Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1299720
Hej!
Ny här på forumet, och vad jag kunnat se än så länge utifrån andra trådar så verkar det finnas väldigt många Volvokunniga medlemmar här, så som sista utväg innan jag ger upp helt med bilen tänkte jag att jag skulle skapa en egen tråd i hopp om att kunna lösa mitt problem som varat i ca ett år nu.

Mekar inget själv och är nästintill okunnig när det kommer till sånt här, men ska försöka förklara så detaljerat jag kan!

Bilen det gäller är en Volvo V70 D5 Automat AWD -03 som gått 64000 mil. 3" avgas från turbon och KCR-box.

Bilen fungerade felfritt i ca ett år från att jag köpte den. Sen började den gå in i felsäkert läge (motorservice erfordras tror jag det stod) vid gaspådrag, från fullt gaspådrag i början (kickdown), till lättare (t.ex påfart till motorväg, omkörning osv.)
Efter en omstart gick den som vanligt igen, vilket resulterade i att jag började slå av och på tändningen i farten tillslut för att slippa stanna varje gång det hände.

Sen stod bilen i 1-3 månader. När jag sen tänkte prova köra den till jobbet så startade den utan problem, men gick väldigt ojämt på tomgång. När jag svänger ut på vägen och gasar upp i 50 helt normalt så går den in i felsäkert läge igen, varpå jag slår av och på tändningen i farten som alltid, men efter jag vred av så gick den inte på igen. När jag försökte starta den efter det så vägrar den gå igång. Motorn går runt och tuggar på startmotorn som vanligt men den vägrar starta. Lyssnar man under bilen hör man att pumpen går när man vrider på tändningen. Den gick igång med startgas för 2 dagar sen men knackade som fn under tiden, vilket måste betyda att det är bränslerelaterat. Det jag hört kan vara felet är antingen högtryckspumpen eller nån givare till bränslematningen.

Någon här som vet vad det mest sannolikt kan vara?
Alla tips och råd uppskattas enormt!

Ber om ursäkt för långt inlägg, men försökte förklara så detaljrikt som möjligt.

Mvh,
Linus
#1299724
Nix, inte bytt någonting. Men tycker det verkar konstigt att det skulle kunna bli såhär pga ett igensatt bränslefilter. Med tanke på att jag vridit av & på tändningen i farten hundratals gånger med en automatlåda.. men är väldigt okunnig som sagt, så kan säkert vara det. Men min personliga uppfattning menar på att det vore osannolikt..
#1299737
Okej, förstår vad du menar men för mig låter det för osannolikt att det ska vara filtret som ger upp helt plötsligt då pump/givare fått mycket mer påfrestning pga rullande tändning av/på, men ska absolut kolla det som andra prio 👌🏼
#1300691
Hej!

En bekant till mig åkte 30 mil ena dagen och dagen därpå skulle vi utföra ett ärende med samma bil.
Backade bilen ca tio meter och bilen stannade. Gick inte att starta bilen igen.
Dagen efter gick bilen igång och kördes till en mindre verkstad på landsbygden. Det som gjordes var att byta bränslefiltret ”diesel” som var igensatt.
Bilen har gått sen den dagen augusti 2018 utan problem.

Lennart
#1300784
Börja som folk föreslår- bränslefilter, hjälper inte de då får man kolla felkoder om sådana finns, kan vara dåligt fart på startmotor, bränsletryckgivare, tryckregulatorn, pumpen i tanken etc.

Ja de vill man tro. Antigen har jag en gammal mju[…]

Abs lampan lyser...

Vad kan de va för fel annars? Abs boxen? Hur […]

Som jag skrev i första inlägget så[…]

Löjliga priser XC70

Då har vi ytterligare ett exemplar för[…]