömma ut så mycket ur värmepaketet, men ändå). Nu själva spekulationen: Om termostaten är dålig kanske det kan bli så att värmepaketet inte luftas, trots att man gör som man ska. Då får man antagligen extra dålig cirkulation genom värmepaketet. Men som sagt bara något jag föreställer mig, inget jag vet säkert händer.

Om bilen haft problem med olja i kylvätskan eller man använt kylarcement så kanske värmepaketet kan vara igensatt. Det finns beskrivningar på nätet av hur man kan spola rent dem (borrmaskinspump, slangar, en hink varmt vatten, maskindiskmedel). Jag har aldrig haft anledning att prova, känns som det tillhör kategorin ”på egen risk”…
#1288767
Hade problem men värmen in min bil också, använde motor och kupe värmare alltid (både på jobbet och hemma) när jag jobbade (pensionär numera). Kör numera "mer sporadiskt" och använder därför inte längre detta. Så nu när det börjar bli riktigt kallt här så märks det ordentligt att det inte fungerar som det ska. Kolade idag närmare på detta (och samtidigt kolla om det ska komma vatten eller inte) och se hur det fungerar. Började med att ta loss slangarna från motorn till torpeden. Kopplade dit trädgårdesslangen med varmvatten till den ena anslutningen till elementet (har AC så det ser lita annorlunda ut) och en returslang på den andra. Spolade försiktigt ut det som var i elementet (rent och fint) och ökade trycket sakta till fullt tryck och det kom då en hel del "grumsigt" vatten ut. Skiftade sedan slangarna på elementet och gjorde om proceduren, när de var fullt tryck kom det lika skitigt vatten igen. Kopplade då utgående slangen från topplocket med värmekranen (värmekranen sitter i motorrummet på min bil) till nedre anslutningen i torpedväggen och en vattenslang med Gardenakoppling mellan till returen till vattenpumpen och startade motorn. Efter ett tag när jag efterfyllt så delade jag Gardenakoppling och det kom ordentligt men vatten. Sedan kopplade jag ihop det som det ska vara och det blev hyfsad värme i bilen. Termostaten är "halvtaskig" också, beställd och ska bytas efter helgerna
Men, det jag ville berätta var att, ja, det ska komma vatten i slangen från topplocket när den är bortkopplad från torpeden och motorn går på tomgång.
#1289046
Igår renspolade jag värmeelementet på äldste sonens 960 då han klagat på att värmen blivit sämre.
Fick ut en del rostflagor på första spolningen och tyckte inte att dessa kunde göra så stor skillnad men sedan spolade jag säkert 10-15 ggr och det fortsatte komma lika mycket varje gång...
Sista 2 spolningarna kom endast några få flagor och då fick det duga. En kort provtur med grabben visade att värmen var tillbaka :-)
960:n har också värmekranen i motorrummet strax intill intaget i kupe´n.
Jag har gjort rent expansionskärlet på denna bilen ett antal gånger då det hela tiden kommer rostvatten som samlas i det på botten som en tunn avlagring. Har funderat över varifrån detta kommer i en hel-aluminiummotor, det enda som kan rosta är väl impellern på vattenpumpen och glykol innehåller rostskyddsmedel, första körningen av motorn upp till 90 grader tar dessutom bort det fria syret i kylvätskan och borde därmed eliminera korrosionsangrepp direkt så detta är antagligen gamla synder i bilens tidigare liv.
Har ingen koll på hur mycket värmeelementet rymmer men gissningsvis kanske en halvliter, max 1 liter så de samlade rostflagorna jag fick ut var nog tillräckligt för att försämra flödet högst väsentligt.

Mike

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och t[…]

Jag har läst att VOC försvinner 31 dec […]

Ni har gjort ett räknefel. Nuvarande utv&aum[…]

Då är det säkert sulfaterat. Ett t[…]